Gå til innhold

hvorfor sykler folk på bilveien????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Også i rushen da?? Irriterer jo på seg biler og busser... De vil aldri klare å sykle like fort som en bil uansett... Er det ikke da bedre å sykle på fortauet og bare være irritert selv fordi folk går i veien, enn å erte på seg alle bilistene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt enig med deg. Få ganger jeg har så hjertet i halsen som når jeg svinger ut i venstre felt for en sykkelit som trør frenetisk. Fordi det er "behagligere" for han å sykle i veien.

Men noen steder er fortauet rett og slett så dårlig at det ikke går an å sykle på det.

Skrevet

Fordi det går fortere? Fordi fortauet er fullt av hull og fotgjengere? Fordi de ikke har lov å sykle på fortauet dersom de er til hinder for fotgjengerne?

Bilister som ikke tåler syklister kan drite og dra, veien er for begge parter. Begge parter skal også selvsagt ta hensyn i størst mulig grad, og man behøver naturligvis ikke ligge midt i kjørebanen og cruise med en bilkø bak.

Skrevet

Det hender jeg blir irritert på det selv, men det burde jeg vel strengt tatt ikke ettersom jeg ofte sinker trafikken med traktorkjøring ;-).

Syklistene har lov til å kjøre i veien. På fortauet må de ta hensyn til de gående. Da går det ofte sakte. Desuten er det ugreit i kryss. Fortauskantene er ekkle og bilene ser ofte ikke godt nok etter om det kommer en syklist fra fortauet. Det er derfor ofte tryggere å sykkle i veibanen.

Skrevet

Syklister i veien irriterer meg noe grønnjæ****! I alle fall når det går gang- og sykkelbane parallelt med bilveien. Da lurer jeg jommen meg på hva de syklistene har mellom øra. Skal lure på om det da ikke er noe som begynner på va og slutter på kuum......

Skrevet

Nå er det sånn at de som sykler på veien her, tror de er med i tour de france hele gjengen (inkl. min egen bror) så de ligger gjerne litt ut i veien og trår på som best de kan. Ser stadig farlige situasjoner som oppstår når folk kjører fordi de blir irritert av å ligge bak. Jeg er gjerne en av de som ligger bak leeeeeenge før jeg tør kjøre forbi, men jeg blir passelig irritert av det også.

Skrevet

men i kryss skal de jo strengt tatt gå av sykkelen og gå over veien.

Skrevet

Med andre ord er spørsmålet hvorfor folk der du bor oppfører seg som tullinger, og har fint lite med sykling generelt å gjøre? =)

Skrevet

Nå ja... de sykler som tullinger! Regner med at de ter seg greit ellers.

Skrevet

Noen av oss bruker sykkel som primærfremkomstmiddel (noe som forsåvidt er mye mer miljøsympatisk enn bil). Hvorfor mener du vi skal sykle ekstra sakte for å ta hensyn til gående og bruke masse tid på å gå av sykkelen hver gang vi kommer til et kryss, for at du skal få kjøre fortere enn du har lov til (i og med at du er pliktig til å følge trafikken og denne lovlig også kan inkludere syklister)?

Forøvrig sykler jeg langt fortere i rushen enn bilistene kjører, kan jeg klage på at de somler i veibanen?

Skrevet

Ikke hvis de sykkler i veibanen, bare om de sykkler på fortauet og vil regnes som gående. Sykkler de i veibanen følger de vanlige vikepliktregler som biler.

Skrevet

Jo, det er riktig, men jeg forsto det som om du mente det var ugreit i kryss dersom de syklet på fortauet.

Skrevet

Sessa, jeg synes du skal prøve deg en dag på sykkel og se hvordan det går.. Da forstår du kanskje. På fortauet er det ikke lenger lov å sykle dersom det sjenerer gående, og i sykkelfeltet (de få stedene dette er) er det alltid en eller annen dust av en bilfører med vakuum mellom øra som står parkert med nødblinken på eller en eller annen dust av en fotgjenger med vakuum mellom øra som går i stedet for å holde seg på fortauet.

Syklister forurenser ikke og bør ha førsteprioritet i trafikken. Syklister ferdes ikke på bilistenes nåde.

Og husk! Alle syklister er ikke på rekreasjonstur! Mange bruker dette som fremkomstmiddel akkurat som du gjør med bilen.

Skrevet

Fordi jeg synes syklister i trafikken skaper mange farlige situasjoner nettopp fordi de sykler saktere enn bilene. Synes det er irriterende når bilister uten grunn kjører 20 km/t saktere enn fartsgrensen også, jeg. Man skal følge trafikken, og følge fartsgrensa... det skaper flyt.

Hvis du sykler fortere enn bilistene i rushen så har du vel strengt tatt ikke noe problem med å komme deg frem og derfor ikke noe å klage på!

Skrevet

Jeg må jo svinge utenom dem da, det er jo akkurat det du klager på at du må ifht syklistene. =)

Syklister kan fint være i veibanen, og de skal selvsagt ta hensyn og ikke ligge midt i feltet med mindre de er nødt til det. Om det er fine sykkelveier som ikke er smekkfulle av gående, kan de selvsagt benytte disse. Men om du tror veien er bare for bilister, tar du ganske enkelt feil.

(Og det er nå en gang bilisten som foretar en dårlig forbikjøring som skaper en farlig situasjon, ikke syklisten h*n kjører forbi).

Skrevet

Faller meg ikke inn å bruke sykkel i trafikken uansett! Synes det er for farlig, og har siden jeg falt for 5 år siden ikke satt meg på en sykkel. Flott at noen bruker det som et alternativ til bil, men i møtet med en bil så er syklisten den mest sårbare... Jeg tar hensyn til syklistene i trafikken, kjører ikke forbi med mindre jeg synes jeg kan gi syklisten noen meters avstand, men jeg ser at det er mange andre som ikke gjør det og det regner jeg med at er fordi de vil fort frem og irriterer seg... Jeg irriterer meg jeg også, men jeg lar det ikke gå ut over syklistene av den grunn...

Skrevet

Nei, men syklisten er grunn til at forbikjøringen skjer...

Litt lettere å manøvrere rundt stillestående biler enn det er for bilister å manøvrere rundt en syklist i fart...

Skrevet

Sukk. Ja, syklisten er grunnen til at forbikjøringen skjer. Syklisten bør gjøre sitt å fasilitere en forbikjøring. Men det er uansett bilistens ansvar å kjøre forsvarlig.

Hvem sa bilene var stillestående?

Skrevet

Men du vil gjerne at syklistene slutter å bruke veien fordi en del idioter kjører bil på uvettugt vis? Ja, det var jo å plassere skylden der den hører hjemme ...

Skrevet

Får meg ikke til å like syklister noe mer nå, as, Pila...

Faktum er at når jeg er ute å kjører bil så ser jeg stadig farlige situasjoner der syklister er involvert. De fleste kunne vært unngått om ikke syklistene trodde de var biler både i størrelse og hastighet! Det er det som er poenget mitt.

Kan ikke si i mot at syklister gjør en innsats både for miljø og egen helse, men nå var ikke det tanken med innlegget heller, da!

Skrevet

Har bodd i mange år i Majorstua og Frogner området. Syklet i alle år, hele året, selvfølgelig i veien. Umulig på fortau med mange mennesker. Slik må det gjøres.

Bor nå litt mer utenfor, her er det kilometer på kilometer med brede gode sykkel og gangvei. Jeg sykler på disse. Når jeg kjører bil og møter syklister kl 7.30 en morgen der jeg er på vei med 100 vis av andre bilister, blir jeg irritert når jeg ser disse sykkel/gangveiene ligger totalt ubrukte. Ikke en sjel på disse, men gjerne en 3-5 stk som absolutt skal sykle i veien og skape litt vanskelige forbi passeringer

Ja, da blir jeg litt irritert.

Skrevet

Det er ugerit å måtte av og på sykkelen og komme seg opp og ned på fortauskanter.

Skrevet

Jeg driter da i om du liker syklister eller ikke. =)

Faktum er at når jeg er ute og sykler ser jeg stadig farlige situasjoner der bilister er involvert, liksom ...

Selvsagt skal syklister ta hensyn. Akkurat som bilistene skal det.

Og selvsagt er det forskjell på f.eks by og land, uten at du gadd å presisere det. Når jeg sykler i veien i indre Oslo er det stort sett langt bedre grunn til det enn når noen sykler i veien rett ved siden av den tomme sykkelstien i ytre Enfold.

Skrevet

Nei, jeg gadd ikke presisere det for jeg hadde ærlig talt ikke regnet med at det skulle bli en kjempe debatt av mitt sukk på denne ettermiddagen. Men når det er sagt så bor jeg ikke midt i Oslo, men på et stort tettsted utenfor...

Kan jeg få lov til å irritere meg over det likevel og se på barne-tv med datteren min nå??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...