*nr4isommer* Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg har en gutt på 12 mnd og da vasket jeg og strøk alle klærne til han skulle komme... Denne gangen har jeg ikke gjort det ettersom legene sier jenten er såå stor. Er så red for å ta av lapper også passer det ikke i det hele tatt... Hvor viktig er det at klærne blir vasket før bruk? ALLE boddyer er vasket for de skal jo inderst til kroppen. Hva gjør dere?
Prinsesse juli08 *FØDEKLAR Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 jeg har vasket alle klærne jeg har kjøpt inn, men når jeg tenker meg om har jeg jo vasket dem i vaskemidel som inneholder parfyme... det var kanskje ikke så lurt? husker at jeg brukte parfymefritt i begynnelsen da jeg fikk førstemann... Det er jo fort gjort å vaske klær, så om du er usikker på om du må bytte noe er det jo bare å vente med å vaske det til babyen kommer...
*nr4isommer* Skrevet 30. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2008 Jeg vasker også alle klær med vaskemiddel uten parfyme. Det er jo pga allergi eller at de kan reagere på parfymen... men sant som du sier, det går jo fort å vaske klærne...Men tenker også litt på klærne vi skal ha med på sykehuset når hun blir født.
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Dette har jeg også tenkt på... Hvorfor skal alt egentlig vaskes? Pga bakterier fra butikken eller? Vasker man alt? Dyner, madrasser som er kjøpt nytt? Utenpåklær? Og hva med det som er arvet fra ei venninne? Hun har jo vasket alt, er ikke det bra nok?
BitteLiten *har født* Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 det er greit å få vasket alt fordi nye klær ofte inneholder overflødige kjemikalier og farge fra produksjonen.... Dersom dere lukter på godt brukt tøy førs, og så på et helt nytt plagg vil dere kjenne at det er ganske stor forskjell. Dette kjennes jo spesielt godt på sengetøy og håndklær da.... men gjelder alle former for tøy!!
*LilleTroll + spira Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Nytt tøy vaskes fordi: 1) det kan være overskuddsfarge og kjemikalier vi vil ha bort 2) 1 million andre mennesker har kladdet på klærene som skal inntil kroppen til din lille 3) vi vet ikke hvor lenge klærene har fått "støve ned" i butikken Det er anbefalt å vaske sengtøy og klær som skal helt inntil kroppen 2 ganger før bruk! Annet tøy har jeg vasket 1 gang. Bruker nøytralt vaskepulver, men skyllemiddel med litt parfyme, heter sensitiv eller no sånt. Det er greit å ikke skape en allergiker og, ved å kun bruke helt nøytrale ting. Merker jeg at tulla reagerer må jeg jo såklart bytte merke. Tror vi må prøve oss frem Har kost meg med vasken jeg.. er liksom litt absurd å henge opp de pittesmå sokkene
Lykkeli! Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Jeg er i uke 35 nå og har begynt å vaske babytøy. Har kjøpt en del nytt, men har også fått masse av venner. Jeg vasker alt sammen, jeg, også det jeg har fått av venner. Det er jo en liten stund siden klærne ble brukt, har kanskje ligget lenge i skap eller i pappesker, og det er jo fort gjort å vaske og tørke dem Jeg bruker neutral vaskemiddel og setter maskinen på en ekstra skylling, sånn at alt vaskemiddel skal gå ut av klærne. Så prøver jeg å bruke lite vaskemiddel da. Og jeg koser meg!!
A og G Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Vil virkelig anbefale deg å vaske alle klærne før du tar de i bruk! Jeg begynte i ny jobb og fikk ikke arbeidsklær før jeg begynte å jobbe. Dermed ble de ikke vasket før jeg begynte å bruke de! Og når har jeg fullt av utslett på overarmene!!! og JEG synes det er slitsomt, tenk hvis lille babyen får det da stakar...
Thea-81 Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Jeg har vasket absolutt alt på 60 grader - mange gode grunner til det som er nevnt ovenfor!! Tenker at hvis tvillingene jeg venter - mot alle odds - ikke passer inn i str 50, er det alltids noen å gi klærne bort til...
Nordhagenjentene :) Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har vasket alt det nøytrale i str 50/56 som vi har fått på finvask 40 grader (fordi det er rent, og tidligere brukt, bare har ligget i poser en stund). Av alt det nye har jeg vasket 50 og 56 på 60 grader, og det er noen rosa plagg. Ellers venter jeg til jeg har født, for om det viser seg at det likevel ikke er ei jente kan jeg bytte klærne. Vi er 99% sikre på at det er jente, men dog... ;P Jeg har vasket alle dyner etter storesøster (hun er 8 år og ting har ligget på loftet), den nye dyna har jeg fått beskjed om å bare lufte godt. Alle helsetepper og det nøytrale sengesettet er vasket på 60 grader. (Tror jeg... ;P Det er hvertfall vasket) Resten venter jeg med til vi ser hvem som kommer og hvor stor h*n er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå