Mamma/Oda Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Hei. Jeg gikk i 16 dager før jeg ble igangsatt. Det er helt sykt spør du meg! Ungen var også stor så fødselen var kjempehard!Jeg fødte på normalt vis..Han var nesten 5 kg. Synes det er galt at sykehusene ikke gjør noe før det går så langt.Hva mener dere?
mams-til-tre Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 HELT ENIG!!! Jeg gikk 14 dager over tiden, men tulla mi var heldigvis ikke så stor da (3625 gram). Måtte settes igang da for det var nesten ikke forstervann igjen. Synes det er helt på trynet at de ikke kan sette igang før det har gtt så lang tid. Spesielt om barnet er stort, og det kan de jo se på ultralyd.
Gjest Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk 8 dager over og fikk en helt normalt stor gutt. 3500 og 50 cm. Men er helt enig med deg at man ikke skal gå langt over tiden. Burde vært en grense på max 10 dager eller noe lign.
Mamma/Oda Skrevet 29. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2008 Ja neste gang/ hvis det blir det, så skal jeg ikke finne meg i å gå 1 dag over heller..
Sunniva78 har to små Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk 7 dager over tiden. Var til JM 3 dager etter termin, og fikk ordnet kontroll på sykehuset 1 uke etter termindato, for jeg ville IKKE gå 14 dager som er normalt før kontroll. Da jeg kom på kontroll viste det seg at det var lite fostervann, så jeg ble satt i gang samme dag. Gutten vår kom dagen etterpå, og var stor... 4490 gram. Tenk hvis jeg hadde gått enda en uke... Da hadde kanskje fødselen blitt enda tøffere enn den var- hvis det går:-( Traff forresten JM nå i helgen, og hun sa at de hadde endret rutinene på St.Olavs, så nå får alle kontroll i uke 41+2! Det er jammen meg bra!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 jeg gikk 8 dager over... på de dagene la jeg på meg 7 kg med vann... så jeg este ut rett og slett.
yret Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk også 8 dager. Jenta vår fikk for lite næring den siste tiden, og gikk ned i vekt mens hun lå i livmoren. Det kunne blitt ganske ille om jeg hadde gått 16 dager over. Skummelt.
Veronica Mars Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk 14 dager over, ble strippet dagen før fødselen satte igang. Fikk da en jente på 3990 gr, stor nok spør du meg:) Var en fin fødsel, så klager ikke, men skulle gjerne født før! Men for min del gjorde det ingenting å gå så mange dager over siden alt var bra med bebis og meg, men synes at jm/lege kanskje skal lytte litt bedre til de som ikke har orket til overtid.. Er jo en stor belastning på så mange.
salamander Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 vannet gikk tre dager over og jeg ble satt i gang 6 dager over termin. jeg føder gjerne 21 dager over bare fødselen kommer igang av seg selv. dryg prossess med stripping og piller og trege rier.
minimy m Emma & Emil! Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Gikk en uke, men det begynnte av seg selv! Men den lengste uka i hele svangerskapet Men er helt enig med deg! Er helt vanvittig at de lar oss gå over to uker over tiden! For de kan jo faktisk se hvor store ungene er...
LilleBanan blir storebror Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 Fødte 4 dager over termin. Ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning. Håper også den starter av seg selv neste gang for igangsettelse var ikke spes morro... (men det er det vel ikke unasett :/)
ElinSM Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Jeg ble satt i gang 14 dager over termin. Guttungen kom 15 dager over. Veide litt over 4 kg. Jordmor mente han ikke var så veldig på overtid. Så terminen var nok ikke helt korrekt nei. Men jeg er så enig med deg. Syntes de venter for lenge med å sette i gang. Mye som kan skje de dagene over termin:(
supermamma til 2 tette Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 Jeg fødte 15 dager over termin. Var på overtidskontroll 14 dager over og ble strippet (ikke snakk om å sette igang før det var gått 3 uker og det på tross av at både jeg og ungen var gedigen). Natten etter gikk vannet. Fødselen varte i 18 timer og med hjelp av både vakuum og tang kom til slutt den perfekte "lille" gutten min på 4684 gram og 54 cm. Kunne med fordel kommet et par uker før... Neste gang, kommer jeg til å nekte å gå så langt over!!!
