Gå til innhold

Ex.phil på universitetet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg studerte på uib for over 10 år siden, var det snakk om at ex.phil opplegget skulle "avskaffes" fordi systemet var avlegs. Og Norge var et av få land som faktisk opererte med ex.phil systemet. Har universitetene det ennå? Og har andre land andre "system" for å kunne gå videre til mellomfag og hovedfag (heter det det ennå?=))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe jeg tok ex-phil for 14 år siden. Fikk 2,8. Kunne kanskje gjort det bedre.

Gjest sug lut fet ballade
Skrevet

Det finnes ennå, men har nå en ex phil og en ex fac-del, hvorav siste er fakutetesspesifikk. Hele opplegget bærer preg av perler for svin, litt på samme måte som ungdom er bortkasta på de unge.

Skrevet

Hei du; ex.phil og ex.fac eksisterer nok enda. Jeg ahr selv studert 6 år ved UiO og midt i mitt studieløp ble systemet endret fra Cand.mag-grad og hvovedfag til bachelor og master. Det var vel i den forbindelse de snakket om å avskaffe ex.phil, siden BA/MA er et internasjonalt gradssystem. Det heter for øvrig ikke grunnfag og mellomfag lenger heller- mens man før tok 3 grunnfag og et mellomfag (el. tilsvarende) før et hovedfag, må man nå ta emner innen lavere grad (ba) før en master. Dvs at man definerer hvilket fag man vil ta en grad i, f. eks bachelor i psykologi. Man må da ta 80 studiepoeng innen psykologi, 40 studiep. innen et annet fagområde definert av programmet, 40 studiepoeng fritt valgt emne, der psyk. kan inngå og 10 st.p ex. phil og 10 st.p ex.fac!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...