Endelig 4 i familien :=) Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Hei! minsten min ligger i seteleie enda, og jeg lurer på om jeg bør velge KS fremfor vaginal fødsel dersom han ikke snur seg? er 34+4 i dag og hører at mange sier at han har goooood tid på å snu seg, men jeg liker å være litt forberedt å i forkant, så derfor spørr jeg dere som kanskje har måttet ta dette valget før,eller som også står ovenfor samme valg nå. skal til lege når jeg er 36 uker på vei, så dersom han ikke har snudd seg innen da, må jeg vel på sykehuset for å måle bekken osv... noen som kan fortelle meg hva som skjer da? er jo bare litt over ei uke til liksom... :S
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Får man velge selv? Trodde at dersom bekkenet er stort nok at de anbefalte vanlig fødsel uansett. Men at dersom barnet er spesiellt stort, og du har trangt bekken at det var da man fikk tilbud om KS.... Bare hva jeg har hørt, ikke noe jeg vet.
mai mammaen til to Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 han har nok fremdeles god tid på å snu seg. min lå med rumpen ned for 4 uker siden. da var jeg i uke 36 og. nå er han snudd seg..hun mente han var snudd for to uker isden også. men hun var ikk ehelt sikker. i dag lå han iallefall med hodet ned. er nå i uke 40. jeg hadde nok valgt å føde vaginalt om jeg kunne det. jordmoren min sa at utifra det hun så så ville bekkenet mitt være stort nok osv. jeg vil mye heller føde vaginalt pga at man blir så mye dårligere etterpå av å ta keisersnitt
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 29. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2008 Jeg aner ikke om dette er ett valg man får.... er førstegangs... men der jeg skal føde så er det strenge krav for hvem som får føde vaginalt eller ikke... (legen sa dette når jeg var der på kontroll) De prøver heller ikke yttre vending sa hu.... Kunne godt tenkt meg å føde vaginalt jeg, men vil ikke risikere at det ender med et hastesnitt. vil gjerne være våken når sønnen min ankommer verden...
Smånetta 14.mai Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Her hadde vi stumpen ned i uke 36+4. Ble sendt på UL samme dag pga masse kynnere hele den natta. De tilbød utvendig vending som jeg takket ja til. Da mandagen kom, syntes jeg magen så anderledes ut, og jaggu hadde han ikke snudd seg. MEN: Jeg hadde da hatt helga til å bestemme meg. Gutten er normalt stor, de estimerte han til 3500g ved termin da de tok ul, jeg har født før uten problemer og hodet hans var ikke spes stort. Morkaka ligger godt bak. Dette indikerer at man føder vaginalt. Dersom du takker ja til snuing og de ikke får det til, måler de bekkenet ditt for å være helt sikre. Så får du tilbud om KS hvis de er i tvil, hvis ikke vil de prøve å oppmuntre deg til å føde vaginalt. Personlig ville jeg heller føde vaginalt enn å få KS. Siden han her snudde seg så sent, er det en liten sjans for at han klarer å snu seg tilbake. Dette dobbletsjekker de når jeg (en gang...) føder, siden jeg allikevel ikke vil ha ks.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 29. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2008 De praktiserer ikke vendingsforsøk her jeg skal føde, så det bli måling av bekkenet med engang sikkert. Har heller ikke sånn kjempelyst til å bli skjært i, men jeg har jo ikke født før, så jeg aner jo ikke om bekkenet er stort nok.... vi får vel bare vente å se... Han har ligget med rumpa ned siden uke 27-28 og har ikke flytta seg en mm siden da... derfor er jeg litt skeptisk til at han nå plutselig skal begynne å snu på seg, men jeg håper jo selvfølgelig da!!
♥Vaniljemuffin♥ Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Hei.jeg hadde seteleie ved min første fødsel,og etter mer eller mindre overtalelse fra sykehuset,"valgte"jeg vaginal fødsel. Bekken ble målt,og barnet estimert til 3-3,5kg,alt skulle ligge til rette for en vanlig fødsel! Fødselen startet,17 dager over terminen,og alt gikk som vanlig.Etter 33 timer hadde jeg endelig full åpning,og jeg fikk beskjed om at nå var det kun minutter før jeg fikk se bebien...men neida,3timer med trykking,og bebien kom en cm ut,og gikk inn igjen....brått ble d svært kritisk for bebisen,og det ende i hastesnitt...bebien(som veide 4kg) måtte de jobbe med i 5 min før han pustet,og da var blodsukkeret hans på 0,9-så han ble rushet til et annet sykehus..og maks uflaks,så fikk han antagelig en sykehus bakterie inn med en av veneflonene,og fikk sepsis(blodforgiftning)....hadde 3 uker på intensiven med han,heldigvis endte alt bra...hadde kun hofte pute da vi kom hjem,men ble fulgt opp av spesialister til han var to år..men alt er fint i dag! men skulle ønske jeg hadde valgt ks.....er ikke morro å bli "hevet"inn i narkose og være lettere fortumlet etterpå. Hadde forresten ks nr to for kun kort tid siden...planlagt denne gangen...og syns det var en flott opplevelse!
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 29. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2008 Er nettopp dette jeg er litt redd for jeg også.... så dersom minsten ikke snur seg vil jeg nok be om å få et planlagt KS. Vil jo at både jeg og samboern skal få være til stede og våkne når barnet vårt kommer.
lillegutt-kommer3juni:-) Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Her har vi også misstanke om at babyen ligger i seteleie. Skal til lege i morgen. Er i 36. uke, og jeg nekter å føde i sete! Morkaka har også ligget og sperret, men det gikk lenger opp etterhvert. Så det spørs jo om det er mulig å snu han. Jeg synes det er nervepirrende å vente på at han skal snu seg med tanke på at jeg fødte i 37.uke sist. Føler jeg begynner å få det travelt, liksom. Men, for all del...Jeg kan jo også gå to uker over tiden.
To gutter små Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 leo var i seteleie, han var det fra uke 32, jeg fikk velge og valgte ks selv om han var liten. du kan velge, ingen får sjekket bekkenet ditt dersom du ikke vil. dessuten sa jormord at sete fødsler aldri blir satt igang, så jeg var redd for å gå 14 dager over og ende i ks alikevel. jeg er super fornøyd med mitt ks, alt gikk bra, lite vondt og hjemme etter 3 dager. lykke til uansett=)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 29. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2008 Tusen takk for masse gode svar! Man kommer seg vel like kjapt/tregt etter et KS som en vag.fødsel da dette er individuelt, så jeg ser ikke på det som noe problem.
Nætte;mortil2 Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 Heisann! Ville bare slenge inn en setefødsel som gikk bra, siden du har eksempler på det motsatte over her.. Min ble oppdaget under fødselen, hadde da 5 cm åpning. Ble sendt på UL og babyen estimert til 4 kg. Så bar det til rønken, hvor det etter en times jobbing (7-8 cm åpning gjorde det litt vanskelig å stå i ro.. ble konstatert at jeg hadde et stort nok bekken. Så da vi kom ned fra rønken var mormunnen utslettet, men på mitt sykehus er det praksis med epidural ved setefødsel, så da kom anestesilegen. Den største skuffelsen for meg var jo akkurat det, men det er en annen historie. Så etter noen timer fikk jeg beskjed om å trykke, gjordet det og lillemann kom fint ut! Navlestrengen hadde kommet litt i klem så han pustet litt dårlig, men etter noen sekunder var han i orden. For sikkerhets skyld ble han lagt med cpap (luftmotstand i nesa) en stund. Jeg var helt frisk og fin etterpå da epiduralen gikk ut, og fikk lillemann inn til meg. Er veldig glad for at jeg fikk føde vaginalt, det var aldri et spørsmål om KS siden det øyeblikkelig går over til risikofødsel da.. Håper jo din baby snur seg, men ville bare skrive at det kan gå helt fint også!! :-) Lykke til!
reekleim *fødeklar* Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Jeg hadde og en setefødsel som gikk kjempe fint. viste seg i uke 38 at barnet satt opp i magen min, hun hadde synket så langt ned at de prøvde ikke på utvendig snuing engang. nr 2 låg i seteleie den og men pga oppfølging så blev dette oppdaget i tide og vi rakk å få snudd jenta. Men jeg hadde født vaginal setefødsel igjen. lykke til!
Puselure Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Har ingen erfaring med setefødsel selv, men jeg jobber med ei som er utdannet jordmor. Hun anbefalte meg ks hvis det var seteleie på babyen. Hun sa hun hadde sett så mange setefødsler som hadde endt i hasteks eller tilnærmet totalruptur. Hun sa fødselen kunne bli tøffere enn ved normal bakhodefødsel. Hun sa hun ville krevd å fått ks. Selv vet jeg ærlig talt ikke;) Nå har jeg ikke den problematikken, her har hodet festet seg allerede:) Når det gjelder ks så er det jo en fare for infeksjoner i operasjonssåret, men i de aller fleste tilfellene så går det veldig bra:) Har selv sett på både planlagt og haste ks, og det er rimelig hektisk under hasteks.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 30. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 30. april 2008 Kjempegodt å få solskinnshistorier også ja!!! Det trenger både jeg og andre i samme situasjon Jeg er ikke redd for å føde vaginalt uansett leie på minsten, men jeg vil så gjerne være våken når han kommer til verden, og jeg har også hørt at hastesnitt,om det går den veien, er hektiske så det skremmer meg mer enn selve fødselen på en måte. Er vel epidural som benyttes her jeg skal føde også(lillehammer) og infeksjoner kan man få av alt mulig. siden jeg ikke har født før vet jeg jo ikke hvor lang tid jeg bruker på å komme meg uansett.
Nætte;mortil2 Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Må bare få lov å kommentere en over her som sier at hun kjenner en jordmor som anbefaler KS.. Snakket med min jordmor på fredag om akkurat dette, og hun syns det var trist at så mange har tro på at KS er så mye mer "lettvint" enn vaginal fødsel.. Bare en kommentar altså, ikke for å påvirke deg i det hele tatt! Det er jo en vanskelig avgjørelse å ta kanskje, vil bare ønske deg lykke til igjen! :-)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 30. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 30. april 2008 Kommenter i vei du bra med alle slags innvendinger her! Jeg kommer til å høre på det fagpersonalet sier jeg... er nok det beste det. Men dersom jeg får et valg kommer vi nok til å velge KS.... men jeg har jo nonen uker på å ombestemme meg på enda da,hehe + at minsten kan snu på seg da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå