Gå til innhold

nattevakter når man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nattevaktshelg neste helg(dvs 3 nattevakter), og sitter og lurer på om det går greit eller om jeg burde sykemelde meg ? har egentlig ikke lyst til å fortelle sjefen den store nyheten ennå..., men hvis det kan være skadelig å jobbe netter så gjør jeg selvfølgelig det .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er sunt, men vet ikke om det er vitenskapelig bevist akkurat. Jobber i helsevesenet selv og har ikke tenkt å gå noen nattevakter i det hele tatt når jeg er gravid. Men så er jeg 36 år og førstegangsgravid også da. Har liksom alderen litt mot meg.

Følg magefølelsen din, du. Og du må ikke si til sjefen med en gang hvorfor du blir sykmeldt..

Skrevet

Lurer også på det samme. Er ferdig i svangerspermisjon nå i midten av juni, og skar da gå inn i 50%nattvaktstilling er det planlagt for et år.....visste jo itte at je var gravid når je takka ja til det. Hadde et forferdelig slitsomt svangerskap sist og det er jo bare 8mmd siden jeg var ferdig med det så kjenner allerde på kroppen nå at jeg er gravid....veldig trøtt og sliten, humørsvingninger...osv...også skal jeg snart begynne å jobbe....sukk...det frister lite...være på nattvakt...sove noen timer...ta meg av to unger en på 7 år og en på under et år så på nattvakt igjen....pluss det om det er skadelig....

Skrevet

Er ikke skadelig å jobbe nattevakter... mange som gjør det selv om man er gravid! men har litt med plassen man jobber på... der jeg jobbet som nattevakt kunne jeg ikke ha jobbet pga at jeg jobbet med autister som var utagerende...

Er mer slitsomt å jobbe natt fordi man er mye mer trøtt enn ellers... :S

Skrevet

du kan egentlig ikke bli sykmeldt for nattevakter (du er jo ikke syk)

MEN, i forhold til arbeidsmiljøloven har du rett på fritak fra nattearbeid. du trenger kun en attest om fritak fra legen din, så plikter arbeidsgiveren din å tilrettelegge for deg. dette betyr at du tar dag/aften vakter istede. arbeidsplassen din har sikkert en HMS representant som kan hjelpe deg.

NSF anbefaler sine medlemmer til å unngå nattarbeid da risikoen for spontanabort er høyere. (gjort studier som viser dette)

jeg har hatt fritak fra nattevakter hele veien. gjør opp timeantallet med dagvakter.

men sa det da til sjefen min i uke 8.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, menleste i sted at nattevakter øker faren for spontanabort med 50%.

Skrevet

Jeg har egentlig en fast 75% stilling i turnus, men søkte perm fra den og tok nattvaktstilling pga at vi ikke har barnehage....Denne nattstillingen er på samme arb.sted. Så nå som jeg har blitt gravid vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Gå tilbake i min 75% er umulig for det er en halvtimes kjøring og mannen min jobber også turnus og uten barnehage og sfo så kommer vi ikke til å klare det. Da må vi jobbe mot hverandre hele tiden og jeg orke ikke mye /pluss at je fremdeles har plager med bekkenet etter sist svangerskap, 8mnd siden jeg fødte)nå også skal jeg liksom klare unga alene etter en arb.dag...det vet jeg at jeg ikke kommer til å klare. Må rett og slett jobbe natta eller så må jeg sykmld meg fra den. Å gå over i turnusen er bare dødfødt, men kan jo prøve for blir sikkert sykmldt tidlig på bekkenet uansett. også er jeg rett og slett sliten. Nå gjør jeg ingenting nå når jeg har permisjon, gubben vsker og ordner opp og jeg sover når jeg kan:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...