Gå til innhold

Etter fødselproblemer - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en helt grei fødsel, sydde 4 sting å alt så fint ut.

Har 2 problemer i etterkant.

1. Det lukter så sterkt nedentil at jeg kjenner det selv, også gjennom klær. Dette ødelegger nærheten som jeg gjerne kunne tenkt å hatt med samboer. Trekker meg unna samtidig som jeg ikke har lyst å dele problemet med han. Finnes det noe som hjelper mot dette? Andre som har hatt dette problemet etter fødsel?

2. Å gå på do gjør så ufattelig vondt. Selve avføringen (sorry detaljer) er normal, men når det skal ut må jeg holde tilbake for det gjør så vondt. Forstår ikke helt hva dette kan være. Har prøvd å se om det er noe som ser unormalt ut, eneste jeg kan se som er forandret er noe som ser ut som en liten tapp. Hva kan det være?

Håper på svar. Er litt flaut å gå til legen med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Har du vært på 6-ukers kontroll. Da skal du jo ta en gynekologisk undersøkelse, og det er naturlig å ta opp slike ting da. De skal jo spørre om sånt også. Hvis du har vært der, ville jeg bestilt en ny time. Analåpningen kan jo ha fått seg en skikkelig klem under fødselen og det er viktig å ikke gå for lenge så det "gror seg til". Lykke til!!!

Skrevet

Den tappen du ser er nok ganske garantert hermorider. Jeg fikk selv masse hermorider under fødselen av all pressingen, og i en periode etter fødselen var det faktisk verre enn de andre smertene jeg hadde nedentil etter å ha sydd 13 sting!!

Det var helt grusomt å gå på do, og jeg drakk avføringsté for å i hvert fall ikke få hard avføring.. Jeg fikk en type hermoridsalve på sykehuset som skulle smøres på "tappene" som i mitt tilfelle var en stor blomkålklase! (ubehagelige detaljer her å, menn,menn!)

PS: jeg gikk ikke til legen med dette men kontaktet fødeavdelingen og når de sjekket såret/stingene nedentil fikk de jo også se hermoridene.. Jeg fikk salve av dem der..

Vet hvordan du har det, det er ikke noe behagelig!!

Når det gjelder lukten kan du jo prøve å sette stumpen i en balje med grønnsåpevann (kroppsgrønnsåpe som du får kjøpt på apoteket. Det gjorde jeg, var veldig lindrende for hermoridene og fødselssåret. Jeg satt 10 min hver kveld, det ble jeg anbefalt på sykehuset for å holde såret rent og for at det skulle gro lettere..)

Håper dette kan hjelpe deg noe! Lykke til:)

Skrevet

Det at det lukter så strekt nedentil kan jo tyde på at du har fått en infeksjon! Det burde du gå til legen med! Husk også at det slettes ikke er sikkert at samboer lukter noe selv om du gjør det.

Når det gjelder den tappen lyder dte helt som en hemoride. Det er viktig å dytte den inn igjen etter hver gang du har vært på toalettet, det hjelper til å tømme den-så blir den fortere bra. Smør med hemoride salve (reseptfritt på apoteket) og dytt -jeg hadde samme problem sist, og det hjalp bra.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...