"spire nr 2 i magen" Skrevet 29. april 2008 #15 Skrevet 29. april 2008 jeg ble sendt innpå sykehuset for ingangsetting en uke over termin på grunn av svangerskapsforgiftning. men på veien bor startet fødselen. men jenta mi kom ikke gør 9 dager over termin. altså 32 timer varte fødselen.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #16 Skrevet 29. april 2008 Jeg fødte 7 dager over termin.... utrolig kjedelig og vente når man har gått over termin... men grunnen til at de venter er jo for at barnet skal komme når den er klar...
mams-til-tre Skrevet 29. april 2008 #17 Skrevet 29. april 2008 Tror nok i mange tilfeller at de faktisk kunne satt i gang fødselen før... Når det gjelder meg så klarer ikke kroppen å modnes selv. Må liksom ha hjelp til det. Med tvillingene måtte jeg ha 4 modningkurer før noe skjedde, mens med tulla holdt det med 2... Kjipt når det er sånn, og derfor skal jeg heller ikke ha flere barn.
twoboys & a girl Skrevet 29. april 2008 #18 Skrevet 29. april 2008 Gikk 9 dager over sist. Å han var 3560 g. Nå fødte jeg på terminen å han var 3550 g. Så har ikke så veldig mye å klage over.
Tyttebærsyltetøy Skrevet 29. april 2008 #19 Skrevet 29. april 2008 jeg gikk 15 dager over. ble satt i gang og det endte med keisersnitt i full fart. Da var det nesten ikke fostervann igjen og grunnen til ks var at hjertlyden ble for dårlig fordi hun var for dårlig rustet til å takle fødselen pga lite næring den siste tiden. i følge gynekologen i allefall. Jenta ble også liggende på overvåking på barneintensiv i et døgn pga dette. men alt gikk jo bra til slutt da. Ho var ikke spesielt stor, 3300g og 51 cm. Gynekologen sa at det på sykehuset der jeg fødte ventet alt for lenge med å sette i gang fødseler. Generelt i Norge også. Det burde være max på 7 dager mente han. men han fikk ikke gjennomslag for det hos kollegaene sine. Han sa at i USA og ellers i Europa var det vanlig å sette i gang ved 41+2
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #20 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk 10dager over. Skulle bli i gangsatt 12 dager over, men starta heldigvis av seg selv. Ser det er noen som skriver at de venter fordi barnet ikke er klart, men det må da vært feil. Det er jo ikke barnet som starter fødselen, det er kroppen... !!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #22 Skrevet 29. april 2008 Gikk 14 dager over med nr 1, hun veide 4030 gram. Gikk 11 dager over med nr 2, hun veide 4280 gram. Begge mine jenter har vært friske, og selv om det var litt tilløp til dramatikk under den første fødselen skyldes nok det mer at jeg var førstegangsfødende enn at jeg hadde gått over termin. Jeg har lest, men vet ikke om det stemmer, at babyene generelt ikke legger på seg så mye etter termin pga morkakefunksjonen blir dårligere og dårligere.
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. april 2008 #23 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk på overtid med nr.2. Han kom selv 13 dager på overtid. Og her skal du få lese hvorfor jeg reagerer på at de ikke satt meg igang: Jeg var inne på mange kontroller fra når jeg hadde 3-4 uker igjen til termin. Jeg "meldte" selv fra til jm om at bebi lå i seteleie. Ble sendt til kontroll flere ganger og måtte jo bare kjøre 2 timer til sykehuset med så alvorlig bl at jeg nesten ikke verken gå eller stå. Jeg var inne på sykehuset å snudde bebi til hodeleie, men bebi var i seteleie igjen før jeg rakk legge megi sofaen når jeg kom hjem. Dette måtte jeg forholde med til (hodet var ikke festet); bebi var for stor til å komme i seteleie så viss bebi ikke lå rett vei når fødsel startet ble det med stor sannsynlighet ks. Jeg måtte komme fort når fødsel startet for da kunne de prøve å snu bebi viss bebi lå i sete. Viss vannet gikk og bebi var i sete ble det ks, jeg måtte da legge meg rett ned. Jeg synes det er rart at de ikke tar forhåndsregler for slikt. Sende meg hjem med slik beskjed. I tillegg ville overlegen at jeg skulle komme inn HVER GANG bebi snudde seg (kjente når han var feil vei selv) Jeg nektet å snu mer enn en gang. Som sagt så kom han selv, og rett vei. Veide over 4,6 kg. Det var en traumatisk fødsel og jeg slet med å få ham ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå