fyttikatta Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 En undersøkelse viser at ca 80 % av alle mødre lærer ungene å forakte sine stemødre. Undersøkelsen sier ikke noe om hvordan de lærer ungene dette. Men det er det vel 100 histotier her inne på
freebird Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Vet du hvor man kan finne info om denne undersøkelsen?
Helene Harepus Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Så jeg er ikke helt så spesiell som jeg trodde..
Sjokoladekaka Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Kva for undersøkelse er dette? Link? Kjenner det lite igjen frå min omgangskrets.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 "Det Nye", om jeg skal ta det på ordlyden ;-)
Maud Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Sier undersøkelsen om hvor mange flere enn deg det er som snakker stygt om biomødre?
mamma til twins Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Hdde undersøkelsen dreid seg om hvor mange som snakker stygt om eksen sin, ville jeg nok havnet i den andre kategorien tror jeg. Men har til dags dato aldri sagt et ufordelaktig ord om stemor. Er jeg sint så er jeg selvsagt sint på eksen min. He he.
Travelmor Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 Denne undersøkelsen vil jeg gjerne lese mer om. Hvor finner jeg den?
Gjest anouschka with Love Skrevet 12. juli 2008 #11 Skrevet 12. juli 2008 Det finnes ikke en mer godhjerta og hyggelig dame enn min datters stemor i allefall. Kunne ikke fallt meg inn å sagt et stygt ord om henne eller BF. Det jeg kan forstå er folk som velger å nøytralisere seg for å komme seg videre en periode. Men å hate andre, det vitner om mindreverdighet fra akkurat den det kommer ifra!
Trulte76 Skrevet 8. september 2008 #12 Skrevet 8. september 2008 da må jeg være av de 20% jeg da. Mine to barn er gld i dama til pappan, og hun og mine barn har funnet på mye kjekt ilag de når pappan har jobbet osv. Og jeg er veldig glad han har funnet seg ei kjekk dame som godtar ungene våre. Ingenting er bedre enn det Nok av stemødre som ikke godtar steungene sine. Det har jeg sett mange innlegg her inne. Min stesønn har også et godt forhold til meg, så tviler på mora hans lærer han å forakte meg. Så 80% synes jeg var en veldig høy prosent ja!! At noen er sånn er det helt sikkert, men ikke så mange..
ostekaka Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Jeg tror de færreste holder på slik som mor til mine stebarn holdt på tidligere. Hun kallte meg mange stygge ting til stebarna og alle venninnene sine. Hun pratet høyt med sine venninner alt hun var misfornøyd med hos oss, også fremfor barna, og det var skjelen det var faren det var noe galt med, han ble fremstillt som en tøffel og jeg som ond. Dette vet vi var vanlig. Hun satte dem også direkte opp mot meg, da særlig etter vi nettopp hadde fått vår første. Særlig minstejenta kom jo direkte ut med, mamma har sagt at vi ikke skal høre på deg når det gjelderhva babyen tåler, for du har ikke peiling, for det er bare din første unge. Dette tror jeg heldigvis er helt unormalt. Men på mange måter er nok ikke det det aller verste, for det er så tydelig at en kan trå inn å forklare ungene, en kan gå inn å ta et oppgjør, enkan gjøre noe. Noe som også far gjorde. Men mer subtile kommentarer det rår nok enda, og det er sikkert ikke så unormalt andre steder også, muligens helt på et ubevisst. Ikke så lett å si alltid. Ikke vet jeg, har ikke engang lest artikkelen og undersøkelsen. Men det var nå min erfaring.
velger nick en annen dag Skrevet 10. september 2008 #14 Skrevet 10. september 2008 Sier undersøkelsen noe om hvordan stemødrene omtaler mødrene da? Det er det også 100 historier om her inne på....... Kjære deg, hva ønsker du med dette innlegget?? Blåse litt mer liv i debatten her inne, eller aller helst forsøke å bevise denne "alle mødre hater alle stemødre" teorien? Det er jammen ikke rart det blir vanskelig å samarbeide så lenge partene (gjerne begge) er SÅ oppsatt på å sverte den andre.
Helene Harepus Skrevet 10. september 2008 #15 Skrevet 10. september 2008 Nå handler ikke denne tråden om hva mødre sier på et anonymt nettforum, men hva enkelte sier til barna i den virkelige verden.. Mor kan si hva hun måtte ønske om meg på (anonyme) nettforum eller til venner, men når hun faktisk omtaler meg som "den slemme heksen som stjal pappa fra mamma og X" til barnet (for sakens skyld, min mann hadde vært singel i 1 & 1/2 år når vi møttes) , så er det ikke helt det samme, eller hva synes du? Jeg synes IKKE det er i orden, eller at det kan sammenlignes med utblåsninger på nettet. Helene
velger nick en annen dag Skrevet 10. september 2008 #16 Skrevet 10. september 2008 Nei du har helt rett, Helene. Denne tråden handler egentlig ikke om hva som blir sagt anonymt på nettet, men jeg mener nå at så lenge folk utviser en så stor forakt for mødre eller stemødre her på nettet så må da det være ganske nære sannheten? Og ingen skal komme og fortelle meg at barna ikke merker hvordan mødrene , eller stemødrene, føler for den andre parten. (eller barna , i stemødrenes tilfelle)Vi har innlegg her inne som forteller om stemødre som ikke liker stebarna sine. Tror du ikke barna merker slikt? Jeg velger å ikke diskutere din sak, da det aldri kommer frem mer enn en side . Men generelt; det er IKKE OK å sverte X`en, eller dennes nye partner, ovenfor barna. Og det er heller ikke OK å sverte moren ovenfor barna.... Men dette ble en diskusjon på siden av Hi sitt innlegg.
Helene Harepus Skrevet 11. september 2008 #17 Skrevet 11. september 2008 Nei, klart jeg synes enkelte innlegg går over streken, men samtidig får jeg inntrykk av at mange ikke skjønner hvor j**lig det kan være med en eks som prøver å ødelegge og at det er viktig å kunne komme inn på sider som denne og treffe folk som har opplevd noe av de samme problemstillingene og kunne blåse ut all frustrasjonen uten å være politisk korrekte og snille! Dessuten - når mødre saboterer går det ikke bare utover meg som stemor, men også barnet. Det er ikke noe hyggelig for barnet å få stadig høre stygge ting om de h*n bor sammen med. Det første 11/2 året vi bodde sammen, nektet barnet å hilse på meg og svarte ikke hvis jeg snakket med h*n, da var h*n 3-5 år, h*n var nok sjalu over å måtte dele pappa, men jeg tror det hadde gått ganske raskt over, hvis ikke moren var så opptatt av å sabotere og vi fikk høre så mange stygge ting om oss fra mor via ungen, at det egner seg ikke på trykk.. Det har rett og slett vært beintøft og man skal ikke undervurdere hva bitre ekser kan stelle i stand. Det motsatte - altså at stemødre baksnakker mor til barnet - er ellers lite hensiktsmessig, barna er (som regel) først og fremst lojale mot sine foreldre, ikke stemor eller stefar. De ville aldri ta side med stemor mot mor. Jeg har aldri sagt noe stygt om mor til barnet og kommer ikke til med å gjøre det heller, jeg vil at barnet skal ha det godt, uansett om h*n er hos oss eller mamma. Helene
velger nick en annen dag Skrevet 12. september 2008 #18 Skrevet 12. september 2008 Skjønner du er veldig bitter på mor i ditt tilfelle, og jeg velger igjen å ikke kommentere din sak. Det skal ikke undervurderes hvordan det oppleves for barna at stemor/stefar snakker stygt om foreldrene heller. Jeg opplever at det her inne kun er høyde for at steforeldrene legger ut sin frustrasjon.Og ikke så mye bioforeldrene. For barna er det nok vel så sårt å høre stygge ting om sine foreldre, tror du ikke? Særlig siden de ; som du så riktig påpeker, er så lojale mot sine foreldre. Men igjen; Dette er en diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. Og jeg ser jo at vi i utgangspunktet er på samme side; vi ønsker at barna skal ha det godt. Jeg håper bare at det også kan være takhøyde nok her inne til at man lar bioforeldrene få blåse ut litt frustrasjon av og til...
Helene Harepus Skrevet 13. september 2008 #19 Skrevet 13. september 2008 Jeg tror kanskje ikke "bitter" er det riktige ordet, men jeg er veldig, veldig sliten av hvordan hennes oppførsel påvirker familielivet vårt negativt, det er stor påkjenning for alle. Og nå var denne tråden om slike mødre, ikke de som er hyggelige og tenker på barnas beste, så da svarer jeg i akkord med det! Altså, at ja, det er min erfaring at det finnes mødre som prøver så godt de kan å ødelegge mellom barnet og far/stemor/. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg tror alle er slik! (Og klart (bio)foreldre kan starte egne tråder om det motsatte her inne). Min mann har barnet 60%, men mor vil ha barnet mer og har tydeligvis kommet frem til at den enkleste måten for å få det igjennom, er hvis barnet mistrives hos oss og vil ikke bo her. Nå hører det til at mor er psykisk ustabil og har vært til psykiatrisk behandling (i en lengre periode fikk hun kun omgås barnet under tilsyn - barnets atferdsproblemer begynte ikke før etter h*n begynte fast samvær med mor), så vi er riktignok i en situasjon utenom det vanlige. Men jeg synes ikke det blir noe mindre vanskelig av den grunn og av og til er det bare deilig å kunne komme på disse sidene og få ut litt frustrasjon! Helene
velger nick en annen dag Skrevet 13. september 2008 #20 Skrevet 13. september 2008 Nå synes jeg kanskje denne tråden sporer litt i overkant av her, og jeg avstår fra å kommentere en psykisk syk mor.Hun faller uansett utenfor gruppen av biomødre som Hi henviser til. At en person er syk kan man ikke bruke mot vedkommende synes jeg.... Men jeg mener fremdeles det er en drøy påstand hovedinnlegger kommer med, og det vises heller ikke til en link hvor man kan lese denne såkalte undersøkelsen. Nå anser jeg min deltakelse i denne diskusjonen for avsluttet. Ha en fin helg.
Helene Harepus Skrevet 13. september 2008 #21 Skrevet 13. september 2008 Ditt innlegg om hva enkelte stemødre sier her inne, var kanskje ikke heller i takt med hva tråden handlet om, nemlig biomødre som saboterer "in real life" Det er bare de denne tråden handler om, ikke de "andre". Og det kan nesten virke som om du avstår å kommentere det som ikke passer deg, i stedet for å simpelten erkjenne at det finnes biomødre der ute, som faller i den gruppen HI skrev om. Selvom jeg kan være enig i at 80% høres ganske mye ut! Men uansett om det er 20, 40, 60 eller 80 %, det er rimelig å anta at i denne gruppen finnes OGSÅ kvinner med psykiske problemer, som f.eks min manns eks, og det synes jeg er relevant. Etter min mening er man neppe helt normal, hvis man driver sånn på og ødelegger for sitt eget barn. Jeg har skjønt at det er stort tabu, men faktum er at det finnes mødre som ikke er egnet som omsorgspersoner, og selvom det er påkjenning for oss voksne som på et eller annet vis er involvert, så er det barna det virkelig går utover. Det er barna det er synd på og ikke mor! Men tilbake til hvorfor vi er her inne, som jeg sa, det at vi vet hvorfor mor er slik hun er, gjør det ikke noe særlig lettere og utifra noen av de innleggene jeg har lest her, så er mitt stebarn neppe det eneste barnet med en slik mor. Og for slike som oss er det faktisk godt å kunne komme inn hit og blåse ut, for vi er i en ganske håpløs situasjon vi ikke får gjort noe som helst med. Helene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå