Gå til innhold

Hvor mange av dere har opplevd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

at barnet får armene ut av ledd pga at dere holder i armene deres når de hopper eller dere løfter dem etter armene?

I følge svigers er dette svært vanlig. Jeg har aldri opplevd det og kjenner heller ingen andre som dette har skjedd med..

De står med hjerte i halsen hver gang barna vil hoppe litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv, men det er sant at det veldig lett kan skje. det har et navn også: "pulled elbow".

Venninnen min har opplevd det med sin ene datter.

Det skjer lettest hvis barnets arm blir dradd rett utover, fra hånda, ofte f.eks. hvis en voksen holder barfnet i den ene armen og barnet gjør seg slapt eller hopper brått bort osv.

Skrevet

har hørt at det kan skje veldig lett jeg også. det skjedde meg niesen min etter at storesøsteren hennes hadde herjet litt for voldsomt med henne!

tenker ofte på det, når vi leker her i huset- for lille tula elsker at vi løfter henne opp etter armene, altså drar henne opp. men da er hun med i bevegelsen da......

Skrevet

Har ikke opplevd det med eget barn. Men kjenner andre barn som har fått arm ut av ledd. Det er vanlig og man skal være forsiktig med leddene på disse små. Har det først skjedd en gang skjer det visst gjerne igjen.

Skrevet

Skjedde med datteren vår for 1 mnd`s tid siden faktisk.

Lekte med å holde henne etter hendene når hun klatret, og plutselig så hadde hun "pulled elbow" og et brudd øverst i armen.

Og det er ganske vanlig, og det skjer for det meste med jenter og som oftest er det venstre armen som går.

Skrevet

Eh.. Hvordan fikser man det igjen da? Må man dra til legen? Og er det veldig vondt for barna? Alså, blir de hysteriske??

Skrevet

har ikke opplevd dt selv, men en kompis klarte aa gjoere dette paa niesen sin.

Slet litt paa samvittigheten hans, stakkars . selv om det bvar et rent uhell....

Skrevet

Hun hadde veldig vondt, men løste det ved å ikke bevege armen i det hele tatt. Den liksom bare hang der å slang.. Når hun ikke beveget den virket hun tilnærmet smertefri.

Kjørte rett til fastlege fikk henvisning til røntgen der og kjørte selv videre til sykehuset med henne. Var alene med henne og det gikk helt fint både i bil transport og hele veien.

På sykehuset, hvor en ortoped reponerte det. På godt norsk betyr det at han brakk det på plass igjen. Det gjorde vondt i et par minutter og så var hun i full gang igjen med armen.

Det andre bruddet slapp hun å gjøre noe med siden hun startet å bruke armen igjen når de fikset den "enkle" skaden.

Hun fikk ikke smertestillende i hele tatt og det gikk helt fint uten.

Har ikke merket noe til det i etterkant. Men når det først har skjedd en gang skjer det lettere igjen. Derfor får ingen leke på den måten med datteren vår mer..

Skrevet

Ikke skjedd snuppa heldigvis, men skjedde nettopp med ei i barnehagen. Hun er i overkant av 18-20 mnd, tror jeg. Hun ble nok løftet litt feil i barnehagen/lekt litt hardt med! Hadde vondt en stund hun da, men er bra igjen nå, ei ukes tid etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...