Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Nå holder jeg på å eksplodere her. Godt mulig jeg er hormonell og overreagerer, men her kommer utblåsningen likevel. Da jeg gikk for dagen i dag sa jeg "da sees vi om halvannen uke" og til svar fra hun ene jeg jobber sammen med/for (ikke sjefen, men ansvarlig for den jobben jeg gjør noen dagen i uka) fikk jeg "hæ? Sakl du gå tidlig i dag også? Og så skal du har ferie?? Og dette har du samvittighet til???" Jeg svarte at ja, det har jeg. For denne ferien har hun visst om i flere uker og jeg har jobbet det jeg skal på forhånd. I tillegg er jeg alltid på jobb i 7-tiden og går dermed i 3-tiden for så å få slengt i trynet at jeg ”går tidlig”. Da har jeg jo faktisk vært der i 8 timer (vi har fleksitid), men når hun sitter til halv 5-5 etter å ha kommet halv 9-9 på morgenen, ja da sitter hun lenge!! Deretter spurte hun meg om vi skulle være hjemme i ferien (med klar undertone om at jeg kunne jo gjerne komme inn på jobb). Jeg sa at jeg visste ikke helt, men uansett hadde jeg mer enn nok å bedrive tiden med. SÅ kom sjefen gående og lurte på hvor ajour vi var med jobben. Vi er nå mer ajour enn vi noensinne har vært, men likevel presterer han å si at jeg kunne gjerne prøve å ta i et tak og jobbe så mye overtid jeg klarte med dette nå. Dette er samme fyr som for noen uker siden sa at det var helt ok om jeg jobbet en time mindre i uka fordi jeg var redd for å ikke klare å jobbe det inn når jeg er hos fysioterapaut to ganger i uka. Samme sjef som jeg har gjort det klinkende klart for at jeg ikke er interessert i en jobb der 10-timers dager er normalen. Dette flagget jeg allerede da jeg var på intervju, og har passet på å si det både titt og ofte. Samme sjef som da sier at "nei det er fint, det er jo 8-timers dager vi skal ha. Flott at jeg har den innstillinga så jeg ikke jobber meg ihjel." Bare at nå når jeg sier at jeg er igrunn sliten etter 8 timer, at det er mye annet som tar tid også og at jeg gjerne vil få slappet av litt så får jeg beskjed om at "jammen kollegaen min vil jo heller ikke jobbe 12-15-timers dager". Første poeng er at det kan hun umulig gjøre, for store deler av dagen sitter hun med private ting. Og om hun så jobber mye så så er det faktisk hverken min skyld eller mitt problem. (for å være litt stygg) Men da fikk jeg høre at det gikk jo an å ta med seg jobb hjem eller så kunne man jo komme inn på kontoret på lørdager eller søndager om det f.eks. var dårlig vær!! Jeg prøvde da å forklare at jeg hadde en del andre ting å bruke fritiden min på, men da skulle jeg bare se hvor mye jeg klarte da. En time eller to i uka, kanskje. Jeg sa at det gjør jeg allerede og jeg kjenner at jeg blir fortere sliten nå når jeg er gravid. Jeg har dessuten alltid hatt som ”policy” at jobb er jobb og det gjør man på jobb. Jeg vil ikke ha med meg jobben hjem, for da er man på god vei til å ikke klare og legge det fra seg. I tillegg får vi ikke overtidsbetalt på jobben min (jada-ulovlig I know, men sånn er det) Vi får betalt for de timene vi er der, men ikke overtidstillegg. Dermed jobber jeg pr. def ikke overtid, for tiden min er mer verdifull enn som så! Huff, jeg kjenner at jeg er helt varm i kinnene her jeg sitter. Blir så paff og begynner å lure litt på om sjefen har spiltta personlighet. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å begynne og jobbe livet av meg nå når jeg er 4 mnd på vei. Det blir liksom litt feil tidspunkt i livet å skulle begynne med sånt… grrr, nei vi får se hvordan dette blir når jeg kommer hjem fra ferie. Er det fortsatt like mye mas må jeg bare sette meg ned og ta en alvorsprat med sjefen. Syns sånt er vanskelig, men har ikke tenkt å ofre helsa til verken meg eller knøttet for noen jobb i verden… Dette ble langt, så gratulerer til deg som kom til bunns Det var nå uansett godt å få ut litt aggresjon her
*Lille Persille" Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Herregud, for noen idioter! Står på ditt! )
C@milla *EMIL* Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Syns ikkje dei kan forlanga at nokon går over det som er vanleg tid, iallefall ikkje om du ikkje får betalt for overtida. Og til ho som var så overraska over "tidlig avgang" så må ho jo sjå å komme seg på jobb tidleg om ho vil tidleg heim!! Håpar det ordnar seg.. sidan alt var avklara frå før, har dei ingenting dei skulle hatt sagt!! Ha ein god ferie!
