Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Er ingen enkel diagnose å sette. Må observasjonsskjemaer til; både fra bhg og foresatte. Dette er jo nevrologisk, så det er ikke bare å ta en test eller prøve, liksom;0)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Dette er en lang prosess, hvor dem må få info fra langt ned i alder. Altså fra barnet gikk i barnehage og oppover. Hvordan barnet var osv. Info fra barnehagearbeidere,lærere,foreldrene,familie osv. Så en del samtaler med psykolog, masse masse tester som omringer veldig mange felt.. Ja det er vell kort fortalt.. :-)
Skravlemamman Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Er det de samme testene som tas på voksne, og i tilfelle er det arbeidsplass/ familie som fyller ut observasjonsskjema. Eller gjør man det selv. Bare lurer:-)
Sjokoladekaka Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Det er ikkje observasjon av voksne, men det kan sikkert lønne seg at den som testar får snakke med foreldre om det er mulig:) Det er den voksne sjølv som "snakkar for seg":) Det kan ikkje eit barn:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 uansett om den som skal bli utredet er voksen, trenger dem info fra da den voksne var liten, noe som er umulig for den voksne å huske. ADHD er noe man alltid har hatt, så det kan ikke settes en diagnose med å bare vite hvordan den voksne er NÅ.
2 søte småpiker Skrevet 30. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. april 2008 Så det er altså bare observasjoner og egne opplysninger de går ut i fra? Dette gjelder forresten voksne. Det er altså ingen fysiske tester?
Sjokoladekaka Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Sjelden i maskiner ein testar(lite å sjå), men for barn er det sett sammen ulike oppgåver dei skal løyse medan dei blir observert. Sikkert liknande testar for voksne....
Northernlights Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Kan fortelle hvordan det foregikk når de testet mitt ene barn. En psykolog kom i klassen hans, og var der i flere uker, sånn at hun fikk observert han. Sønnen min visste ikke at hun var der for å sette diagnose på han.Da gikk han i 1.klasse.Og skolen hjalp meg hele veien. Det var læreren hans som pushet på om at han måtte testes, da barnelegen jeg brukte der, ikke trodde det fantes noe som heter ADHD. Bare dårlige omgivelser og uheldige situasjoner, som igjen skaper barnets adferd på en negativ måte. Men uansett. Jeg visste fra han var året, at her var det noe som ikke stemte. Kan dytte adhd diktet jeg skrev,hvis du vil se mer hva som skjedde. Iallefall tok det en del uker,så skrev psykologen en utredning om han, og den var på 10 sider. Han har tatt medisiner siden han var nesten 7 år,og det var himmelvid forskjell. Han klarte sitte rolig for første gang, og sa at kriblingen i beina var borte.
Cat.68 Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Det er vel så vidt jtg vtt aldrig snakk om noen fysiske tester ved Ad/Hd, mulignens noen blodprøver for å sjekke hormonbalans osv. Man bruker samtaler, samt mange forskjellige tester for å ulukke og /eller stadfeste Ad/Hd. Dt er n ganske omfattnd og langvarig prosess. Sønnen min fikk utredning og diagnose som voksen (18). Jeg som mor ble også intervjuet. Men det var testene som var utslagsgivende trur jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå