Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg ser stadig at mange tar i bruk dette uttrykket når de skriver innlegg på BIM og DIB. For meg høres det ut som noe et barn ville ha sagt. Betyr det det samme som smerter? Hvorfor ikke bruke ordet smerter, i stedet da? Det høres så inn i hampen infantilt ut å bruke barnespråk når en er en voksen kvinne. Skal en få sitt utvidede ordforråd fra barna sine? Sier disse kvinnene også gakk-gakk og vov-vov også? Beklager at jeg blir litt irritert her, men jeg tror faktisk at slikt til en viss grad har en smittende effekt på andre, og at jo flere som tillater seg å bruke dette- jo mer vil språket forringes.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Enig med deg i at det er utrolig tåpelig og bruke vondter i steden for smerter! Latterlig spør du meg
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Hehe, er det noe å irritere seg over da? Tror ikke dt bare er her på BIM at det ordet blir brukt. Jeg jobber i helsevesenet, og der og snakker vi om "vondter"
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Helt enig! Også er det en drøss som skriver "uviten" i stedet for uvitende, irriterer vettet av meg.
Gjest Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Teiteste jeg ser er: Hvor mangen barn har dere? "mangen" liksom.
Gjest -<<- Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Jeg legger ulike ting i de to begrepene. Smerter er faktiske, vondter er mer det man gjerne hører om fra folk som plutselig får hodepine når det er dugnad og vondt i kneet når det skal flyttes hos kompisen og fryyyyktelig sår hals om de skal på møte osv.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 "Vondter" har litt annen betydning enn smerter. Når man bruker ordet vondter, ligger det i det at smertene ikke er farlige. Har ingenting med barnespråk å gjøre. Hilsen helsepersonell
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Ja, riktig! "Vondter" er jo mer uspesifikke smertelignende greier -syntes det er et greit uttrykk å bruke nå i svangerskapet når man ikke har direkte smerter, men vondt steder i mindre grad som er vanskelig å definere. "Mangen" er vel dialekt, Vet de sier det mye i Bergensområdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå