Gå til innhold

Noen som kan dette med ammefri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart begynne å jobbe og lillebror er da 8 mnd. Skal jobbe 6 uker før jeg tar ut ferie og ulønnet permisjon. Jeg ønsker amme mest mulig de 6 ukene jeg jobber og skal derfor ta ammefri.

Jeg har sjekket opp at jeg har rett på fri 2 t til dagen med lønn. Arbeidsgivaren min sier det er greit men vil ha skriftlig domkumentasjon på at jeg ammer.

Er dette noe de har krav om å få? Det er jo ikke problem å skaffe det mens trodde ikke det var nødvendig hvis barnet var under 1 år. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan arb.giver kreve dokumentasjon på at du ammer.

Skrevet

syns det var rart at du må dokumentere dette, men men...

syns det var veldig bra at du får betalt. det får nemlig ikke jeg. har krav på 1 time, men ikke betalt. så jeg må gå å pumpe meg 3 ganger iløpet av dagen. litt kjipt å sitte på et nitrist lager og pumpe meg..men men.. har bare et par dager igjen på jobb før jeg skal ha resten av permisjonen min.

Skrevet

ok, men hvordan skal legen/helsesøster gjøre det da...skal han se på at jeg ammer eller skal han liksom se om det er melk i brystene?

Det er ikke det at jeg ikke skal skaffe det som trengs men min arbeidsgiver skal ha domkumentasjon på alt. Jeg måtte t.om ha en lapp fra barnehageansatte om at gutten min helt sikkert hadde feber og at de derfor ringte og bad meg hente ham kl 13:00.

Jeg måtte ha bekreftelse på termindato, bekreftelse på graviditet ved omplassering, bekreftelse på at jeg hadde vært hos spesialist, bekreftelse av SAS på at flyet var forsinket sånn at jeg kom 1 time for seint på jobb, bekreftelse av lege at jeg har atopisk eksem og må ha andre typer hansker på jobb.

Går det ikke ann å stole litt på folk da? Jeg er ikke den som slurver eller er borte fra jobb. Har jobbet der i 6 år og ikke vært sykemeldt eller tatt ut egenmeldinger. Har hatt endel "sykt barn" dager den høsten sønnen min begynte i barnehage.

Men får vel snakke med legen min da. Skal se om han stoler på meg eller om jeg må vise at jeg ammer:)

Skrevet

Ja, det er veldig bra med 2 timer til dagen. Kommer sikkert ikke å bruke to timer hver dag men kanskje en. Skal gå hjem og amme har jeg tenk. Får ikke til å pumpe så det blir ikke aktuelt.

Skrevet

Ser ut som om arbeidsgiveren din er svært glad i dokumentasjon :D

2 timer pr dag er ganske mye av en arbeidsdag, derfor er dokumentasjon på at du ammer ikke urimelig å be om. Hvordan legen går frem for å skrive ut attest vet jeg ikke :-)

Og selv om arbeidsgiveren din har alle grunner til å stole på deg, så har han kanskje andre ansatte han ikke kan stole på i samme grad. Da blir det veldig viktig å behandle alle ansatte likt når det gjelder dokumentasjon, slik at ikke noen får sjansen til å lure til seg goder de ikke skulle hatt.

F.eks: Hvis DU ikke må levere dokumentasjon på at du ammer, kan han heller ikke kreve det av neste arbeidstaker som krever ammefri, uansett om han skjønner at hun lyver om at hun ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...