Gå til innhold

Kan jeg vite hvilken dag jeg ble gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd i dag siden jeg ikke har hatt regelmessig mens de siste årene og dermed ikke visste når jeg var blitt gravid.

Gynekologen sa at jeg var 10 uker og 4 dager på vei...betyr det at det var den dagen jeg ble gravid?Altså for 10 uker og 4 dager siden?

Hadde vært fint om det var noen her som visste det:)

KlemmerK

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok...tusen takk.

Gikk inn der og det beregnes tydeligvis litt annerledes enn jeg trodde. Den sier dato for unnfangelse er 1.mars når jeg er 10 uker og 4 dager på vei i dag.

Skjønner ikke helt denne regningen jeg:P

Men det er første gang jeg er gravid og det var ikke helt planlagt så jeg har ikke fått satt meg inn i alt enda.

Hvis jeg teller uker og dager tilbake så blir det jo 16.feb...men da er jeg plutselig 12 uker på vei så det stemmer jo ikke:)

Når jeg tastet inn 1.mars så kom det opp 10 uker og 4 dager...skjønner det ikke helt men det stemmer vel da:)

Klemmer førstegangs;)

Skrevet

Man regner uker fra første dag av siste mensen, men man blir gravid under eggløsning ca 2 uker etter. Du er 10 uker og 4 dager på vei, men embryoet er 8 uker og 4 dager gammelt.

Skrevet

Okai...siden jeg ikke har hatt mens siden januar ca. så er det vanskelig for meg å vite når første dag etc var...men da skjedde det 16.februar da...også ble embryoet til 1.mars...stemmer det?:)

"Du er nå 10 uker og 4 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring: 1. mars 2008"

Siden det er to uker etter så stemmer det sånn ca?

Går det an å finne ut akkurat hvilken dag...altså om det var 16.feb., litt morsomt å vite:)

KlemK

Skrevet

Jeg lurer også på om maskinen til gynekologen mente at fosteret et 10 uker og 4 dager gammelt? Eller at jeg var 10 uker og 4 dager på vei og fosteret 8 uker og 4 dager gammelt?

Det kom opp på monitoren 10 uker og 4 dager...lurer derfor på om det er så gammel babyen er:)

Lurer mye hehehe:)

Skrevet

De fastsetter ikke endelig termin før du er på ordinær ultralyd, det er på grunn av at da er alle fostere ca like langt i vekst.

Dersom du har hatt uregelmessig syklus kan man heller ikke vite helt sikkert når befrukningen skjedde, da eggløsningen ikke er lik på alle kvinner.... 2 uker er vel dersom du har er syklus på 28 dager. Det er jo også slik at man kan bli befruktet 2 dager i løpet av syklusen, men dersom man har sex noen dager før kan sædcellene leve i flere dager inni deg og "ligge klare" til egget kommer.

Tror det er slik...Litt dårlig forklart, men håper du skjønner:-)

Skrevet

Når jeg var på tidlig ultralyd, kom det opp hvor langt jeg var på vei og ikke forsterets alder.

Skrevet

Okai...så da skjedde unnfangelsen 1.mars og jeg kan ha blitt gravid noen dager før dette da:)

Om det er sånn at ultralyden viser hvor langt jeg er på vei:)

Skrevet

Selv om man vet når første dag av siste mens var kan det bli litt vankelig å fastslå når unnfangelsen fant sted. Vent til ordinær ul, da får du vite nøyaktig. Se her min første dag av siste mens var 16. Oktober 07, det vil si at unnfangelsen skulle ha funnet sted 30.oktober, men da var jeg sint på mannen min og han måtte sove på sofaen i den perioden. Den 5.november hadde vår datter bursdag og han hjalp meg masse med selskapet og da ble det kos på ham den kvelden, altså 5 dager etter el, jeg hadde gitt opp prøvinga for den mnd. 16. november ventet jeg mensen som aldri kom, tenkte at den bare var litt forsinket....for graviditet var helt utelukket for meg, 4 dager etter forventet mens våknet jeg med kvalme og kjøpte cb g.test som viste "gravid" vi var begge i sjokk. Poenget mitt er at på ordinær ul fikk jeg termin 30. juli 08 og når jeg beregn ut ifra termin dato på www.babyverden.no fikk jeg opp at unnfangelsen fant sted 5. november 2007, helt sykt må jeg si at ul var så nøye med dagen. Jeg var sikker på at unnfangelsen fant sted 5. fordi vi hadde ikke hatt sex på over en uke før det, jeg må ha hatt sen el ell. no'...flaks, vi som hadde prøv så lenge også kommer det når det var minst forventet. Vær tålmodig til ordinær ul og lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...