Gå til innhold

Dere som har gått opp mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv snart 29 uker på vei å har gått opp 15 kg. Hvis jeg skal legge like mye på meg som under sist svangerskap vil jeg nok gå opp 10 kg til. Sist svangerskap gikk jeg opp 27 kg, veide godt over 100 tilslutt.

17 kg gikk jeg av meg første året av mest bare å amme. Så begynte jeg å jobbe. Det tok meg 20 min å gå til og fra jobb hver dag. Etter 3 mnd hadde jeg da gått av meg alle kiloene og veide det samme som før jeg ble gravid.

Når barnet er født er det fantastisk for barnet å få en trilletur hver dag med vogna. Denne gangen skal jeg gjøre det hver dag og da vil jeg gå av meg kiloene og som sist - kanskje mer enn det? Jeg liker meg ikke på treningsstudie, men en gåtur er god nok! Holder meg mest mulig unna sukkerbrus og potetgull.

Folk blir deppa og lei seg for å legge mye på seg i svangerskapet, men det er noe positivt i det også! Det er jo naturlig å legge på seg. Senere er det nesten gøy å se tilbake på bilder fra før da jeg så "helt jævli ut", da jeg ikke følte meg vel.

Og husk - det er fysisk mulig for ALLE å gå kiloene av seg igjen! Går man skikkelig inn for det, så er det ikke noe problem. Så nyt resten av svangerskapet! Drit i alt og alle, etter nurket er født klarer du å gå tilbake til din gamle vekt hvis du virkelig vil. Vi har neppe energi eller tid til å spise og late deg like mye som du gjør nå som du er gravid...

Sant, det er ikke så forferdelig egentlig?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo sant nok, men eg tenker litt sånn at jo flere kilo i svangerskapet jo mer strev ettepå. ingen synes jo at det er gøy å slanke seg. Man trenger faktisk ikke stappe i seg mer enn nødvendig, hverken mor eller barn har godt av det. Har ikke lagt på meg hysterisk mye denne ganga, derimot sist.......... huff! Eg lovet meg selv aldri mer eg...

Skrevet

Jeg er i uke 38 og har lagt på meg 25 kg. Jeg har alltid spist sunt, drikker ikke cola og spiser ikke godteri. Men jeg slanker meg selvfølgelig ikke under graviditeten! Det kan jeg gjøre når jeg har født. Jeg har bekkenløsning og kan ikke bevege meg slik som før. Det er veldig individuelt hvor mye eller hvor lite noen legger på seg. Jeg gikk også opp 25 kg forige gang også og alt forsvant i løpet av 1 år( kun amming og lange turer). Mange tror at hvis en legger på seg mye under svangerskap da stapper en i seg mye mat og lever usunt! Men det er ikke så enkelt, det er hormoner, vann i kroppen og lite aktivitet som også kan være årsaken. Jeg bekymrer meg ikke om vekta, den får jeg vekk snart. Det viktigste at barnet har det bra!

Skrevet

Ja, det var slik jeg også mente det. Jeg snakket til "oss stakkar" som legger mye på oss selv om vi spiser normalt og holder oss unna alt for mye usunt. Mente for all del ikke at jeg synes at nå er det bare å hiv i seg sukker og sjokolade når man først er gravid.

Jeg bare skjønner de som legger mye på seg blir fortvilt, jeg er jo en av dem. Må innrømme jeg spiser litt mer enn før pr måltid før jeg blir mett, men holder meg unna mye sukkerbrus og potetgull.

Ville bare muntre litt opp med at vi klarer å gå det av oss hvis vi går inn for det etter fødselen. Og om det ikke skjer med en gang er det jo bedre sent enn aldri at man kommer igang.

:)

Skrevet

Så sant så sant. Eg hadde ikke kontroll på vekta sist, eg var oppi 25-30 kg sist et sted og var masse vann. Men denne ganga føle eg selv eg kan kontrollere vekta med matinntaket mitt. Jo mer usunt, jo flere kilo.

Men det er jo som du sier, det går av hvis man vil det sterkt nok.

Skrevet

Jeg har også lagt på meg mye, veide vel 75kg før graviditeten og er nå godt over 95. De siste tjue ukene har jeg lagt på meg ca ett kilo i uka.

Dette er fordi jeg ikke kan gå turer pga bekkenløsning, og må spise ofte for å holde kvalmen unna. Sitter ikke og spiser potetgull og sjokolade hver kveld, nei. Her har kiloene kommet fra vanlig mat (brød, mye frukt, mye grønnsaker ..--- men tross alt ca 1000 kcal for mye hver dag...).

Har også planer om å gå turer til høsten, ja.

Takk for et positivt innlegg lofotværing!

Skrevet

flott innlegg, å flott at ikke noen har forsura den og ;) blei skikkelig glad av å lese dette :)

Skrevet

Bare innom en snartur her, jeg fødte nemlig 4 mars:-)

Må bare kommentere litt på denne - jeg la på meg 18+ kg i svangerskapet, og nå er faktisk alt borte!

En har ofte mye mer vann enn en tror, og når en begynner å trille og ikke minst BYSSE.... ja så får en trent mye mer enn en tror hehehe

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Jeg er helt sikker at alle kiloeno forsvinner fort! Når en spiser normal sunn mat ( mer enn vanlig i mengden) og beveger seg lite da blir kroppen vant til å forbrenne store mengder av kalorier og etter fødselen blir det ekstrem høy forbrenning pga amming,mer bevegelser og mindre mat inntak. Hvis noen spiser veldig lite og sjeldent da stopper forbrenningen fordi kroppen vil spare fett pga mangel på kalorier. Det er viktig å spise ofte.

Skrevet

Dette var oppløftende lesing! Selv er jeg i uke 28, og veier nå 74 kg, mot 65 kg for 18 uker siden (er 164 cm høy). Jeg spiser stort sett det jeg vil, noe som innebærer en god mix av grønnsaker og frukt, frossen-pizza, fisk, sjokolade, fullkornspasta og smågodt. Jeg gidder ikke å få dårlig samvittighet for godteriet, da jeg vet at jeg ikke har viljestyrke til å la være. Samtidig vet jeg også at babyen får alt den trenger av næringsstoffer, og selv føler jeg meg i fin form.

Jeg tar kiloene som de kommer, og det eneste som plager meg med strekkmerkene, er at de er vonde. Til sommeren gleder jeg meg til å trille lange turer, og da går jeg ut fra at jeg er i "toppform" innen mai neste år, når jeg skal gifte meg.

Så ingen stress her i gården. =)

Skrevet

Her var det jo bare hyggelige tilbakemeldinger, så flott da! :)

En annen positiv ting jeg kom til å tenke på når det gjelder å gå av seg kiloene etter svangerskapet, det er jo hvor mye enklere det er og fortere det går! For mye av vekta forsvinner naturligt når barnet kommer ut (husker jeg gikk av meg 7 kg på sykehuset fra før barnet ble født og de neste 3 dagene). Ellers er det mye vann og som en forklarte, man forbrenner mer.

Lykke til alle sammen, dette klarer vi :) Og om det er vanskelig kan vi jo kontakte noen andre på en side som dette som er i samme situasjon og "prøv sammen". Oppdatere hverandre om spaserturer og vekt, da må vi nok tvinge oss selv :)

Skrevet

Gikk også opp ca 27 kg sist. Gutten min e nestn 3 nu. Hadde mye vann ikroppen da som æ prøve å ikke få riktig så mye av nu. E 28 fullgåtte uke i dag og opp 15 kg til nu. E litt trist å gå opp så mye men vet også at d går av viss æ vill etterpå:) Har da bk den hær gangen å kan ikke gjøre nestn nåt som æ da kunne sist. Jobba fullt sist og har vært sykemld fra uke 12 nu.

Sist hadde æ akutt keisersnitt og kunne da ikke trene på 6 uke etter ks. Gikk tur når æ klarte d, tok lengre turer og tunge bakka når æ klarte d. Når 6 uke va gått bynte æ å trene 10 min nestn hver dag på en slags sykkel/tråmaskin. gikk opp til 15-20 min etter hvert. Har da ikke trent mye i mitt liv. Hadde gym på skoln og fotball 2 år en gang i uka ca 10 år tilbake da.

3 mnd etter fødsel hadde æ 1 kg igjen til mi "normale" vekt.

Trente ikke mer da og har ikke trent sidn:) Klarte også å ikke spise sjokolade hver dag som æ har gjort sidn æ va ca 7. E en STOOOR sjokoman.

Prøve å ikke spise så mye sjokolade nu men e gla viss æ klare å

holde mæ til 100 gram om dagen. E litt sjeldn æ klare d da:(

Syns å d verste egentli e at strekkmerkan ikke gar helt bort. E ikke så viktig me vekta da æ føle at etterpå har æ kontoll. Glæde mæ til den lille kommer:) Håpe bare bk blir borte etter fødsel:)

Skrevet

Tusen takk for fin og oppmuntrende tråd da:) Deilig å lese, er ikke alltid like lett når kiloene presser seg på uansett hvor mye jeg kjemper i mot! Virker ganske usannsynlig at de bare skal forsvinne igjen på dystre dager!;) Hehe, gleder meg til å bli slank og smekker igjen;) hihi....dongeribukser here we come!:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...