power puff Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Jeg gikk ut i permisjon i dag og har noen spørsmål rundt mine rettingheter. Fikk beskjed på jobben at jeg kun får feriepenger neste år for de mnd jeg har jobbet, ikke de jeg er i permisjon. Altså at de regner ut feriepenger for 2009 for mnd. januar til april. Synes dette hørtes litt rart ut da de av mine venninner som har fått betalt av arbeidsgiver under permisjonen også har fått full utbetaling av feriepenger, også for de mnd de har vært i permisjon. noen som vet om dette kan være forskjellig fra arbeidsplasser innen privat sektor? det skal jo lønne seg og få betalt permisjon av jobben istede for NAV, da du kun får utbetalt 10 eller 12 uker feriepenger av NAV.
Løven 81 Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Det hørtes rart ut.. Du skal jo ha feriepenger av lønnen du får under permisjonen.De kan ikke bare fjerne feriepengene dine. All ordinær lønn har man krav på feriepenger av. Uavhengig om du er i permisjon eller ikke. Jeg jobber med dette til daglig for et firma i privat sektor, og alle der får lønn og feriepenger fra arbeidsgiver. Vet at dette er avtalefestet i enkelte tariffer. Men mener bestemt at det står noe om dette i arbeidsmiljøloven også (evt.ferieloven). Du bør sjekke opp dette litt nærmere, får å være sikker på at du får det du har krav på. Hvis ikke vil det jo i ditt tilfelle her være bedre å få pengene i fra NAV. Da får du jo i hvertfall noe.
power puff Skrevet 29. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2008 Takk for tips. Nå har jeg sendt mail til jobben så får vi se hva de sier har lett en del på nettet men finner ingen steder hvor det står helt konkret hva jeg har krav på. hadde vært greit og hatt en side og henvist til. Noen som vet?
Gjest Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 Helt konkret har du krav på feriepenger for det du har jobbet, samt 12/15 uker selv om det er betalt av arbgiver. Det er nemgli alt arbeidsgiver får refundert fra NAV og de av dine venninner som har fått feriepenger for hele permisjonen har snille arbeidsgivere.
Tante Gustava Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Du har ikke krav på mer enn 12/15 uker feriepenger, selv om jobben forskutterer lønna di. Dette er det de får refundert fra NAV, og de er ikke pliktig til å utbetale deg mer. Det er riktig at mange får det av sin arbeidsgiver, men det er opp til hver enkelt arbeidsgiver, altså ikke noe de har plikt til å gi deg. Ofte er dette goder som er forhandlet frem gjennom tariffavtaler osv.
power puff Skrevet 30. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2008 Takk for alle tilbakemeldinger Jeg sendte mail til økonomiavd på jobben i går og det viser seg at jeg hadde rett og de beklaget seg veldig missforståelsen. Så da blir det feriepenger i allmass neste år også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå