Gå til innhold

Fødselsforberedende kurs?


*lillebolla*

Anbefalte innlegg

Har dere vært på fødselsforberedende kurs? Skal føde på Riksen, lurer på om jeg burde melde meg på det? Er førstegangsfødende, så aner ikke hva som lønner seg... Har snakket med flere som mener det er en fordel å lære pusteteknikk, men gjør man det på kurse som tilbys av Riksen? Eller vet dere om andre steder i Oslo (helst Oslo vest) man kan gå på? Gravid-yoga eller noe?? (Begynner kanskje å få litt dårlig tid nå, men har liksom ikke helt klart å fokusere på sånne ting, for syns jeg har hatt så utrolig god tid frem til nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ikke om de har det på riksen, men jeg regner jo med det. jeg skal føde i kristiansad selv. Går på kurs sammen med manen min, føler det er veldig nyttig. lærer ikke bare om selve fødselen, men en del andre ting også. Jeg kjener iallefall at jeg ikke gruer meg så forferdelig til å føde nå som jeg vet så mye mer om det, og i tillegg har fått noen tips om hvordan man kan jobbe med smerte. kan absolutt anbefale det!! Jordmoren din bør nite om det er sånne kurs der du skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de har fødselsforberedende kurs på Riksen. Skal dit neste uke jeg. Fikk tilsendt papirer om det samtidig med innkallelse til ordinær UL. Ring og spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også på fødselsforberedende kurs, men i Fredrikstad. Vi har hørt litt forskjellig om hvor stor nytte man egentlig har av det, men vi velger å dra - også fordi man møter folk man kanskje kommer til å ha kontakt med i barseltiden - og evt senere også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Yoga-kurs lærer man også pusteteknikker. Jeg går på Oslo yogaskole. De er veldig hyggelige og flinke. Også er det så deilig å slappe av 1,5 time hver uke med pust, strekk og tøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler alle sier det samme hele tida, fødselsforberedende kurs, omvisning på føden -alt er jo bare fokusert rundt smertelindring! Jeg trenger da for all del ikke å troppe opp et sted for å vite det -det fins masse lesestoff om smertelindring i disse dager. Jeg vil vite om prosedyrer, hva skjer når, pusting osv. Hva kan man gjøre selv, hva kan andre gjøre for deg?

-Litt oppgitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal føde på Tønsberg sykehus, og jeg kontaktet de for 2 uker siden ang. kurs. De hadde lørdagskurs vi kunne melde oss på, og da er vi 20 par i en forelesningsal, som skal sitte å høre på jordmor i 3-4 timer også er det omvisning på slutten. Altså 40 mennesker, som alle sikkert har 20 spørsmål hver....Jeg spurte hva de tok for seg og da fikk jeg til svar at det med pusteteknikker o.l. har de gått helt bort fra å lære bort... det tar man på sparket under fødsel. Så det de pratet om var foreldrerollen og amming, ( der viste dem den berømte filmen "Bryst er best"). Og dette skal vi da betale 600 kr for... Jeg snakket derfor litt med folk rundt meg som mente at dette er totalt bortkastet penger. Omvisning på sykehuset vil jeg veldig gjerne ha, men det er visst ingen problem å få privat omvisning på sykehuset så jeg skal bare ringe å bestille. Dette er gratis ( ettersom jeg har skjønt), og det er jo mye større sjangse til å få svar på det du lurer på når du er alene med en jordmor.

Samtidlig har jeg snakket med min jordmor her i kommunen og neste fredag skal jeg og sambo på fødselsforbredende samtale hos ho.

 

Jeg håper og har virkelig trua på at dette er til det beste for oss... syns dette opplegget sykehusene har er til å grine av ! Men for all, det er jo opp til hver enkelt av oss ;)

 

Lykke til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har inntrykk av at det er sånn mange steder, og da syns jeg det virker som bortkastede penger!

Så nå har jeg fulgt oppfordringen til hun over her, og meldt meg på Gravid-Yoga på Norsk Yoga Skole - koster 1000 kr for 6 ganger, og da lærer man jo pusteteknikker og sånn - og syns det virker mye mer verdt det enn 750 kr til Riksen for å lære det jeg kan lese om alle andre steder! Skal på omvisning på Riksen også, og det er jo gratis!

 

Takk for tips - og godt å høre at flere har samme inntrykk som meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg vært på kurset på Riksen :-) Et fint kurs for meg som ikke kan noenting om å føde barn, så jeg synes det var verdt det. MEN du lærer ingenting om pusteteknikker der. Men de anbefalte sterkt yoga for å lære pusteteknikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...