solstråle69 Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Leser at det så langt ikke er bevist at økologisk mat er sunnere enn konvensjonelt produsert mat, bare dyrere...
Gjest Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Innimellom. Jeg er mer opptatt av humant dyrehold (f eks utegående høner etc)
Candy girrrl Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Tja.. hvis det er på rema og ikke koster skjorten. Men er ikke på "Helios" stadiet Har litt tro på at hverdagssunnhet er det sunneste..
Noensomvetmontro Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Ja, en del. Merker at økologisk frukt og grønt råtner myyye fortere. Det får meg til å tenke på hva som er gjort med ikke-økologisk mat for at det skal være holdbart lenge. Når et eple ser like rødt og saftig ut etter 4 uker på kjøkkenbenken kan man jo begynne å lure.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Nei det gjør jeg ikke, og det er helt bevisst. Det krever mye mer å lage økologisk mat, og det er matmangel i verden. Vi rike i vesten får økologisk mat og biodrivstoff på bekostning av de fattige.
1kar&1møy&meg™ Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 prøver å kjøpe produkter som er økologiske ja. Hvorvidt det er bra eller ikke har jeg ingen formening om, men håper selvsagt at det er det. Samme hva folk sier om å leve miljøvennlig, kjøpe økologisk, kildesortere og ta kollektivtransport får de meg ikke til å forandre min tro på at dette er veien å gå for en tryggere framtid for fremtidige generasjoner. Vi mennesker er flinke til å tvile på ting som koster oss noe ekstra enten i form av penger eller dyrebar tid.....
piano♫ Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Ja, dersom de har den varen vi skal ha i økologisk variant, gjør vi det.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 nei, det har jeg rett og slett ikke økomomi til
LilleVilleVilja Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Krever mer av hva, tilluk? Sprøytemidler? Kunnskap om plantene? Kunnskap om ugress, skadedyr og vekstskifter? På en godt drevet økologisk gård, får man ca samme avlingen pr/daa som en konvensjonelt drevet gård. Uten bruk av sprøytemidler, og kunstgjødsel. Det som går på bekostning av de fattige,er det sinnsyke kjøttkonsumet i vesten. Det går ca 10 kg korn pr kg grisekjøtt feks, og kornet vi mangler blir importert fra u-land, som Sudan. I en vanlig, konvensjonell gulrot er det 6000 kjemikalier. Da er det ikke så rart mange velger økologisk til seg og sine barn... Jeg kjøper alt jeg finner av frukt og grønnsaker økologisk, og nei, jeg handler ikke på Helios, og er ikke fanatiker, bare miljø- og helsebevisst.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Mer plass. Slik at vi må importere mer enn hva vi måtte før. Er ikke kjempegod på dette her altså, har bare lest en del kritiske artikler og har bestemt meg for å unngå økologisk mat foreløpig.
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 Nope. Er ikke interessert heller.
Blue Lady Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 Kjøper økologisk frukt og grønt, fordi det generelt sett er bedre smak på de, og de er hvertfall ikke tilsatt noe farlige sprøytemidler.
blond Skrevet 28. april 2008 #18 Skrevet 28. april 2008 Noen produkter kjøper jeg økologisk, men stort sett ikke pga prisen.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #19 Skrevet 28. april 2008 Niks, gidder ikke, når jeg vet hva enkelte såkalte økologiske bønder gjør. Sprer kunstgjødsel om natta, f.eks.... Da er det ingen vits. Overprisa er det som regel også.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #21 Skrevet 28. april 2008 Ja, såfremt jeg får tak i det jeg vil ha. Er det rett før lønningsdag følger jeg lommeboka. Men jeg synes økologisk mat smaker bedre og jeg slipper å sjekke opp masse estoffer jeg ikke har peiling på. Dessuten er det j***** strengt på å få lov til å kalle maten sin økologisk, så kunstgjødsel om natta tror jeg ikke på. Man kan spore kunstgjødsel.
solstråle69 Skrevet 28. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 28. april 2008 Det er nettopp det som er feil, det er ikke strengt i det hele tatt, å kalle maten sin økologisk. Det er altfor slappe sjekkerutiner på dette. Derfor er det "fritt fram" for de som er klare for lettjente penger, og vi biter på.
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2008 #25 Skrevet 28. april 2008 Nei. Jeg mener solstrålens informasjon om sjekkerutiner og hva som er fritt frem. Det var hennes innlegg jeg svarte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå