Lucy T og prinsessa *** Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Lurer altså på om man kan spise soft is når man er gravid? Mener å ha lest et innlegg her inne en gang om at det ikke er bra. At det lettere kommer listeriabakterier i de soft is maskinene? MÅ vite dette til 17. mai... Årets første soft is spises jo på 17. mai, men er det ikke bra må jeg jo stå over akkurat i år Håper noen har peiling på dette.
Mamma til snart 4 Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 neida, kjøp 2 om du vil også mmmm;)
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 29. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2008 Åååh det var bra å høre!!! Soft is er kjempe godt... En del av sommeren.
Mamma til snart 4 Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 ja det er noe en bare må ha, jeg var gravid i fjor sommer og da gikk det i mye is;)mmmmm
Maigutt08+aprilspire Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 På lista jeg har fått av legen med mat man absolutt bør holde seg unna står det soft is (pga listeria)... vanlig is er ok. Har også hørt om ei som mistet barnet pga en sleik av sønnens soft is... Så jeg ville holdt meg unna!
meg & to små vampyrer Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Det som er så dumt med softis er jo at de maskinene trenger ganske nøye vedlikehold for å være hygieniske. Og da må man jo stole på at de i kiosken er flinke nok. Jeg tror jeg hadde latt være siden jeg vet hvor lett de blir fulle av bakterier.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 dette viste jeg faktisk ikke! godt jeg leste dette da! skal holde meg til vanlig is denne sommeren da gitt! lider ikke nød av det, å er mest glad i friskis uansett!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Det som helespersonell skal forholde seg til når de råder gravide til å spise matportalen.no og de fraråder ikke å spise soft is. Det som jeg ser argumente går på her er at maskinene ikke er rengjorte,skal en tenke slik,kan en jo ikke gå ut å spise en bedre middag heller,for en vet jo aldri hvordan hygienen på restauranten er. Så en må jo se selv hvor forsikitge en vil være. Så lenge ikke matportalen.no fraråder dette,så hadde jeg spist det og ikke ofret det en tanke.
Gjest Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Det er nok ikke mer farlig enn noe annet du kan spise. Alt kan inneholde bakterier hvis det ikke blir rengjort. Og det er jo veldig lite sannsynlig at det var den sleiken av softisen som smittet dama med listeria. Da måtte konsentrasjonen av listeria i den vært enormt stor. Og gutten hadde helt sikkert fått det også.
Grateful mom Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Soft is med varm sjokoladesaus fra McDonalds.... NAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 For en liten tid tilbake var det en slik diskusjon her og da var det ei som skrev til matportalen ang dette. Der fikk hun til svar at det er ingenting som tilsier at det skal være farlig for gravide å spise softis. Videre sto det i svaret at faren for listeria i softis er på lik linje som all annen mat du kjøper på gatekjøkken/kiosker. Dersom du føler at du kan stole på renholdet i den enkelte kiosk/gatekjøkken, er det ingenting i veien for å spise softis.
Mamma mjaua Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 åå jeg kjøpe softis på 17 mai med sjokoladepulver mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
-˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙- Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 mmmmmmm.... jeg har spist softis i lykkelig uvitenhet!
meg & to små vampyrer Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Altså årsaken er jo at de maskinene som kjører denne blandingen med softismix i den temperaturen skaper mye mye mer grobunn for bakterier enn når annen mat lages. Man kan jo ta sjansen, men etter det han vedlikeholdsmannen sa om dette der jeg jobbet for lenge siden har ikke jeg rørt softis overhodet.
lille spira Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Jeg har også spist softis, vel vitende om "faren". Men så spiser jeg spekemat og sånn også! Jeg hadde faktisk vært reddere for og spise på restaurant, enn og spise softis! Når man ser hygieneforholdene på mange spisesteder så er det ikke mye som frister! Men jeg stoler på min lokale "softismaker", der går alt veldig ryddig for seg. Så tipper det går bra jeg Tror jeg hadde vært reddere for et par år siden da det var utbrudd av forskjellige bakterier i spekemat og kjøttdeig. Men vi lever tross alt i Norge i 2008, så med litt sunn fornuft så vil jeg tro det går bra med oss.. Og de små!
Yvonne04&Leon08 Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 jeg har spist soft is 8 dager på rad nå:S må bare ha det, visste ikke noe om dette:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå