gaya og leander :-) Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Hørte i dag av ei jm at er man korte i livet og under 1,60 cm høye så har man et smalt bekken. Kan da bli problemer med å føde en stor unge, over 4kg på den normale måten. Lurer veldig på om dette stemmer, da dette kan gjelde meg og har lyst til å føde på den normale måten. Er det noen av dere som er korte i livet og er ca 1,60 cm høye som har født et stort barn uten problemer.
☆ gullverdt <3 Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 jeg er 155 høy å fikk høre av min mor at jeg burde skjekke ut at jeg ikke har for smalt bekken. spurte legen om dette for en stund siden,han sa at det var noe de gjorde før i tiden,de tok da røngten av bekkenet hvis de var under 160 høy. men dette gjør de ikke lengre fordi bekkenet vistnok utvider seg riktig av seg selv.. men jeg lurer å på selv om andre har hatt problemer med dette..da jeg er første gangs å ikke har peiling egentlig..
sara76 Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 jag har fått henvisning till røntgen och ultraljud før att se om jag har før smalt bekken/ stor unge. Men ingen av mina tre systrar har klart att føda "naturligt". så det var kanske därfør jag fick det. vi är koeta alla sysrtar ca 155 cm. gleder mej. Då slipper jag bekymra mej før kanske ett akut KS.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Pøh Nå er jeg riktignok 163 høy da, men selv om jeg ikke har sjekket det tar jeg det for gitt at jeg har et godt og bredt bekken. Mamma og mormor har samme fasong som meg (liten og bred over baken), og begge de har uten problemer født store unger (med tjukke huer ) - mamma var nesten seks kilo når hun kom til! Mamma ble også sjekket pga seteleie da hun skulle ha meg og hun har veldig bredt og fint bekken (og hun er kortere enn meg, og definitivt kort i livet). Noe skal jeg da ha igjen for at hoftene mine er brede som ei låvedør ...men det kan jo hende vår familie bare er unntaket som bekrefter regelen da...
jentahans Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Jormoren min sier dette er bare tull... har ingenting å si om du er lav om du har smalt bekken eller ikke. Jeg er selv bare 154 høy og får ikke målt noe før fødselen. Har kusiner som er på samme måte og de har født ordentlig så det trenger ikke ha noe å si. Har selv vert meget bekymret for det men får nå bare stole på de da tenker jeg.
Smånetta 14.mai Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 157 høy. Vet jammen ikke om jeg har kort liv, men har i hvert fall smale hofter til vanlig. Bruker 25" i bukser, hvis det har noe å si. Sist fødte jeg som et skudd! Seriøst, altså. Det sa nesten plopp. Hoftene mine var synlig breiere det siste døgnet før fødsel. Min farmor var 155 på sokkelesten og bittelita. Hun var smal og tynn og flat og i det hele tatt litt ungpike i fasongen før hun ble gammel. Hun fødte min far i do... Ingen problemer med å få ut han. Og han var fire kilo. De tre brødrene hans var like store og kom som noen skudd de også. Dersom noen i helsevesenet tror du har smalt bekken, måler de sikkert, vil jeg tro. Hvis ikke kan du nok slå deg til ro med at du kan føde naturlig.
Globox Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Hører ikke til her men tenkte jeg ville skrive min erfaring likevel... Jeg er 154 høy og har ikke de største hoftene, dvs utenpå. var super-nervøs når det nærmet seg fødsel med 1. mann, det samme var alle rundt meg, ingen kunne tro at jeg skulle kunne føde normalt. La fram min (og alle andres) bekymring for legen når jeg var på kontroll et par uker før termin, han tok en telefon til sykehuset, men ble blankt avvist der. Å sjekke indre bekkenmål var noe de gjorde før i tiden. I dag gjøres ikke det hvis det ikke er heeelt spesielle grunner for det, f.eks. at smalt bekken går i familien, evt seteleie osv. Det er ikke sammenheng mellom hvor stort ytre bekken/ hofter man har og indre bekkenstørrelse selv om de fleste (inkludert meg selv) tror det. Jeg skrev i mitt ønskebrev til jordmor også om bekymringen, og ba jordmor være ekstra oppmerksom ift det. Vet ikke om hun gjorde det, men jeg klarte uansett å føde naturlig, og det gikk helt fint! Hadde stor plass bortsett fra siste pressri, da gikk hjertelyden litt ned så jeg ble klipt litt, og da kom han. Jeg tror at hvis man virkelig har for smalt bekken så er det noe jordmor oppdager under fødselen, de har nok noe å se etter i forhold til dette.
Tredje bolla i magen :) Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Er 160 høy og kort i livet, og har uten problem fått to store gutter. Den første var 3725 g, 36 rundt hodet og bredskuldret :-) Nr 2 var 4030 og 38 rundt hodet. Gikk fort og greit. Nå venter jeg en til gutt, og jormor anslo han også til å være rundt 4 kg.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Jeg er 159 og kort i livet, og jeg har ikke smale hofter - ikke utenpå i alle fall. Brukte str. 30 i bukser (evt. 30-31 tommer) før jeg ble gravid så regner med det skal gå bra. Det er ingen som har nevnt noe til meg om at dette skulle blir et problem, mamma har samme kroppsbygning og hun har født to barn uten annen smstillende enn lystgass. Vi var rett under 3200 begge to, og det kan kanskje være fordi det rett og slett ikke var mer vokseplass? Det er jo lov å håpe... En annen ting er jo at magen virkelig har vokst fremover og ikke oppover nå etter uke 28 - hehe. Målte sf-mål hos legen i går og livmora er allerede oppi ribbena i uker 29+3, så regner med å bli bra fremtung etter hvert. En vei må jo veslejenta vokse
gaya og leander :-) Skrevet 29. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2008 Hei ! Tusen takk for mange beroligende svar fra dere :-) Det er så synd at noen JM skal si sånne ting som gjør en urolig, men mange av dere er jo et bevis på at dette ikke kan stemme. Lykke til videre i svangerskap og fødsel alle sammen :-)
☆lieela Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Er 158 høy og har smalt bekken..men stemmer jo ikke på alle det da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå