Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 I går en times tid før lunsj fikk jeg så intense magesmerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Prøvde å se det an litt, men smertene kom i tak i et par timer før det begynte å dabbe litt av. Fint, tenkte jeg-nå er det hvertfall over. Men neida, etter en halvtimes tid begynte det igjen, og det var så vondt at jeg bare måtte legge meg på knærne på gulvet, tårene trilla og jeg var kjempekvalm. Ringte til legen min som ba meg komme med en gang. Etter litt trykking på magen min og prating sendte han meg bort på akutten. Jeg var jo seff livredd for at det var noe med knøttet, men han forsikra meg om at de ikke hadde noen grunn til å tro det. Hadde ingen blødninger. De var mer redd for blindtarmen... Dro bort på akutten og venta og venta før kirurgen til slutt kom for å se på meg. Da hadde jeg ligget på en seng der i 4 timer og smertene begynte endelig å roe seg litt. De hadde også flytta seg fra høyre side av magen til litt lenger ned, midt på. Jeg var jo selvsagt fortsatt livredd for at det var noe galt med knøttet, men kirurgen mente at dette bare var smerter i forbindelse med at livmoren vokser. Han mente også at dette kunne holde på helt til uke 30 (da kan jeg bare glemme å fungere...) Så tok de urinprøve og blodprøver og alt var normalt, så vi ble sendt hjem med beskjed om å ta kontakt igjen om ting ble verre. Føler meg ikke helt overbevist av svaret, men hva kan man gjøre... Spurte om det ikke var mulig å ta en UL eller noe sånt for å berolige meg i forhold til knøttet, men det hadde de overhodet ikke kapasitet til... Huff-skulle ønske jeg hadde kommet så langt at jeg kjente spark, da kunne knøttet beroliget meg selv. Men man får vel bare slå seg til ro og stole på at de vet hva de driver med. Smertene har nesten gitt seg i løpet av natta, og det har fortsatt ikke vært noen blødning. Men dettte var ikke noe moro altså.... Ferien er nå ihvertfall en dag utsatt, men reiser i dag. Kirurgen mente det var helt greit og de har jo sykehus der også. Skal hvertfall ha med helsekortet på innerlomma
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Ikke kjekt med slike smerter og det er heller ikke kjekt å gå rundt å føle seg usikker.En skal bli behandlet slik at en er rolig og ikke redd når en er ferdig med undersøkelsen. Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med legen igjen og sagt at jeg ikke var noe beroligiet etter den undersøkelsen,at du gjerne vil ha en ul for å vite at alt står bra til med den lille.Høre hva han har å si og evt om du blir beroliget ut av det,eller om du må ha en ul.' Hvor langt på vei er du?
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Uff, dette hørtes helt grusomt ut. Det er fryktelig fælt dette, å ikke vite. Men du får trøste deg med at flere leger han konstantert at det IKKE er noe galt med barnet ditt, og da må vi tro på det! Håper du slipper flere smerter før baby`n vil ut og at alt går bra!!=) Lykke til å prøv å kos deg på ferie!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2008 Er 17+5 i dag og hørte hjertelyd på mandag så i teorien skal man jo da være over terskelen så risikoen er mindre. Prøvde å forklare legen at jeg ikke var helt beroliget og at jeg gjerne ville ha UL (for å roe ned et bekymret førstegangshjerte), men det var da han sa at de ikke hadde kapasitet. Så da nytter det liksom ikke å ligge der å si ham imot i det uendelige. Dessuten må man jo stole på at de kan jobben sin, og alle prøver var normale i forhold til graviditeten sa han. Har jo heller ikke hatt noen blødninger og smertene har avtatt nå. Kjenner at de ikke er godt om jeg sitter litt foroverbøyd (f.eks. sånn man lener seg frem om man skal spise ved stuebordet). Da kommer litt av samme type smerte tilbake, bare lightversjonen. Jeg hiver meg jo da bakover, for er livredd for å få tilbake de smertene som var i går. Det er det verste jeg har vært med på (og verre skal det bli ved fødsel :S :S Hehe...) Er mest behagelig om jeg sitter bakoverlent eller ligger. Noen andre som har det sånn eller?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har også hatt en del smerter i magen og har vært urolig for dette,legen min har snakket med meg helt til hun forstod at ok,jeg er rolig og kan klare å senke skuldrene og gå videre.Nå hadde jo jeg en tildig ul også da,for å vite hvor langt på vei jeg var,så det hjallp jo også på og hun hørte etter hjertelyden og når den var fin,så roet jeg meg ned,sammen med det hun sa. At fødselen blir verre,vel det vet enn aldri,mange som synes at det å føde ikke er noe forferdelig i det hele tatt.Kjenner ei dame som har født tre store barn,hun sier at hun heller vil føde enn å ha hardt i magen og må presse hardt pga av det. Andre igjen sier at det er noe av det verste de har vært med på. Selv synes jeg ikke at fødselen er så forferdelig hvis en bare klarer å tenke pust. Det er det viktigste,har du ikke kontroll på pusten,klare du heller ikke ha kontroll på det selv og du kommer inn i den onde sirkelen som jm sier,men du kan komme ut av den igjen,hvis du bare klarer å tenke pust. Jeg vet at oslo yoga har kurs på dette(naturlig fødsel) og du kan også kjøpe cd fra dem,der de tar dette med pust opp (yoga for gravide) Vel,nå kom jeg jo langt ut fra det som var temaet ditt i hovedinnlegget,men bare tanker som rant ut da du nevnte fødsel her. Masse lykke til videre i svangerskapet og med fødselen.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2008 Hehe, ja-har tenkt å melde meg på yoga-kurs men venter til jeg er litt lenger uti tenker jeg. Men tenkte faktisk jeg skulle ringe snart og melde meg på et kurs til høsten. Plutselig blir det vel fullt, og det er jo ikke noe moro Men takk for tipset!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Bare hyggelig. Kjekt å dele litt erfainger og hva enn har hørt da.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Jeg hadde det akkurat likt som deg da jeg var like langt på vei. Hadde kynnere fra uke 8 og i uke 15 dro vi på privat ul for å sjekke. Man skal jo ikke ha sånne smerter så tidlig. Men alt var bra og legen mente det var muskelsmerter. Ga seg rundt uke 16-17,nå har jeg kynnere en sjelden gang,men ikke sånn som varer i flere timer. Var innom Riksen for et par uker siden,hadde da hatt konstante kramper i 3-4 timer,da tok innvendig og utvendig ul og full sjekk av alt.Fant ikke noe,så mente også da at det var muskelsmerter. Ikke noe farlig for baby,bare veldig vond tfor mor... Men ikke vær redd for at du skal ha det helt til uke 30.Kommer og går nok litt.
Liagora med 2 jenter Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Skjedde akkurat det samme med meg sist lørdag. Trodde det var for tidlige rier jeg, så dro på fødeavd. Fikk full sjekk med ultralyd osv. Alt bra, de mente det var voksesmerter i forbindelse med keisersnittarr. Hun sa også at det er ofte det skjer at enkelte må legges inn pga store voksesmerter, slik at de får smertestillende.
miobell Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Hei kjersti! Uff så ille.. stakkars deg det hørtes ikke morsomt eller godt ut! forstår du ble redd av slike intense smerter. :-(.... hadde jeg også blitt. Godt du kom deg til legen og fikk en sjekk. Det er nok sikkert bare livmoren din som vokser og med det følgende intense smerter - stakkars deg!!! Men forstår samtidig du blir bekymret.. Hvordan er fastlegen din? Og når skal du på ordinær ul? .. om du bekymrer deg videre så kanskje de likevel kunne gitt deg en ul nå? evt lyttet på hjertelyd hos jordmor/lege?... godt få slike livstegn for å beroliges. Men igjen, alt er sikkert heeelt strålende!!! Knøttet ditt har det nok toppers inn i mammas mage. Bare så kjedelig om du må gjennomgå slike smerter framover - det er jo ikke akkurat noe særlig. Stor klem til deg fra meg
Skatt i magen :) Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 er på besøk en tur fra 1.trimester. jeg er 7+2 idag, i natt fikk jeg akkurat slike smerter som du beskrev. mine varte en 10-15 minutter, så kom det igjen 3 timer igjen etterpå. var sååååå vondt, gikk og gikk, til slutt gikk jeg i dusjen å satt meg ned, for det var såå skrekkelig vondt!! Jeg har ikke blødd noe, å idag kjenner jeg bare mensmurringer. har ikke helt slått meg til ro ennå, er fortsatt veldig bekymret for at det har skjedd noe med den lille, muligens ringer jeg til legen i morra.. jeg har et ganske stort arr fra navlen og ned etter at jeg ble operert når jeg var 8 mnd gammel, hadde da tarmslyng, så lurer på om det kan være noe med arret også.. huff, ikke noe gøy slike ting, blir såå redd
ChellBell - har født! Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Uff da, Kjerstipusen... Det var ikke en hyggelig opplevelse!! Føler veldig med deg!! Bestill time til privat ul, det hadde jeg gjort - så får du den bekreftelsen du trenger og du kan roe deg ned og slappe av. Det kan du som regel få med en gang også. Men, det er nok absolutt ingen grunn til å bekymre seg. Knøttet ditt har det sikkert veldig bra, men skjønner du fikk deg et støkk.. Håper du får en god ferie!! ) Stor klem
Silvermist med Juli jente Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 jeg ble innlagt på akutten i uke 23. pga kraftige smerter som gikk fra høyre side av magen og nedover. føltes ut som magen løsnet på en måte. fryktelig kvalmende smerte. var på legevakten flere ganger i løpet av 2 dager. de mente der at det var livmorbåndene som strakk seg. ba legene der om ul, men de mente at det ikke var nødvendig. siste gangen jeg var på legevakten var det blitt så vondt at jeg ramlet sammen på gulvet og ble sendt til akutten. der mente de etter mange blodprøver og utallige undersøkelser av magen at det måtte være blindtarmen.. fikk en ul for å sjekke at alt var bra med barnet. lå en natt på akutten dagen etter begynte smertene å slippe taket. blodprøvene ble fine og jeg fikk reise hjem. vet enda ikke hva dette egentlig var.... men tror neppe det var livmoren!
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 Huff og huff...skjønner du ble redd!! Jeg hadde KREVD UL...det sier seg selv, hvilket sykehus var dette?? Herregud..tragisk!!!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 10. mai 2008 Hei folkens, Takk for goe ord alle sammen. Tror nok kirurgen hadde rett i mitt tilfelle, at dette bare var voksesmerter, for jeg har plutselig fått gravidmage etter at dette skjedde. Gikk fra å se småfeit ut til å se gravid ut over natta. Så lilleknøtt ville nok bare ha litt mere plass - NÅ!! Hehe... Har heldigvis ikke vært i nærheten av sånne smerter etter dette da, så det er bra! Har gitt lilleknøtt beskjed om at h*n kan godt begynne å lage seg mer plass i litt bedre tid neste gang Er nok en gutt siden h*n ikke klarer å tenke langsiktig Fnis... Miobell: Fastlegen min er veldig ålreit heldigvis. Følte at han tok meg på alvor-ble jo bedt om å komme inn med en gang da jeg ringte, og han konfererte med sykehuset og henviste meg til akutten med en gang. Han sa at det kunne godt hende at det ikke var noe, men de ville være på den sikre siden. Til dere andre; Dette var på Ahus, og jeg følte meg kanskje litt oversett der og da når de sa det ikke var noe farlig. men de tok jo masse prøver og kirurgen kjente godt på magen min. Han sa det hadde visse symtomer de letter etter for å se om det var noe galt, men disse var ikke tilstede. Og da er det jo ikke så mye mer å gjøre. Jeg skulle gjerne hørt hjertelyd/fått UL, men innser at men knappe ressurser må de bare prioritere det som haster. Og nå i ettertid merker jeg jo at magen har vokst veldig, som de sa. Og alle prøver var jo normale. Nå er det uansett tid for ordinær UL på tirsdag, så da gidder jeg ikke styre med noe privat. Men takk for tipsene, hadde det vært lenger til kan det nok hende jeg hadde gått til privat ja!
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 10. mai 2008 #16 Skrevet 10. mai 2008 Det var godt det bare var livmoren som vokste:-) Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt var gallesten..Veldig mange av oss har gallesten, men kjenner ikke noe til dem, men under graviditet begynner ofte disse å flytte litt på seg og det er visst sjukt vondt..De sier fødsel er bare peanuts i forhold..Var jo ikke det i ditt tilfelle da, men greit å vite:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå