Gå til innhold

Høygravid og ikke en kontroll på 1 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommune jordmoren her har vist veldig mye å gjøre, så sist jeg var hos henne, fikk jeg kontroll 3 uker etter min neste lege time. Igår ringte de fra kontoret hennes og sa at hun var syk, Jeg fikk ny kontroll om to og en halv uke.

Det hele resulterte i at jeg er 36+5 og ikke har vært på kontroll på 3 uker, og skal ikke på kontroll før 1 uke. Altså 4 uker uten kontroll. Må si at jeg ikke føler meg så veldig godt tatt vare på. Dessuten blir det 7 uker mellom kontroll hos jordmor. Føler liksom at hun kan litt mer om svangerskap en legen min...

Får håpe hun ikke avlyser mer da, så jeg får kommet til henne en gang til før jeg føder...

Dagens klage innlegg fra meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det også slik sist men da var det legen min som avlyste og avlyste og avlyste og tilslutt fikk jeg legetime 27 januar og jeg hadde termin 24 januar, Amalie kom 27 januar...

Ringte jordmora mi som tok meg inn på dagen (ringte termin dagen) pga jeg var ikke i form (var til observasjon til svangerskapsforgiftning og hadde vært det ei stund så skulle derfor gå siste tiden hos lege som skulle følge dette ordentlig opp) jordmora sendte meg rett på sykehuset og joda der hadde jeg utvikla svangerskapsforgiftning så ganske dårlig og utsette og utsette timer da ja..

Og er det ikke noe slikt at man på slutten skal gå minst hver 2 uke til jordmor og lege eller bare jordmor om man har det og bare lege om man har det men hvertfall hver 14 dag?

Skrevet

Hm hva skal jeg si,jeg var til kontroll første gang i januar hos legen,jordmor i april! Det er de kontrollene jeg har hatt!! Ultralyd i mellomtiden da! Men nå skal jeg til lege i neste uke og jordmor i juni..Skal fø i juli!!!

Skrevet

fire uker er vanlig det.

24 og 28uker jordmor, 32uker lege. 36uker jordmor.

om du var på kontroll 33+5 er det greit å vente fire uker til du er 37+5. men etter dette er det tettere kontroller. du kan jo levere urinprøve og sjekke blodtrykk på legekontoret så lenge. og du kjenner jo selv om det er liv i magen

Skrevet

Det går jo forsåvidt greit, man kjenner jo sin egen kropp. Men ble litt irritert ettersom jordmor satt der med listen sin over antall kontroller jeg skulle ha, som jeg egentlig syntes var alt for tett, og så får jeg nesten ikke time der i det hele tatt...

Skrevet

Er i uke 36 og har vært til 3 kontroller, den første varte i 10min + ul, da. Tror ikke det er noe spesielt med det. Er det noe ekstraordinært blir man vel fulgt tettere opp.

Fra uke 36 går man vel annenhver uke, men om en time skulle bli avlyst er det ikke noe krise for meg så lenge jeg føler alt er i orden.

Fra 1 kontroll mellom uke 9 og 12 skal man ikke på kontroll før uke 24, utenom ordinær ul, ifølge de nye svangerskapskontroll-forskriftene...puh, det ble et langt ord!:)

Skrevet

Fra uke 36 er det vanlig å gå til kontroll 2 ganger i mnd - annenhver uke. Selv om du føler deg tryggest hos jordmora, ville jeg likevel gått til legen for en sjekk av basisting som urin og blodtrykk og kanskje leie, nå som det nærmer seg slutten. Greit å vite at man er på stø kurs de siste ukene. Ihvertfall ville jeg blitt urolig selv, om jeg ikke visste at ting var som de skulle nå som man er så langt på vei. Og det dukker jo også gjerne opp endel spørsmål mot slutten. Selv får jeg kontroll hos lege annenhver uke nå, og synes det er bra og betryggende :)

Skrevet

Enig i at du bør prøve å få smøget inn en urinprøve + blodtrykk innimellom. Har vært hos legen to tirsdager på rad nå fordi jeg fikk +1 på sukker og høyt blodtrykk på kontrollen i uke 36. I "ekstrakontrollen" i uke 37 var alt i orden igjen, men jeg skal likevel på "vanlig" kontroll igjen neste tirsdag også (uke 38). Mye som kan skje nå på slutten - og ting som svangerskapsforgiftning er absolutt ikke noe å vente med! Som andre sier - labben på legekontoret kan sikkert teste urin og blodtrykk selv om legen ikke har tid til time. Best å være trygg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...