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 Dette er ikke den tiden i livet da du (og alle oss andre) skal jobbe oss ihjel! Helsa først! Jobb er jobb! Gå ut i solen og ikek tenk mer på jobb, sjef eller andre tullinger!!!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 29. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2008 Tusen takk for støtte Det gjør godt Jeg skal nyte ferien min med knallgod samvittighet, ja. Så får vi heller ta problemene når jeg kommer tilbake!
elin og gutta;) Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 god ferie!!! du fortjener å slappe av litt:)
miobell Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Uff kjersti!!! Så ekstremt irriterende!!! vi lever i 2008, det burde da være mulig å ha noe mer forståelse for den gravide enn som så?!... Og det finnes faktisk viktigere ting enn jobb... mener ikke at man ikke skal yte sitt når man er på jobb, men det bør da gå an å ha forståelse for at der finnes enkelte som jobber for å leve , ikke lever for å jobbe.. føler meg hormonell og frustrert selv for tiden.. Mi ster grepet om jobben min og føler meg maktesløs i flere sammenhenger i arbeidet.. Synes du skal prøve å glemme dette som skjedde i dag. Du har samvittigheten på din side, det er DE som burde tenkt litt annerledes i denne sitasjonen..Sier mye rot her jeg nå, men uansett : NYT FERIEDAGENE DINE!!! DET GJØR JEG NÅ!!!! for det fortener du virkelig!!!
Løveungen Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Hiff så irriterende! Det er ikke noe gøy når andre forsøker å gi deg dårlig samvittighet (og ofte klarer det) for noe du absolutt ikke skal ha dårlig samvittighet for! Jeg tenkte at jeg skulle gi deg et lite tips: Er det pga graviditeten at du går til fysioterapi? Jeg antar uansett at det er legen din som har henvist deg dit. Legen din kan også gi deg sykemelding for å gå til behandling, Da blir du sykemeldt en dag eller en halv dag i uka for å gå til behandling og kan med god samvittighet være borte fra jobben uten at du trenger å ta det igjen senere. Dette er noen annet enn an vanlig sykemelding og er knyttet direkte opp til behandlingen du får. Mange leger bruker ikke denne muligheten, men spør han/henne om du kan få det. Dersom fysioterapien gjør at du kan jobbe lenger ut i svangerskapet (feks. pga bekkenløsning), så tjener alle på at du går til fysioterapi. Dette inkluderer både samfunnet som helhet (full sykemelding av en gravid er dyrt!!) og ikke minst arbeidsgiveren din. Lykke til videre!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 30. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. april 2008 Ja, det er fryktelig irriterende. De klarer ikke å gi meg dårlig samvittighet for ferien, men de klarer det litt i forhold til at jeg ikke orker/vil jobbe overtid. Men har bestemt meg for å se an situasjonen når jeg kommer tilbake fra ferie. Blir det mye mas så kommer jeg til å sette meg ned og prate med sjefen... Tusen takk for tipset angående sykemelding. Det skal jeg jammen huske på utover. Foreløpig er det ikke noe problem, den ene gangen er på kveldstid og den andre dagen er helt på slutten av arbeidstiden. Så jeg orker/klarer å jobbe det opp som tingene er nå. Men det er ikke sikkert det blir like lett utover. Fikk egentlig henvisning en stund før jeg ble gravid, men når jeg er der nå så er det primært for å forebygge bekkenløsning. Så da er det jo pga graviditeten også.
mamma'n til løvegutt:) Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Kjenner at jeg blir mektig irritert her jeg sitter, etter å ha vært utsatt for noe av det samme i min forrige jobb. Der ble det så ille at jeg sluttet etter å ha vært der i 2 1/2 måned, fikk fysiske symptomer på stress på slutten og skjønte at siden ingenting lot seg forandre ift hvordan jobben var lagt opp gadd jeg rett og slett ikke å ofre helsa. Er nå snart 6 måneder på vei og mottar dagpenger fra nav, som synes det er heeelt greit at jeg skal bynne i en 100% stilling hvor som helst i landet når som helst før svangerskapspermisjonen min begynner. Hehe det er'nå et nisseland vi lever i altså...
Gjest Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Hei Kjersti Jeg vil først av alt si - ta aldri med deg jobben hjem, vær klar på å skille jobb og privatliv....dette sier jeg som arbeidsgiver. Det at arbeidsgiver prøver å kreve mer av deg og gi deg dårlig samvittighet, bør bare prelle av deg. Gjør en god jobb når du er på jobb og jobb din 40 timers uke med god samvittighet. Når han også er så kjip at han bare betaler vanlig sats ved overtid, bør du være like kynisk. Og ja, jeg sier det som arbeidsgiver. Jeg er så lei av at ansatte blir utnytta. Alt for mange arbeidsgivere misbruker sine ansatte ved å underbetale dem, kreve for mye og da ender de opp med å miste dyktige mennesker. - jeg har selv gått på veggen og sett døden i hvitøyet pga overarbeid, og det unner jeg ingen. Vi er skapt for å jobbe i 8 timer, hvile i 8 timer og sove i 8 timer (sier et gammelt ordtak). Du som er gravid også skal overhode ikke stresse eller utsettes for slikt press. Ta ferien din og nyt den :-D ikke la noen gi deg dårlig samvittighet. Så lenge du yter maksimalt når du er på jobb og jobber det du skal, kan ingen kreve noe mer. De kan spørre om du har mulighet, men du står fritt til å si "ja" eller "nei" selv. Vi jenter leter ofte etter gode unnskyldninger også for å kunne si "nei" - mens mannfolka er mer ærlige, og bare sier "nei" om de faktisk ikke har lyst og bare skal se tv f.eks ;-) vi bør lære av dem. Vi trenger ingen unnskyld for å si "nei", vi har like mye krav på fritid. Arbeidsmiljøloven er veldig klar og tydelig, og ingen kan "bølle" med deg. Hadde jeg vært din arbeidsgiver ville jeg faktis vært mer interessert i å legge ting til rette og beholde deg så lenge som mulig, før sykmeldinga kommer på bordet........for den kommer som regel før eller siden - og de som trives og har det bra, gjør ofte en større innsats tilbake. GOD FERIE :-)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. mai 2008 Tusen takk for støtte, lykkeliten.i.magen. Jeg trodde også min arbeidsgiver var som deg, han bruker å være veldig støttende og forståelsesfull. Men det er visst ikke alltid. Vi er allerede i en posisjon hvor 3 stk har sagt opp i år og alle sammen har vært av de som jobber 12-timers dager. Alle går til en jobb der de er lovet 7,5-8-timers dager. Da bør det ringe en bjelle?? Sjefen sier hver gang at de må jo si fra om de ikke har det bra sånn at han får mulighet til å gjøre noe med det, men løsninga er da ikke å presse andre til å jobbe mer. Det er nemlig akkurat det han gjør nå. Prøver å presse meg til å jobbe mer for å avlaste ei anna som jobber mye. Men den funker ikke altså! Om dette fortsetter når jeg kommer tilbake så kommer jeg til å sette meg ned og forklare ham hva det egentlig er han gjør. Det er ikke sånn man beholder fornøyde ansatte!! Er forøvrig helt enig med deg når det gjelder å ikke ta med seg jobb hjem. Derfor gjør jeg det heller pr.def "aldri". De eneste gangene jeg har gjort det er om vi har hatt håndtverkere her hjemme slik at en av oss har måttet være her. Da er det greit å slippe og ta seg fri. Men ellers-aldri!! Nei, nå skal jeg nyte ferien ja. Den ble en dag utsatt pga en snartur på akutten i går. Men nå er alt bra igjen så da drar vi
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #13 Skrevet 2. mai 2008 Hei igjen Akutten? huff da, håper det går bra med deg. Nyt ferien, god tur :-) kanskje en grunn for at 3 stk har sagt opp i år allerede.....bør kanskje ringe en bjelle for din arb.giver - uansett, dette er ikke ditt problem, men hans/hennes. NYT TUREN du nå :-) klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå