Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Er det mulig? Fult klar over at dette er en sak mellom oss som foreldre, men ser ikke på min eks. som barnas far... På papiret ja, men han har ikke vert der for de på flere år. Vært ilag med sambo i 5 år og han er helt fantastisk. Har tatt over papparollen fullstendig. Barna ser sin biologiske far 1 helg i mnd. (bor et godt stykke unna) Fungert greit hittil, men nå vil han da innkalle til mekling. Greit nok, men vil gjerne ha sambo med. Blir ikke noe tull, for vi er begge rolige og voksne alle sammen. Vil det beste for barna, men viktig at alle involverte er med tenker jeg. Noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Ingen direkte erfaring ... men er selv "den "nye" kona til far", er like oppgitt over manglende grensesetting hos mor og lider like mye for det hos oss som far gjør. Likevel får ikke jeg være med til familieterapeut, fordi det er en sak mellom foreldrene ... Blir en smule provosert over dette, her skal vi gi alt vi har, vi som velger å flytte inn med "allerede eksisterende barn", men har ingen rettigheter når alt kommer til stykket ...
junijente fikk julijente Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Mannen min venter på time og mekling på familievernkontoret. Selv om jeg gjerne kunne tenke meg å være med, vet jeg at dette er en sak han og eksen må ordne opp i, og at det blir mye verre om jeg møter opp der. Jeg får heller støtte mannen min så godt jeg kan før og etter meklingen, og komme med de innspillene jeg har til ham, så får han vurdere om han vil ta det med på meklingen. Som anonym over her sier, så kan det være veldig frustrerende at vi som steforeldre ikke har noen rettigheter i forhold til barna, men jeg ser virkelig ikke for meg at ting hadde vært noe lettere om man skal være 4 voksne som krangler om et barn. Mannen min er flink til å inkludere meg, jeg får f.eks alltid vite hva som har blitt sagt på konferansetimer på skolen osv., og jeg har heller ikke noe problem med å ta kontakt med skolen selv om det skulle være noe (og jeg har heller aldri opplevd å bli avvist med begrunnelsen at de ikke kan uttale seg til meg). Jeg tror det er viktig at vi fremstår som en enhet i forhold til barnet, så får vi heller ta våre interne diskusjoner på kjøkkenet hjemme.
anaina Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Jeg tenker som HI. I en meklingsprosess kan det komme fram mye som det er fint at også steforeldrene har vært med på, det kan skape mer forståelse, og også gjøre det lettere å følge opp de avtalene som gjøres i meglingen, enn om man blir presentert for en avtale som berører en selv, uten å ha deltat i prosessen fram dit. Våre familierådgivere har anbefalt "allmøte" med alle oss voksne. Vi driver i disse dager og prøver å avtalle et møte med alle parter til stede, men det er søren ikke lett med fire voksne å få det til å passe med barnevakter og alt... Spent på hvordan det blir.
Contura Skrevet 24. mai 2008 #5 Skrevet 24. mai 2008 Jeg hadde med min nye sambo på mekling (og min eks hadde med sin nye), og det fungerte helt fint. Vi avtalte på forhånd hvilken rolle de skulle ha under meklingen - de forholdt seg for det meste passive og lot oss som foreldre være de mest aktive, men mekleren dro dem inn i enkelte spørsmål og andre ganger var det direkte spørsmål fra den andre part. Vi tok også pauser underveis slik at vi fikk sjanse til å diskutere oss i mellom før vi gikk videre. Dette var en mekling pr. telefonmøte pga. stor avstand slik at vi ikke satt og så på hverandre under møtet. Jeg tror det kan være en fordel å ha med sambo - både pga. man slipper "å huske så mye når man skal gi referat" + at det er en god støtte. Sambo er jo mye der for barnet så for oss var det naturlig at de var med selv om vi personlig ikke alltid hadde hatt verdens beste samarbeid og tone. Jeg tror også det er viktig at man på forhånd definerer hvordan sambo skal "oppføre" seg under møtet slik at ingen føler seg overkjørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå