MikroMidas Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Junior blir 4 i september. Han har vært bleiefri på dagen siden i sommer - altså snart 1 år. Noen uhell innimellom har han jo hatt, men det er mest når han holder på med noe FRYKTELIG interessant og venter litt for lenge med å gå på do. Men han tisser fortsatt om natten, så fjerning av bleie er ikke aktuelt. To netter den siste uka har han tisser så mye at sengetøyet må skiftes - altså gjennom bleie og alt. Når skal det blir bedre? Er det fordi han innimellom får reisning om natten at tisset går "den gale veien"? Dette er bare min teori, men det er jo vanlig at smågutter i den alderen får dette flere ganger om natten. Eller sover han så tungt at han ikke klarer å våkne? Skal vi bare overse det? Snakke med ham om det? Vente å se? Gi mindre å drikke utover kvelden (synes ikke han drikker så mye)? Jeg vet at det går sin naturlige gang, men jeg synes liksom at det er blitt verre de siste par mnd, og ikke bedre - noe jeg hadde trodd at det skulle bli.
Sjokoladekaka Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Det er faktisk normalt:) Og det å gje mindre drikke om kvelden, har liten effekt, faktisk. Det blir ikkje sett på som problem før ungen er over 5 år. Det er først då tiltak blir vurdert. Og det er først då får ein bleier osv på blå resept. Han søv nok så tungt, at han ikkje merkar dette. Difor hjelp det lite å snakke med han om det. Han kan jo ingenting for det, og har ikkje styring på dette slik han har på dagtid. Det er også vanlig at gutar er seinare enn jenter. Det har med modning å gjere, og då produksjonen av antidiuretisk hormon(det er dette desse barna manglar). Nokre er berre seinare enn andre med å produsere dette hormonet sjølv:)
MikroMidas Skrevet 29. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2008 Takk for svar. Nei, vi hadde jo ikke tenkt til å si at "nå må du slutte å tisse om natten", he he. Stakkar, han kan selvsagt ikke noe for det. Jeg var bare litt bekymret fordi det plutselig har blitt så mye, liksom. Men, som du sier, det er hormoner som styrer det, så vi får bare vente og se.
roxanne Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Vi har vært til manuell terapeut nå med 5 åringen vår. Rett etter behandlingen ble det verre, men nå har det snudd og han er tørr om natten. Men vi tar han opp kl. 23.00 for å tisse og da er det mye urin som kommer. Det kan være at produksjonen av ADH ikke er helt kommet i gang, så det pleier å gå seg til etterhvert, men noen forsetter jo med dette lenge. Når sønnen din er 5 år så får du alt av bleiemateriell på blå resept. Vi har kjøpt noen blå shortser fra DRY NITES som ikke ser ut som bleier, de bruker sønnen vår på overnattingstur. Men tenk på det med manuell terapeut hvis det fortsetter- det er gratis for de som er under 12 år. Det er liste over manuell terapeut behandlere på hjemmesiden til KISS-KIDD, de som står nevt der har erfaring med å behandle barn.
MamiMaribel Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Det er veldig vanlig at selv 4-åringer ikke holder seg tørre på natta- selv om de er tørre på dagen, så du skal ikke bekymre deg. Hos noen barn produseres det hormonet som skal konsentrere urinen senere, og er ikke unormalt. Når de kommer opp i femårsalderen kan dere tenke på å gjøre noe med det. Det finnes også en nesespray med dette hormonet. Den skal ha god effekt.
Gjest Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Begrens drikke til et glass melk til kveldsmaten på kvelden og ta ha opp på do før dere legger dere, det gjorde jeg med min til han var over 5 år, slapp uhell da. Sovne fortere da enn hvs han tissa seg ut...
roxanne Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Nesespray brukes ikke lenger, det brukes Minirin tabletter nå.
MikroMidas Skrevet 29. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2008 Tusen takk for beroligende og informative svar alle sammen. Jeg tror kanskje vi skal begynne med det å vekke for tissing før vi legger oss selv, og se om det hjelper noe. Da kommer det kanskje ikke så mye, i hvert fall. Kjedelig å måtte vaske sengetøy flere ganger i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå