Gå til innhold

Er jeg kjip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi venter nå barn nr to. har termin på lørdag. på torsdag kommer besteforeldrene til sambo på besøk fra skotland. de skal være her til neste helg. jeg har sagt til sambo at jeg vil ikke vil at de skal komme påbesøk på sykehuset. dette er folk jeg har truffet kanskje 3-4 ganger de 5 årene jeg har vært sammen med sambo. jeg sier at de heller kan komme en tur innom her når vi er kommet hjem. syns det holder med besøk av foreldrene og søskene våre på sykehuset. som jeg sier til han så ønsker jeg ikke besøk av min mormor eller farmor heller...

han syns jo de skal få komme opp da. siden de nå er her. jeg har sagt at om jeg ikke føder før neste helg og de skal dra hjem før jeg har kommet ut fra sykehuset så skal de selvfølgelig få lov å komme. vil jo at de skal få se oldebarnet sitt... men jeg HATER å prate engelsk... og de tyter sånn på meg... hehe..jeg føler det er meg det skal taes hensyn til som akkurat har født et barn og ikke oldeforeldrene.

de er jo ikke akkurat de mest engasjerte oldeforeldrene. de har jo bare sett snuppa en gang og det var i dåpen hennes. og hun er to år nå... de er ikke gamle og skrale. akkurat fylt 70 år og svært spreke mennesker.. så de har all mulighet til å komme hit på besøk. ikke står det på økonomien heller. så syns ikke de har så stor "prioritet" for å komme opp der..

hva syns dere? er jeg kjip? er jeg egoistisk? må få frem at de selvfølgelig skal få lov å se oldebarna sine når de er her.. jeg har sagt at vi kan dra å møte de på torsdag med engang de kommer sånn at de får sett datteren vår... men syns ikke noe om at de skal komme til oss på sykehuset....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke kjip! En fødsel er en veldig personlig ting, og du vet selv best hvordan du vil ha det. Om de ser nr 2 etter 1 dag eller 4 kan ikke ha så stor betydning for de!

Jeg har også engelsk slekt og vet at det er en påkjenning for mannen min av og til å måtte forholde seg til engelsken, og når du nettopp har født, så er det ikke en engelsk time som står først på ønskelista. :-)

Skrevet

Jeg syns ikke du er kjip.

Og som du sier, hvis det blir sånn at de reiser før du kommer hjem fra sykehuset, får de komme og hilse på babyen før de drar.

Så da ser jeg ikke helt problemet.

Nå har jeg aldri født før da, men når det skjer i desember en gang, ser jeg ikke for meg at jeg vil ha ett renn av fjern slekt på sykehuset.

Så skjønner deg godt...

Skrevet

jeg er litt enig med deg i at du burde respekteres. du er sikkert sliten og trenger hvile. jeg har også sagt at foreldre skal få komme, men at søsken,venner og andre må vente til vi kommer hjem av hensyn til meg og den lille. besteforeldrene mine er nesten som fosterforeldrene mine så kommer ikke til å nekte de etter som de er de eneste vi har som er oldeforeldre også, men tanter, onkler, søskenbarn,søsken og den regla der får pent vente til vi er hjemme. alle kommer menst man er sliten på sykehuset og skal holde å kose, men jeg vil ha folk hjem jeg så de kan gjøre seg "fortjent" til å kose...gjerne ta oppvasken menst jeg ammer så kan de få kose etterpå :) hehe. urimelig kanskje men men :) stå på ditt du :)

Skrevet

Man er ofte veeldig sliten etter en fødsel og da er det faktisk de dagene man har på sykehuset beregnet på hvile for mor og barn..

Og ikke alle orker ha masse folk som kommer inn og ut dørene, man får jo ikke akkurat slappa av da..

Jeg synes ikke du er urimelig og du sier jo at om du ikke skulle komme hjem fra sykehuset før de drar skal de få komme så hva er problemet?

Jeg hadde en kjempefin fødsel sist men herregud så sliten jeg var, vi hadde besøk av et vennepar av sambo, en kompis og 2 engelskmenn jeg aldri hadde møtt før (noen sambo og de andre venna hans hadde blitt kjent med gjennom WOW som var på besøk i norge på den tiden) og ei vennine av meg og når de var dratt ja da var jeg kjørt, det var mangen spm ang fødselen (og jeg er som du liker ikke snakke engelsk) alle skulle holde og dulle med Amalie og da satt jo jeg som på nåler mens de holdt henne livredd for alt som kunne skje :P

Mamma kom noen dager etter fødslen og bodde hos oss ei uke (hu bor langt unna derfor hun kom opp først etter noen dager) svigermor kom på besøk men hun måtte ligge på hotell for jeg orka ikke ha folk i huset de første dagene utenom mamma for jeg var sliten, så om du er urimelig så var jeg det også..

Denne gangen blir det nok kun mamma som får komme på sykehuset og Amalie daså klart (mamma skal komme opp i forbindelse med termin slik at vi har barnevakt) men om svigers og de vil komme så får dem sove på hotell og komme noen dager etter jeg har kommet fra sykehuset, skjønner jo at det er stort for dem og alt det der, men vi har faktisk vært gjennom noe veldig krevendes og da er det VI som bestemmer hvem som skal få komme på sykehuset og ikke, lett for mannfolka og si jammen jeg synes de skal få komme, er ikke dem som har ligget opptil flere timer med vondter og smerter som ikke ligner grisen for så og presse ut en unge mellom 3-5 kg, så dette bestemmer du og kun du..

Synes hvertfall IKKE du er urimelig...

Skrevet

det er bra å høre at det ikke bare er jeg som tenker slik. jeg husker sist at jeg syns det var veldig kjekt med besøk og ville jo vise henne frem. men at jeg ville jo helst holde henne selv. for hadde joakkurat fått henne. men alle som kom på besøk ville jo og holde henne... men jeg sa heletiden at hun måtte få mat sånn at jeg fikk ha henne for meg selv...

jeg føler også at det er anderledes å ha besøk av mine foreldre og mine søsken siden dem sier jeg klart i fra til om jeg syns de går over grensen. om jeg vil holde babyen selv så sier jeg det til dem.. og eg er sliten og vil at de skal gå så sier jeg det og de går... syns det er mye vanskeligere med sambo sin familie i utgangspunktet.. sist da jeg fødte datteren min så kom hans foreldre (som består av to familier siden de er skilt) på besøk den dagen hun ble født. det samme med mine foreldre og søsken. jeg avtalte at mamma skulle komme opp dagen etterpå for hun hadde kjøpt noen klær til snuppa som hun skulle vaske og ta med tilbake sånn at hun kunne bruke dem når vi dro hjem. dagen etterpå dro sambo på fotball kamp og før han dro avtalte han at moren skulle komme innom. så gikk han. hun satt der i over TO timer. trodde jg skulle dø på meg. og jeg klarte ikke å si ifra at hun måtte gå. prøvde å hinte og hinte men hun satt der og satt der.. var helt skutt når hun dro.. så har sagt ifra til sambo at fra da av fikk foreldrene hans kun komme til oss når han var hjemme. (faren hans gjorde det samme med familien sin noen dager etter vi kom hjem.satt her i over 2 timer... mens sambo var borte)... og det har jeg pengtert nå også.. hehe.. han får ta seg av sine foreldre så kan jeg ta meg av mine.

Skrevet

Hadde lignende situasjon sist jeg fødte.

Jeg orket ikke å se andre enn min mann og mine foreldre, så ga beskjed om at andre kunne komme å sykehuset når mannen min var der, og så treffe ham og baby på besøksrommet på gangen.

Funket for oss

Skrevet

tror det ordner seg jeg. kan johende jeg ikke føder før enn de har reist hjem og... sist gikk jeg 5 dager over tiden... kan jo være eg går lenger over denne gangen... eller det kan hende jeg føder i dag..;) da er det jo ingen problem..;)

Skrevet

Hva med å møte dem på halvveien da? At de kan komme på besøk på sykehuset, men da møter de mannen din og babyen, mens du får litt tid til å slappe av helt alene? Så kan mannen din ta seg av besøket, de får sett babyen og du får hvilt litt?

Skrevet

Jeg syns heller ikke du er urimlig! Det er deg man skal ta hensyn til, ikke alle som "bare skal se litt på babyen".

Jeg har aldri født før, men alle som vil komme og kikke på sykehus skal da få lov til det, men kun i besøkstiden! Og ikke alle på samme dag :) Hvis ikke jeg orker, så kan jo pappan vise frem nurket, så kan jeg ta meg en blund.

Det er sånn jeg ser på det nå, men hvordan det blir i november - vel, det får tiden vise :) hehe... Og sånn som snartobarnsmammaFØDEKLAR forteller om svigers som kommer og blir en "evighet" det tror jeg ikke jeg heller kunne klart, det er jo en grunn til at det er besøkstid, i allefall på sykehuset!

Lykke til dere! Og rop ut, syns familie/venner det er urimlig så får det heller være! Det er jo et maraton vi skal gjennom, er det ikke!?

Skrevet

nei jeg synes ikke du er kjip! klart de kan vente til dere har kommet dere hjem i det minste!

Syns du skal prioritere besøkstiden på sykehuset til de som vil ha mest med babyen å gjøre, som du ønsker mest skal komme dit.

Om det skal komme en haug med folk du ikke ønsker der, blir du garantert stressa og i dårlig humør, og det erj o ikke bra for deg...

Skrevet

sambo kan jo ev ta med seg babyen å møte dem alene. men om jeg får det som jeg vil denne gangen også så skal vi bo på sykehushotellet og der kan man ha besøk hele døgnet... er ikke noe som heter besøkstid.

men de kan jo ev sitte på den felles stuen som er der eller noe så kan jeg være på rommet og hvile meg litt.. men kjenner jeg meg rett så klarer jeg nok ikke holde meg unna mitt nyfødte barn... hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...