Gå til innhold

Hva burde gjøres med mobbere?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Leser i en annen tråd her at jeg ikke akkurat er den eneste som har opplevd ting som er direkte ondskapsfulle.

Men hva mener du man skal gjøre med mobberne?

Norge skulle jo liksom bli mobbefritt. Yeah, right. Det kommer aldri til å skje.

Det skulle jo også bli sånn at MOBBEREN måtte bytte skole, og ikke mobbeofferet.

Har ikke sett noe til det heller.

Jeg mener mobberen bør flytte skole, om så det er 30 stykker som må det. det er IKKE mobbeofferets problem at mobberen oppfører seg som han gjør.

Mobbing bør også få mye større konsekvenser.

Men først og fremst må vi lære ungene å oppføre seg som folk. Selvfølgelig, mye lærer de fra barnehage/andre barn osv, men disse ungene må jo ha dette fra et eller annet sted? Eller finner bare ungene plutselig ut at det er gøy å kalle en annen unge for "jævla pakkis" mens de banker ham?

Hva mener du er de beste tiltakene mot mobbing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det blir feil å si "hva bør gjøres med mobberne."

Jeg mener jeg det skal være "Hva bør gjøres for mobberne" fordi i de aller fleste tilfeller har de som mobber det vanskelig selv. Det kan være alt fra triste familieforhold, vanskelig selvbilde og dårlige rollemodeller.

Jeg mener det er å starte i feil ende og ta tak i mobberen alene for å prøve å få ting i orden igjen, det er alltid noe som ligger bak som må taes tak i. Familie/foresatte bør alltid involveres.

Jeg forsvarer på ingen måte mobberne, ble mobbet selv gjennom syv år på skolen. Det viste seg noen år senere at "lederen" for denne jentegruppa som mobbet hadde det veldig vanskelig hjemme.

Ingen tenkte på henne da, verken hvordan hun hadde det eller familieforhold. Og tiltakene som ble gjort for at jeg ikke skulle bli mobbet fungerte aldri mer enn i en periode, nettopp fordi ingen viste at hjemme hos henne fortsatte elendigheten.

Skrevet

Kanskje skolene kunne satset enda mer på det.

Hatt rollespill der elever fikk sette seg inn i det å evt være utenfor eller være annerledes.

Så mener jeg mobbere som har fått advarsler men fortsetter systematisk mobbingen burde bli utvist.

Skrevet

Alle skoler er i dag pålagt å jobbe sustematisk mot mobbing og rapportere fra dette arbeidet. Det mangler ikke på tiltak i skolene. Problemet er foreldrene. Ofte vil ikke foreldrene til den som mobber innse at barnet deres er en mobber og de vil derfor ikke samarbeide med skolen.

Det er svært vanskelig å tvinge en elev til å bytte skole mot dennes og foreldrenes vilje. Barn har rett til å gå på sin bostedsskole med mindre det er svært tungtveiende grunner som taler i mot. Det blir da skolen som må bevise mobbingen, noe som er svært vanskelig, særlig når det gjelder såkalt "jentemobbing".

Skrevet

Det burde først gjøres MER i skolen for å forhindre og bearbeide mobbing.

Det er faktisk fremdeles et problem i dag med enkelte lærere å i det hele tatt nå frem med at det er et problem i dere klasse etc.

(dessverre)

Deretter bør man gjøre noe med holdningene til mobbing, for man ser problemene på en litt skjev måte, det er ikke bare mobbeofferet som har et problem, det er gjerne mobberen samt alle involverte foreldre og foresatte på begge sider. (på flere måter)

I tillegg mener jeg at kanskje den udifferensierte skolen bør gjøres noe med i sin helhet da den til tross for sitt opprinnelige mål om at alle skal være like og behandles likt, prioriterer de svakeste, tar de ut av vanlig undervisning for annen/bedre læring og på den måte skaper forskjeller likevel, samt at de flinke barna blir nedprioritert og differensiert blandt annet i form av å skulle måtte hjelpe de svake elevene med fag og annet de strever med.

Sånn som noen korte ideer og tanker på et problem som selvfølgelig slett ikke kan løses havparten så enkelt som ved en endring på de overnevnte ting...

Skrevet

Enig i mye her, men jeg vil ikke tro at mobberne alltid har det vanskelig... Når omtrent en hel skole mobber et barn, har alle disse barna da problemer hjemme og ellers, eller følger de bare med strømmen?

Jeg syns uansett at det skal slåes hardt ned på.

Når elever får gjentatte advarsler og virkelig gjør livet surt for medelever,er det deres egen feil om de må bytte skole, ta bussen til skolen og forlate alle vennene sine.

Nå snakker jeg primært om ungdomsskoleelever, der de burde være voksne nok til å forstå at det ikke aksepteres, være ansvarlig for sine egne handlinger og kunne klare å rette seg etter en beskjed.

Syns faktisk det er mye bedre at mobberne må bytte skole enn at mobbeofferet skal ødelegges for livet (for det er det som ofte skjer)

Skrevet

Nyere forskning viser at det er en myte at mobbere er barn som har det vanskelig. Snarer tvert i mot. Den typiske mobberen er et barn fra et trygt og godt hjem som har god selvtillit. Derfor er det vanlig slik du beskriver, at en hel klasse mobber en elev.

Det er gjerne de som BLIR mobbet som har det vanskelig hjemme, da lav selvtillit gjør en ekstra utsatt for mobbing.

Skrevet

Ja, det er det jeg også tenker.

Tror nok endel mobbere bruker syns-synd-på-seg-selv for å forsvare handlingene sine. (Ikke alle selvfølgelig, men noen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...