1mor3barn&1000ideer Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Saa har jeg blitt alenemor Lurer litt paa hvordan jeg skal klare dette. De er 5 mnd, 2,5 og 4 aar. Har ingen barnehageplass da vi har oppholdt oss i utlandet, og har ikke mye fam eller venner som kan hjelpe meg. Har dere noen raad til hvordan jeg skal takle dette? De er jo saa smaa og trenger mye oppmerksonhet fra meg, alle tre. Hva kan vi finne paa for aa faa dagene til aa gaa. Det ser ut som at jeg ikke faar barnehageplass for neste aar. Jeg kan tenke meg at det blir mye sovnmangel, lekeplassen hver bidige dag, og en stresset mamma naar vi maa handle, lage middag o.l Jeg maa jo passe paa den minste hele tiden, saa den mellomste ikke skader henne eller lofter henne. Dagmamma har jeg daarlig erfaring med, saa det er ikke et alternativ. Men jeg trenger vel en form for avlastning? Eller kanskje jeg klarer alt alene? Noen som har erfaring eller raad, saa er jeg veldig takknemlig!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Bruk åpen barnegahe aktivt, og bor du i oslo benytt deg av rødhette prosjektet
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Det trenger ikke å være for sent med barnehageplass. Hvor bor du?
1mor3barn&1000ideer Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2008 Vi bor i stavanger. Har allerede snakket med styrer i den gamle barnehagen de gikk i, for vi dro utenlands, men naa var det allerede fullt. Hun skulle gi beskjed om det ble noe ledig da... Har ogsaa sendt brev til barnehagekontoret, for aa se om de kunne hjelpe meg, men har ikke faat svar enda. Er det noe mer jeg kan gjore mon tro?
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Du kan bestille time til helse-søster.Da skriver hun et skriv for dere.Kanlegge vekt på at unga ikke har gjev-aldrene å leke med f eks,og at du er alene med barna. Det pleier å hjelpe..Har du levert barnehage-søknaden personlig??Det hjalp ihvertfall meg... Ønsker deg lykke til.............
1mor3barn&1000ideer Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. mai 2008 Heia! Jeg kjenner jo styreren der fra for siden to av barna gikk der foer vi dro til utlandet. De hadde altsaa faatt plass om det var, men jeg har jo sokt forsent pga trodde soknaden laa inne allerede. Ergo er det fullt. Hvordan skal jeg faa dagene til aa gaa? Maa jo lope til alle kanter etter tre barn hehe. De er ganske aktive de to storste...
Singelmamma og banden Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Hei, og velkommen i klubben ;-) Jeg er også alene med tre barn, men mine er litt mer spredt enn dine. Den yngste fyller straks 1 år, midterste straks 4 år, og eldste er 7,5 år. Nå ser dagene mine litt annerledes ut enn dine, siden eldste min går på skole, midterste har 80% bhg-plass, og vesla har fått 40% plass fra høsten av. Jeg skal jobbe/studere fra høsten. Men, jeg har også tre barn hjemme i feriene, som forøvrig blir ganske mye tid når jeg jobber som lærer. Og så har jeg ingen avlastning på helg. Og ellers egentlig null avlastning også i ukene når jeg tenker meg om.... Men det går helt fint alene. Man blir riktig så flink til å komme opp med gode løsninger som passer for seg og sine etterhvert. Tips: Du har selv nevnt lekeplassen, og en over meg har skrevet åpen barnehage. Sistnevnte pleier å være et godt tilbud, så sjekk ut hva som finnes i området. Ellers vil jeg anbefale å trille turer i området, gjerne sammen med noen, besøke andre som også er hjemme, og får man gode venner kan man kanskje bytte på å passe hverandres barn? Sjekk ut om det finnes andre i samme situasjon der du bor :-) Aleneforeldreforeningen.no - tror de har lokallag der du bor :-) Og ellers bruke nettet litt for å finne ut av hva som eksisterer av tilbud i nabolaget. Tenker da på slikt som eks barnesanggruppe, "barnetrim"/idrett, lekeland, åpen bondegård, etc etc (vi har ikke så mange tilbud her langt ute på landet hos oss). Ved middag etc: Gjør det husarbeid du kan om kvelden når ungene er i seng, også middagen slik at det bare er å varme dagen etterpå. Lag gjerne store porsjoner og frys ned. Det er heller ingen skam å ty til enkle løsninger innimellom. Potetmos på pose, pølser og ferdigpizza er helt ok innimellom! Samt at om ungene er mye ute, så ikke ha dårlig samvittighet for å sette på en film en halvtime eller to (halvtimer) mens du gjør noe. Får inntrykk av at de to eldste kanskje ikke leker så veldig godt sammen, selv har jeg mye "avlastning" i at de to eldste er utrolig gode venner og flinke til å leke med hverandre. Eldste leker også med yngste eks når jeg lager middag. Og av og til faktisk alle tre, selv om det blir mere turbulent. Ved handling: La de to store barna få ta med hver sin lille vogn og hente eks melk og leverpostei, og føle at de bidrar med noe og hjelper til. Det er utrolig hvor mye de klarer, bare man tenker ut hva som er i passe høyde for dem å hente og som de ikke kan ødelegge om de mister ned. Når det gjelder at alle har behov for oppmerksomhet fra mamma så er mye gjort samlet likevel (selv om jeg helt ærlig skal innrømme at dette er punktet jeg har mest dårlig samvittighet for selv). Lese, leke med eks lego, trille og prate og peke er jo noe man kan gjøre med alle tre sammen. Grunn til jeg nevner lego er at der kan alle hjelpe til å bygge og minste fint kan spise på. Og innimellom benytter man anledningen til å snike seg til bare den ene. Her har alle tre hver sin lille halvtime om kvelden. Vesla legger seg kl 7, midterste halv 8 og eldste kl 8. I praksis betyr dette at jeg tar kveldstellet på vesla mens de to eldste spiser kveldsmat, og når ho er i seng er det på badet og så lese bok og nattasang for midterste, og så samme rutine for eldste. Det er ikke alltid så lett å komme i gang med slike rutiner, men etterhvert blir det helt naturlig, og går av seg selv :-) Ble langt dette.... ;-) Og ellers kan jeg si at det blir stadig enklere jo eldre de blir, og jo mer erfaring du selv får :-)
1mor3barn&1000ideer Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2008 Hei og tusen takk for godt svar! Det var akkurat saanne tips jeg trengte! Skal proeve aa gjore slik du foreslaar, har noen av disse rutinene inne allerede heldigvis. Det var lurt aa legge den minste mens de andre spiser (bare de ikke griser ut hele kjokkenet naar de er alene- de kan finne paa mye sprell) Det storste problemet er vel at den minste maa hele tiden passes paa, da den mellomste kan loefte, slaa eller kose for hardt. Kan jo ikke gaa paa do engang. Og soevn, den lille vaakner mange ganger om natten, og de andre vaakner gjerne 6 om morgenen. Gaa paa besok hos andre er slitsomt, for jeg maa jo hele tiden passe paa at de ikke pdelegger noe, hopper i senga e.l Har desverre ikke mange venninder som er hjemme med barn...
Singelmamma og banden Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Tror du har litt mer viltre barn enn mine ;-) Her hos meg er eldste veldig rolig og litt "småvoksen", og til god hjelp for meg egentlig. Og mine sitter ved bordet og spiser selv om jeg legger vesla, eneste jeg er redd for der er at de kan prate seg bort og glemme å spise. Men de gjør ikke noe galt og roter ikke. Jeg kan trygt gå på do ved behov, og eldste leker innimellom med vesla så jeg får dusjet (vel å merke med åpen dør). Det er ho i midten som er litt vilter her, men å hoppe i seng el sofa, eller løpe eller rope inne, det gjør de ikke. Er vi på besøk er de ganske beskjedne, med unntak av vesla da :-) Og vesla har sovet natten gjennom fra ho var 2 mnd.... Jeg skjønner at jeg har vært utrolig heldig ;-) Vedr det å gå på do, ha et teppe liggende på badet som du kan legge baby på mens du er på do, det gjorde jeg i starten med min, jeg var mer "forsiktig" i fjor når vesla var baby og midterste var 3 år og litt mere ukontrollert. Jeg kan garantere at det bare vil bli enklere fremover. Hva med å få nye bekjentskaper som er hjemme med barn? :-)
1mor3barn&1000ideer Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2008 Hei igjen :-) Ja det kan du trygt si, de ER ganske viltre ja. Naar de er alene sammen saa kan de finne paa alt mulig rart, leke med vann og saape paa hele badet, lage mat paa kjokkenet, og den mellomste er verst: revet av tapet paa veggen, tatt av seg baesjebleie og satt seg paa gulv-teppe og sofa etterpaa(baesj over alt ja...) tegne paa bord og vegg osv. Naar vi er paa besok saa er de ikke sjenert i det hele tatt, der er det rett paa: hoppe i seng, kikke i skuffer og skap, hente frem pynteting osv De er veldig oppfinnsomme, og kreative og morsomme. Gleder meg til den mellomste blir litt mer "lydig", for det er henne som faar den eldste med paa ramp :-) Igaar fikk jeg den eldste paa 4, til og legge hun mellomste mens jeg ammet den minste i seng. Maatte le da jeg hoerte de synge sammen og bre paa dyna. Hun faar litt oppgaver, og klarer aa hjelpe meg med smaating. Men det blir vel enda bedre naar hun blir storre! Har forelopig hjelp her i huset, mens snart blir jeg helt alene, maa si jeg gruer meg litt. Er vant med aa ha to alene, men ikke tre. Det vanskeligste er aa passe paa den minste hvert sekund, og det aa maatte finne paa noe hver dag. Har du noen flere tips? Tusen takk for hjelp. Det er godt aa vite at det er flere som meg, og at det faktisk gaar greit!
Skattekisten-30.08 Skrevet 4. mai 2008 #11 Skrevet 4. mai 2008 Hei - tenkte å tilføye et lite tips fra meg. Ergo babysele er gull verdt hvisman har en liten en og trenger å holde hendene frie. Du kan kjøpe den brukt, og ha den minste i en slags ryggsekk på magen/ryggen/siden, så du har barnet nært, samtidig som du får ting gjort med husarbeid og de større barna. Viktig å la den lille sprelle litt for seg selv innimellom, men om hele huset står på hodet og du Må bare ta deg av de praktiske ting, så er den god å ha. Jeg har ryddet, laget mat og gått på do med minien på ryggen :-)
lilly-80 Skrevet 4. mai 2008 #12 Skrevet 4. mai 2008 heisann kjære du:-) Du har det jammen travelt framover ja, ingen tvil. Jeg er i bitte-litt samme situasjon. jeg har nå ikke bhg plass til vesla pga bytte av bhg og div. Er ellers aleine med dem hele tiden, bortsett fra når pappaen har dem annenhver helg. Mine er 4,5 år og 2, 5 år. Viltre som dine, bare ikke så kreative hehehehe. De er våkne fra 0600-1900 og jeg kan virkelig ikke ha øynene borte fra dem et sekund uten at dem tar livet av hverandre. Etter ett år aleine er det noen triks som jeg har funnet ut av som hjelper i en travel hverdag;-) * RUTINER! Fast klokkeslett for måltider og leggetider og vær for all del streng med legging. Du trenger sårt de timene på kvelden for deg selv. Her legges de rett etter barne-tv, HVER dag. Jeg steller dem før barne-tv, så etter barne-tv leser vi og synger alle sammen i min seng, så sier storebror natta til lillesøs og ha får lese