Gå til innhold

Til dere m to barn - ang leggerutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har to barn, en på 2 år og en på 5 mnd.

Hvordan gjør dere leggerutinene når dere er alene på kveldene??

Strever litt m å få det til å gå opp:-)

Det er så masse som skal få plass den siste timen før leggetid. Grøt, barnetv, bade eller bare vask og tannpuss, nattasang eller amming...

hvem i seng først???

Takker for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har også en gutt på snart 3 år og en gutt på 5 mnd

når jeg er alene om kvelden ( 3-4 ganger i uka) så legger jeg babyen klokka halv sju. ammer han mens vi ser barnetv. så får 3 tre åringen leke litt på gulvet mens eg legge babyen vår. så når han e i seng ca kvart på sju, da starter kvelds rutinene på han eldste og han er i seng til klokka halv 8 kvart på 8

har funnet ut at det hjelper ikkje å stresse, det order seg..

lykketil med rutinene

Skrevet

Jeg er mye alene på ettermiddag og kveld og har to barn, en på 2,5 år og en på 8 mnd.

Vi gjør om trent sånn her om kveldene:

Kl 17.30: Kveldsmat og påfølgende stell av minstemann (ikke bading)

Kl 18.00: Barne tv for eldstemann i dobbelsenga (har alle soverommene ved siden av hverandre)

Kl 18.15-18.40: Minstemann legger seg mens eldste ser på barne tv.

Kl 18.45: Eldstemann stelles med vask og tannpuss

Kl 19.00: Eventyr og i seng

Noen ganger forskyves hele opplegget med en halvtime. Da ser eldstemann på dvd i steden for barne tv. Det fungerer som regel bra, men det er mye fordi den minste er utrolig grei å legge. Det er bare melk, nattasang og i seng. Han sovner greit alene.

Bading tar vi som regel i helga, fordi vi ikke rekker noe annet. Skulle jeg har badet dem på ettermiddag når jeg er alene hadde det blitt kaos her i huset. Jeg lager også middag før jeg henter i barnehagen, slik at jeg ikke må bruke masse tid på det og eldste bli utålmodig av ventingen.

I starten hadde jeg litt panikk for å være alene i forhold til leggingen, men det har gått seg til og nå er jeg bare bittelitt sliten. Det kjipeste er at jeg må rydde og stelle huset når de er i seng. Men det fikser jeg jo..... Klager ikke, for jeg får utrolig god støtte av mannen når han er hjemme. Og han tjener penger nok til å gi oss alt vi trenger og mer til.

Lykke til!

Skrevet

heisann,er alene me 2 jeg,jente på 4 1/2 og gutt på 4 mnd. har jobba beinhardt for å få inn rutiner på minstemann fra første stund, så nå er det i god gang her i huset :) etter at jenta mi er henta i barnehagen er det middag, når klokka er over 17 sender jeg ho inn på rommet for å leke litt aleine,da har ho fått masse tid me meg og lillebror og prata om dagen over middagen, så tar jeg minsten inn på badet,da er det bading evt. bare vask og maaaaaaaaaaaaaaasse kos og stillhet for å få inn kveldsstemninga ;) når jeg er ferdig med det er det som regel barnetvtid,da lager jeg kveldsmat t jenta mi samtidig som jeg lager grøt t minstemann,så får han mat mens ho ser barnetv og spiser kvelds...deretter legger jeg han i senga (barnetv ruller fortsatt på tv) koser og synger litt (hadde en periode hvor det var bånn gass med hyling,men var en smule bestemt på at dette måtte bare til og nå legger han seg som en engel :) så når da han er i seng får jenta mi masse kos og vi ser resten av barntv sammen før det er tid for bading av ho evt. barnetimen som ho får høre i senga,så er det natta for ho au ca 19-19:30....sånn,der har du min kveld,lykke til!

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar!

Har også hatt faste gode soverutiner på begge gutta fra dag en. Og det er så deilig, men nå når minsten stadigkrever litt mer(dvs nå grøt og amming til kveløden) har d gått litt i stå. Fror jeg skal prøve den m legging av minstemann under barnetv.

Trodde kanskje det var litt tidlig, men går det for dere må d vel gå her også :-))

Skrevet

hei, ser du har fått litt svar, men kan nå svare likevel.

mannen min trener 5 kvelder i uka, da er jeg alene under legging.

barna er 3,5 og 9 mnd. jeg har gjort rutinene litt annerledes enn de andr esom svarer, da jeg prøver å få gjort det meste med barna sammen(mest for å styrke søskenforholdet, og det går jo helt fint:))

planen er sånn ca,ingen dager er helt like selvfølgelig,

16-17.30

vi leker sammen alle tre på gulvet. litt parallell lek, litt organisert lek/spill og litt sammen. da er leken godt igang når jeg går og lager kveldsmat. barna leker da som oftest rolig sammen. (av og til hiver storebror lillesøster opp i sofaen, bærer litt rundt på henne og "sloss" hehe, men det går som oftest bra og hun hyler om det går for langt...)

barna spiser kveldsmat sammen. jeg tar litt mat for å være en del av fellesskapet.

kl 18. leser vi(andre ser barnetv) så bader ungene etterpå. etter badet ligger de ved siden av hverandre og får massasje mens vi hører på rolig musikk. så tar jeg barna opp på storebror sitt rom. leser bøker som passer for han, mens lillesøster får pupp eller leker på gulvet. storebror legger seg i sengen, mens jeg bærer lillesøster rundt til han sovner(og ofte hun også) vi hører på klassisk musikk elelr babymusikk

kl 18.45 pleier storebror å sove. om ikke søster har sovnet enda legger jeg henne i senga eller bærer til hun sover. de pleier å sove innen 19.30 begge to.

storebror er jo så stor at han kler på og av seg selv heldigvis. så det gjør jo at det hele foregår litt mer harmonisk og rolig.

tipset mitt er å ikke "organisere" så mye - men bare vær i nærheten, lek med de, så blir de harmoniske og rolige og tåler at du "forsvinner" litt for å ordne ting når tiden er inne for det. mødre som svinser rundt hele tiden og rydder og styrer og organiserer gjør som oftest barna mer urolige. lek med de, nyt dem, studer dem, snakk sammen...dans, les,syng, det er helt utrolig mye et barn under 1 og et større barn kan ha glede av sammen

Skrevet

Tulla på 22 måneder legger seg fast rundt 19 tiden og tulla på 6 måneder styrer litt selv enda sovner ved 20-22 tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...