Gå til innhold

Noen som har noen gode råd? Atopisk eksem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.o)

Jenta vår på 5,5 mnd har mest sannsynelig atopisk eksem.

Å nå klør hun seg veldig mye i hode , spes på kvelden/natten.

Vi har kremer til å smøre kroppen, men har ikke fått noe tips om hva vi kan bruke i hodet .

Vi bader henne i Balneum Hermal og hun er blitt mye bedre.

Men nå klør det tydeligvis mye igjen.

Vi venter enda på time til hudlege.

Noen som har noen råd om hva jeg kan bruke til hodet så vi kan dempe kløen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!

Jeg har ei venninne med en sønn som har det der.. Og det jeg vet hun gjør, er å ikke la han spise visse ting... Gi han sånn der dyr melk vettu, husker ikke navnet....

Men vet du, føre jeg svarer mer, kan jeg høre med henne i morra og sende deg hva hun gjør, for det hjelper, han har aldri utslag på dette HVIS ikke faren hans gir han det han ikke skal spise.... (hender ofte)

Om jeg har glemt det, send meg en PM i morra utpå dagen, så skal jeg sjekke dette, oki?

Skrevet

Takker for det, men hun får kun mme og grøt så det er nok ikke det.

For hun har ikke reagert på det før så vidt vi vet.

Vi vet ikke om hun er allergisk mot noe før vi har vært til hudlegen og det er sååå lang ventetid:o(

Men kanskje du kan høre hva de bruker i hodet når det klør som værst?

Føler jeg ikke kan gnu henne inn med krem heller.

Skulle liksom hatt noe som jeg kunne hatt på henne når hun våkner om kvelden å klør.

Tusen takk for hjelpen .o)

Skrevet

Hun har hatt det siden hun var nesten nyfødt og før hun ble introdusert for grøt, så det er derfor jeg ikke tror hun er allergisk:o)

Skrevet

Hmmm jeg tenker jo ikke så langt da, du skrev jo hun var 5 mnd hehe....

Men desverre er det mange som blir født med det og noen tåler da ikke produkter å ta på!!

Men skal for all del høre med henne i morra uansett.. Han får veldig ofte utslag i ørene, og da bruker hun et eller annet, skal spør henne... Hun er så flink med sønnen sin og ting osv som har med sånt å gjøre;) Skal høre med henne jeg....

Veldig kjedelig for deg med dette da.. Men hun har det vel ikke hele tiden?

Skrevet

Hehehe, ikke altid jeg får med meg alt heller :o)

Heldigvis ser det ut til at hun ikke er så ille utsatt som jeg har lest mange kan være.

Hun har egentlig hele tiden hatt det i hodet, men har ikke virket som at det har klødd noe serlig .

Hun ser mye bedre ut i hodet nå, men det er tydelig at hun nå har en periode hvor det klør litt ekstra.

Ellers så har hun litt sånn flekker på ryggen og litt rundt knerne og kinnet.

Men ikke så mye heldigvis:o)

Holder det egentlig ganske stabilt ved å smøre henne regelmessig.

Supert at du vil høre med henne:o))

Natti natta;o)

Skrevet

jeg har vært plaget med atopisk eksem helt siden spedbarns alder. skikkelig plagsomt. blusset veldig opp i tenårene etter noen år med dvale.

Det som har hjulpet meg noe helt utrolig var faktisk å flytte ut av Norge;) hehe, nå kan jo ikke akkurat datteren din flytte til australia som meg, men sol gjorde underverker, etter 2 år så var det blitt helt borte og det er kun de siste månedene det har kommet litt (helt fri i 3 år)

Voksne får jo faktisk solterapi på resept for atopisk eksem(solarium) vet ikke om det er aktuelt for barn? kan jo spørre hudlegen. jeg bruker vitapan på flekkene nå, prøver å unngå hydrokortison for det meste.

Bra det snart er sommer da, barn kan jo løpe fritt i sola:)

Skrevet

forresten, for hodebunnen, hva med å bruke slik psoreasis shampoo? vet ikke hvor bra det funker da på atopisk eksem, men hjalp søsteren med hennes psoreasis utslett.

Skrevet

Vi kjøpte shampo for seborisk eksem, og den hjalp etter bare første gang og etter tre ganger forsvant hele eksemet i hodet. Min datter har også atopisk eksem og vi smører med aderma exxomega hver dag og hydrokortison i verste fall....

Shampoen er liten hvit og oransje, her er et bilde av esken den ofte kommer i, og fargene slik den er på flaska:

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4691&ProductSKU=106941&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Skrevet

Morn, du kan prøve Aderma Exomega eller Avene Dermacalibour i hodebunnen. De innholder mykgjørene og beroligende ingredienser. Atopiske barn er ofte plaget med tykk skurv i hodebunnen, denne bør du fjerne hvis hun klør veldig. Pass på at skurven er myk før du fjerner den. Den kan mykgjøres med Aderma pediatril gel, salisylolje, eller bare vanlig matolje over natten.

Har også en datter med atopisk eksem. Så lenge vi smører 2 ganger daglig med Aderma Exomega eller Locobase får hun ikke utbrudd- hun får det nok først og fremst pga tørr hud, men det er litt allergi involvert også. Hun er snart 2 år, og har fremdeles skurv i hodebunnen som tidvis klør litt.

Lykke til!

Skrevet

Støtter de to siste innleggene - Aderma er utrolig god, den er kløstillende og god fuktighet. Vår 2 åring har kjempehjep av den, og Miniderm når han ikke har eksem. Veldig viktig å smøre når de ikke har eksem også! Det holder eksemen borte...

Om noe eksem har blitt betent må du ha salve på resept, er vel med antibiotika.. Da hjelper DEF ikke hydrokortison, det kan tvert imot forverre...

Lykke, lykke til. Det kan hjelpe mye om man finner ut om det er noe barnet reagerer på. Vårt lille gull startet med å reagere på mme...

Skrevet

heihei!

gutten min har atopisk eksem!hatt det siden han var spebarn! du burde oppsøke lege å bli henvist til spesialtis! der vil du mest sannsynlig få resept på en krem, vi bruker elocon å smører med vitapan salve etterpå!

du vil også få masse informasjon om hva som trigger eksemen, å hva barnet helst bør unngå slik at hun har størst mulig sjangs til å vokse det av seg! mange som tar litt lett på det å forverrer å trigger eksemen fordi symptomene ikke er så sterke osv å ender i verste fall å ha det resten av livet!! når det gjelder bading av guttungen min bruker vi bare babyolje å litt shampoo(mild babyvennlig) på håret! så smører jeg heile kroppen hans inn i vitapan salve etterpå! kler han heller ikke i ull eller noe som gjør at han blir klam å svett heller(fryser ikke altså) fordi at dette oxo provoserer eksemen! å ved kulde å vind så må han alltid smøres godt i ansiktet! får helt krokodillehud hvis ikke....

Skrevet

Vi bruker feite hudkremer til daglig, og mildison-krem ved utbrudd.. Har ikke opplevd at de får utbrudd i hodet, men hva med å vaske håret i oljer? Hør på apoteket, de har sikkert gode tips =)

Skrevet

hei.

huff ikke godt når ungene er plaget.

vi brukte noe som het A-derma krem som kjøpes på apoteket.

det hjalp i allefall oss.

det viktigste er at man holder huden fuktig og hel så det er jo vært ett forsøk til dere kommer dere til hudlegen.

lykke til

Skrevet

Tusen takk for mye nyttig informasjon dere:o)

Vi får prøve oss litt frem.

Fikk også et tips om krenmen Zona forleden dag, som visst skal gjøre underverket.

Vi får gå til innkjøp av div kremer tror jeg:o)

Har kremer jeg smører henne med nå også selvfølgelig(a-krem og Decubal).

Men fikk høre at A krem innehold mye vann , derfor var den ikke gunstig på lengre sikt.

Skrevet

Uff, er ikke godt med atopisk eksem! Har selv hatt det siden jeg har vært baby, og er fortsatt plaget med det i hodebunnen. Her er noen få råd som jeg kommer på i slengen. Hudlege kan nok gi mange flere gode råd!

- Unngå sitrus-frukter!

- Unngå godteri og søtt.

- Groblader skal visst være veldig effektivt mot atopisk eksem, men veldig vanskelig å få i hodebunnen..

- Noen bruker kortison-salver på eksemet, men for min del hjalp dette ikke.

- Unngå parfymerte produkt og såper på eksemet.

- Ikke vask og bløt opp huden for ofte, dette gjør at huden blir mer sårbar. Også viktig å ikke vaske for sjelden, da dette kan føre til infeksjoner i sårene.

Husker ikke alle kremene jeg har brukt opp gjennom tidene.. Men merker at jeg blir veldig sensitiv for parfyme der jeg har eksem, så alt må være 100% parymefritt.

Nå bruker jeg A-Derma "Crème de soin", en krem som du får kjøpt på apoteket. (hvit tube med blå skrift). Og aloe-veraen som du får kjøpt på Body Shop, når huden er veldig irritert.

Håper lillejenta di får hjelp for eksemen, og blir kvitt den :-)

Skrevet

Hehe.. Sitrus-frukter og søtt er vel ikke så aktuelt for en 5-mnd. gammel baby.. Tenkte ikke så langt! Men kan være aktuelt når hun blir litt eldre :-) Og da må man i tillegg unngå sterkt krydret mat.

Ville vært litt kritisk til å smøre alt mulig rart på en liten baby, så hør for all del med de som jobber på apotek (eller andre plasser der du kjøper kremer/sjampo ol.) om hva du kan bruke på en baby. D kan være mye som gjør vondt verre.. Og unngå vannbaserte kremer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...