Gå til innhold

Til dere m to barn - ang leggerutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har to barn, en på 2 år og en på 5 mnd.

Hvordan gjør dere leggerutinene når dere er alene på kveldene??

Strever litt m å få det til å gå opp:-)

Det er så masse som skal få plass den siste timen før leggetid. Grøt, barnetv, bade eller bare vask og tannpuss, nattasang eller amming...

hvem i seng først???

Takker for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg anbefalt og tatt hver sitt barn og legge, bytte annenhver kveld feks. Så lenge det er mulig og en er 2 voksne da :-)

Her har vi 3 barn, men alderen 2, 7 og 8 år, så det er lettere når de 2 eldste er så store

Skrevet

Jeg har vel ikke hatt så mye rutiner på den minste i den alderen. Så minsten ble vel med på kvelds-stellet ved å sitte i vippe stolen el noe....

Når det gjelder bading så har jeg kun fått til det en gang i uka etter at jeg fikk to barn. Men etterhvert bada de sammen, når den minste ble litt større.

La den minste i senga sammen med storesøster mens vi sang og sa natta og sånn...

Uff utrolig hva man har glemt. Ellers hadde en jeg stol inne hos storesøster sånn at hvis jeg måtte amme samtidig, så satt jeg der og ammet mens vi sang natta sang....

Etterhvert som vi fikk rutiner på minsten la vi han først og lot eldste få lov til å føle seg litt ekstra stor ved å få være oppe litt lengre.

Skrevet

Nå er de 28 mnd og 6 1/2 mnd. Når minsten var 5 mnd, var hun etter det jeg kan huske :-). med på badet for å stelle storesøster som har vært i seng til kl 20.

Min mann reiser i nordsjøen, så da er jeg alene 14 dager og har fått god erfaring på det området, men minsten forandrer seg fort så det går hele veien bedre syns jeg.

Min mann reiste i dag og sånn foregikk det da hos oss:

17.30 Begge to får grøt. 2 åringen har begynt på samme grøt igjen som hun minste, for hun vil jo ha likt........ joda......

18.00 minsten steller seg, enten er storesøster med eller hun ser barnetv.

Så ammer jeg gjerne 18.30, og helst i senga om jeg får 2 åringen til å se på film her nede, for minsten er jo kjempenyskjerrig...

18.45 Minsten i seng i kveld, målet er 19.15 som seinest, borsett fra viss vi er sent hjemme en og annen kveld, sjelden når jeg er alene, da er rutine en fin ting..

Hun sovner med en gang og sover enda.

Etter minsten er i seng er det tid for storesøster som får kose på fanget mitt mens vi ser yndligsprogrammet hennes med de morsomme videoene på tvN :-)

19.20 Storesøster blir stelt og inn på rommet der vi synger 25 sanger :-) og så sier jeg godnatt og går til store protester, etter max 20 minutt er det stille!!

All bading her foregår tidligere på kvelden/dagen som regel, og kun ett par ganger i uken på den eldste og 1 på den yngste.

Skrevet

Har en gutt på 2 år, og 5 mnd, og en jente på 8 uker. De få gangene jeg har vært aleine ved legging, har jeg gitt toåringen kveldsmaten foran barnetv, og jeg ammer tulla i stolen ved siden av.

Når barnetv er ferdig, steller jeg gutten først (minsten venter i lekegrinden i stua), og legger ham først, og lillesøster får bli med å si natta til ham, og synge nattasangen.

Så steller jeg tulla, og gir henne en liten ekstra melkeskvett, før jeg legger henne.

Fungerer fint foreløpig :o)

Skrevet

Har en gutt på 2år og 3mnd og en datter på 7mnd. Da samboer jobber turnus og har både dag og kveldsvakter, så blir d jo til at jeg legger ungene de dagene han er på sein, men det går veldig greit.

Får hun minste til å sovne i vognen inne på rommet, samtidig som jeg synger for eldstemann, og de sovner stortsett samtidig, ca kvart på 8 om kvelden.

Tobias og sara amalie spiser samtidig om kvelden, enten brød eller grøt, så er d skifting av bleie, og tannpuss osv av eldstemann, og da ligger sara i vognen.

Kanskje litt tungvent med vogn på rommet vil noen synes, men for oss har d funket veldig godt, og når sara har sovnet, legger vi henne over i sengen!

Skrevet

Har ei på 8 mnd og ei på 2.5 og de legger seg samtidlig.

Så her går i ett fra 18-19 som er leggetid.

Skrevet

Jeg har en jente på 2 år og en gutt på snart 5 mnd. Da mannen min er borte til tider med jobben så legger jeg dem begge selv.

Rutinen jeg har kommet frem til fungerer utrolig bra synest jeg.

KL kvart 6 bader jeg begge i badekaret, hun sitter oppe og så duppe rjeg han oppi.hehe. Steller han men hun sitter og bader, så når han er på kledd med pysj så tar jeg henne utav og steller henne.De dagene de ikke bader steller jeg dem etter tur på badet nede.

sånn ca kl 1800: lager brødskive til 2 åringen og flaske/grøt til minsten.

Gir han mat mens hun ser på barnetv og spiser skiven sin.

kl 1830: sønnen min legger seg.Må innom å dytte i tutten noen ganger men ik noe mere enn det.

kl 1830 - 1900:

Jeg og datteren min koser på sofaen ( synest det er utrolig viktig at hun får alene tid med oss derfor legges hun 30 min etter han.)

kl 1900: Tannpuss og hun er i seng til seinest kl 1900. Da er minsten alltid sovnet.

Er vi begge hjemme tar vi hver vår unge og bytter sånn ca annenhver dag.

Skrevet

Glemte å skrive det at vi ikke synger eller leser til barna på seng.Det gjør vi heller tidligere på ettermiddagn, så når dem legger seg er det bare natta en kos og lyset av og døren igjen.Fungerer utrolig bra for oss.

Skrevet

(hm.. husker jeg hvordan det var da? )Når den minste var ca 5 mnd var den eldste 2 år, da stelte jeg de samtidig på badet. Enten bare en lett vask, eller at de badet, den yngste i en liten balje mens den eldste i badekaret, noe sånt. Etterpå fikk de begge kveldsmat, da var kl 18-1830. Den eldste fikk spise forran tv'n og den yngste fikk grøt i vippestolen. Så gikk jeg opp med den yngste for å legge han, han fikk melk på sengekanten. Den eldste pleide å følge med selv om dette ikke gjorde det så enkelt å få roet den yngste akkurat. Når den yngste var lagt fikk jeg og 2 åringen litt tid sammen og koste oss forran tv'n eller at vi lekte litt. Sånn gjør vi det i grunnen enda, de er de 1 år og 2 år og 8 mnd. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...