Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin 28. august. Har fått vite at Føden flytter til nye ahus i oktober, så jeg kommer til å føde på gamle Ahus jeg da. På nye ahus skal de ha lystgass, men på gamle har de ikke dette, så jeg får ikke den muligheten. Det jeg har tenkt på av smertelindring er badekar, akupunktur og lystgass + ha epidural klart men se an. Men nå utgår jo lystgassen, og jeg må innrømme at jeg føler at jeg står igjen med epidural eller ingenting.

I tillegg kommer jeg vel på rom med mange andre om natten etter jeg har født, og jeg er ikke en person som får sove dersom det er bråk :o

Noen fler som skal føde på ahus før de flytter over? har dere gjort dere opp noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har gjort meg opp noen tanker om dette, og nettopp derfor jeg har valgt og føde på kongsvinger:)

Skrevet

Skal føde på nye ahus denne gangen, men fødte på gamle med snuppa mi :)

Det var en utrolig flott opplevelse! Fødte naturlig og ville ikke hatt det på noen annen måte, skal absolutt ikke ha lystgass denne gangen bare fordi jeg har muligheten, da blir man jo fjern har jeg hørt hehe..

Du kan jo sitte i badekar omd et funker med varmt vann for deg, ellers så har de jo pudentalblokade for eks som mange synes hjelper..

Mitt tips er å gå til fødsel bestemt på å ikke skulle bruke smertestillende om det ikke er heeelt nødvendig, da finner man ut (jeg gjorde hvertfall det) at det ikke er noen nødvendighet i det hele tatt. Utrolig kick å føde helt naturlig, og også deilig å slippe eventuelle bivirkninger. Man er også 100 % tilstede under fødselen.

gamle ahus er absolutt ikke noen gammel og nedslitt fødeavdeling :) veldig koselig og flotte annsatte. Badene er også nyoppusset og fine med deilige hjørnebadekar å flyte rundt i ;)

Skrevet

Det hørtes koselig ut da :D jeg har som sagt tenkt til å prøve det badekaret. har litt trua på det.

Jeg synes det høres helt sykt vondt ut å føde selv med det meste av smertestillende, blir jammen imponert når jeg hører om folk som har født uten. Det jeg har tenkt er at jeg vil ta det som det kommer, men at jeg har tenkt på badekaret og kanskje akupunktur. Epidural vil jeg ha klart, men prøve å klare meg uten...

så får vi se hvor tøff jeg er:)

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg så mye.

Jeg fødte min første lille pike på AHUS i agugust i fjor, og har valgt å føde min andre lille pike på AHUS i august i år :o)

Jeg var kjempeskeptisk på forhånd, og spes etter ultralyden der. Synes hele sykehuset så nedslitt, trist og deprimerende ut med stormrøykende mennesker ved hovedinngangen, KOLS-plakater i korridorene m.m.

Men de er utrolig dyktig og hyggelige på føden!! Jeg var veldig positivt overrasket, og dermed søkte jeg om å føde der igjen denne gangen.

Riktig nok gikk min fødsel veldig fort - rakk sykehuset en time før jenta kom. Hadde planlagt at jeg ville ha ALT av smertestillende, men endte opp med ingenting. Ikke tid og ikke behov egetlig. Er VELDIG glad for det i dag - var helt til stede under hele fødselen. Det var en utrolig flott opplevelse, og jeg visste allerede etter 3 timer at dette ville jeg gjøre igjen. Dette til tross for at jeg på forhånd var helt sikker på at jeg bare kom til å få en og at det å føde ville være grusomt.

Når det gjelder rommene på barsel så ja, det er jo litt kjedelig å havne på 4-mannsrom og ikke kunne ha familierom der pappaen også kan bo. Men, men, det får du liksom ikke gjort noe med. Min største skrekk var å havne på rom med en inder en somalier og en pakistaner som alle fikk hele slekten på besøk med varm mat.... (ja, jeg er litt fordomsfull...)- Og joda, jeg havnet på rom med en indier, en pakistaner og en somalier som fikk besøk som hadde med seg mat.... Men personalet er utrolig flinke til å jage folk ut av rommet og det er ikke lov med medbragt, hjemmelaget mat på rommet. Dette var de strenge på, og det var ikke noe probl. Jeg hadde stort sett gardinene trukket for hele tiden, og var mest oppslukt av min lille søte, og glemte egentlig at det var andre på rommet med meg.

Når det gjelder sovingen - det kommer du sikkert ikke til å gjøre så mye av uansett :o) Min pike var veldig rolig på sykehuset, og sov mye, men jeg var likevel oppe maaange ganger ila natten for å sjekke at hun pustet :o), skifte bæsjebleier, gi henne mat......m.m. I tillegg til at de andre var våken også, selvsagt. Men det var ikke plagsomt. Man var liksom bare i en slik boble.

Glem at AHUS er slitent og stygt, og husk at de har kjempedyktig personal der! Det er det som teller når det står på. Og ikke planlegge så mye rndt dette med smretelindring. Jeg skrev selv laaangt fødselsbrev, som jeg ikke rakk å ta med til sykehuset en gang. Jeg rakk ikke så mye som klyster eller en stikkpille mot smerter. Og DET GIKK HELT FINT!

Ta fødselsopplevelsen som den kommer, det er det beste rådet jeg kan gi deg :o)

Jeg har termin 10. aug på AHUS, så vi går nok akkurat glipp av hverandre :o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...