litt for seg selv mens jeg legger lillesøs. Når jeg kommer inn igjen sier jeg at det er natt og så må han også sove. Om morgenen når vi står opp, skjer det som følger; Er barna rolige og greie med hverandre så skyndter jeg meg i dujsen alene, her kan du ta med deg minsten i dusjen og la de to eldste klare seg selv litt. De er ofte rolige når de bare får vært aleine. Husk å gi dem beskjed om at du er i dusjen og ikke tilgjengelig og at de er så store at de klarer å ta vare pås eg selv litt. Sett fram litt skiver, frukt og drikke og disney-channel:-) Etter at dere er ferdige, tar du den andre i dusjen/ steller og så videre til alle er ferdige. Babyen kan ligge i vippestolen sin å følge med dere evt med ei flaske melk:-) Det gjør så absolutt ingenting om babyen sutrer, den innser fort at dette må til og det blir en vane. Så kan dere rydde litt alle sammen, ha bayen i bæresele, ikke forvent at veldig mye husarbeid blir gjort, men la barna bli med å rydde, ha konkuranse om å plukke om mest mulig leker og klær. La dem være med å ta inn og ut av oppvaskmaskin, ROS dem mye, for hver lille ting, gjør dette til noe hyggelig. Så kler du på den eldste først, så slipper du han ut mens du kler mellomste og så ut med dem utfor (om det er mulig) Så kler du deg selv og babyen og ut på tur. Ta gjerne lekeplassen først. Innarbeid rutiner med babyen, slik at den kan ta sin første hvil her.. Lek med eldste på lekeplassen, gå i butikken før lunch, gå hjem og la alle sammen hjelpe til med å lage lunch. Mens de eldste spiser, sitter du sammen med dem og gir minstemann, så tar du hele greia med å rydde sammen igjen etterpå, finn fram tegnesaker og la dem tegne mens du steller minsten, gjerne på gulvet ved siden av. Så kan dere gå ut igjen, biblioteket, lekeplassen, åpen bhg, lekeland, osv. Minsten kan sove den andre kvilen sin etter lunsj. Gå inn og sett på litt tv til de største, ha minsten i bæresele/ vippestol og lag middag. Gjør det enkelt, la de største være med å dekke bordet. Kos dere med steranlys, hjelp etter tur. Vær streng på oppførsel ved bordet. Ta barnet bort med en gang det er ulydig. Bad ungene og gi dem kveldsmat foran barne-tv, så kan du legge minsten i mens:-) Kansje kan du prøve skikkelig hardt å innarbeide gode rutiner på babyen slik at du slipper disse oppvåkningen på natten, du vil trenge søvnen!!!!!!! Og klarer du og har litt overskudd til å sette opp litt regler hjemme for de eldste og være konekekvent, ser du raskt resultater på offørsel. Og negativ oppførsel fra mellomste med slåing og sånn til babyen overser du. Du flytter søster bort uten å si noe, og så roser du henne med en gang hun gjør noe positivt, f eks gir han en leke eller noe. Og som noen skrev over her, ta kontakt med aleneforeldreforeningen, sjekk ut om det er en passepike du kan benytte deg av til de eldste. Jeg bor i sandnes, skal være hjemme med mi snuppe hele sommeren. Har tenkt litt på å være dagmamma noen dager i uken, kunne godt ha hjulpet deg jeg litt med de to minste.? Er utdannet vernepleier nå i juni, men må som sagt være hjemme med minste pga bhg plass. Gi en lyd da om det kan være noe, så kan vi prates!
Singelmamma og banden Skrevet 4. mai 2008 #13 Skrevet 4. mai 2008 3 jenter du også? Ja det høres ut som om du har hendene fulle og neppe kjedelig :-) Det er morsomt med kreative barn, og du får jo mange rare minner etterhvert. Og så ler man jo av det i ettertid, selv om det kan være veldig dumt akkurat der og da.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. mai 2008 Tusen takk for fine svar ) Er litt mer ved godt mot naa ja. Tror jeg skal klare dette. Skal hoere med noen av naboenes barn om de vil vaere litt trillepikelbarnepike ogsaa. Har du tenkt aa vaere hjemme hele aaret? Ser at det er noen som har turer rundt mosvannet, har du vaert med paa det? Maa nok faa meg noen alenemamma venninder tror jeg hehe Ellers haaper jeg jo paa at det blir noe ledig plass i den gml barnehagen, men er jo tvilsomt i aar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå