Gjest Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Vi skal muligens begynne å prøve fra tr 01. august. Når skal jeg begynne med folat? Og hva er folat egentlig til? PS: noe annet jeg burde bruke? Jeg har jo hatt en SA, og er drit nervøs for å få det igjen, er babyklister en god idè?
Vannmann35 Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Gynejologen sa til meg at man bør begynne med dette så snart man tenker på å prøve å bli gravid, og bruke det et par måneder etter at man har blitt gravid. Folat er for å forhindre ryggmargsbrokk :-) Sjekk ellers her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321852
Babyønske �� Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Folat kan godt tas fra 3 mnd før man begynner å prøve, men hvertfall fra 1 mnd før. Folat forebygger bla ryggmargsbrokk. Genetelt kosttilskudd og omega 3 kan også være greit å ta. Jeg har hvertfall tatt det. Babyklister har ingen dokumentert effekt, men det gjør selvsagt ingen skade. Så om det er det du føler for kan du jo gå til anskaffelse av det. Jeg har også hatt en SA(i høst), og er nettopp blitt gravid igjen, og foreløpig ser ting ut til å gå som normalt, helt annet forløp enn sist, men så er det veldig tidlig enda da(4+2). Det er faktisk ikke så ofte at man opplever SA flere ganger. Det skjer selvsagt, men det er ikke normalt.
GledeGlede Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Vil råde deg til å ta noe som heter Gravid. De tabelettene inneholder den dosen folat som du trenger pluss de andre vitaminene og mineraler. Slik at det bare er omega-3 du trenger å ta i tillegg. Vanlige vitamintilskudd inneholder allerede folat, som om du tar kapsler med bare folat i tillegg, er det mulig du får for mye av dette. Begynn minst en mnd før som nevnt, gjerne to:) Husk å bruk de til du er over første trimester
Gjest Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Takk for tipset! Bestilte det nå fra nettet:-) Hvis vi bestemmer oss for å begynne i august, så bør jeg vel kanskje begynne å ta vitaminene i juni en gang.
Eva76 Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Bare en liten komentar til det Nord-Norge-Jenta skriver: Folat er et b-vitamin, og b-vitaminer er vannløslige. Det du får for mye i deg av vannløslige vitaminer skiller kroppen ut selv. Det er derimot ikke bra å få i seg for mye av fettløslige vitaminer som A og D -da kan man i verste fall bli syk. Så... om du bruker generelt kosttilskudd + omega 3 så kan det være lurt å sjekke totalmengden A og D vitaminer mot hva som er anbefalt dose. Husk at de fleste av oss får i seg vitaminer og mineraler gjennom kosten og!
hannetroll Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 Skriver under Eva 76: Hvis du har et normalt og sunt kosthold skal det være tilstrekkelig å ta folat samt omega 3 /tran. Om man ikke får i seg de øvrige mineralene og vitaminene gjennom kostholdet skal man heller gjennomføre kostholdsendringer enn å ta multivitaminer! (Med mindre man er på spesielle dietter av medisinske grunner, selvsagt.) Det er svært omstridt hvorvidt kroppen faktisk klarer å nyttigjøre seg vitaminer som tas i form av kosttilskudd....
GledeGlede Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Til Eva76: Jeg skrev at det er MULIG å få litt for mye av det. Det er faktisk mulig å få for høye doser av folat, og i det tilfellet kan det hindre at man oppdager en vitamin B12 mangel.
Eva76 Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Nord- Norge-Jenta: Ok, jeg er ikke medisinsk utdannet, så jeg lever på det jeg lærte på skolen.
bomsa Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 De sier nå at man burde ta folat ut svangerskapet, ikke bare de tre første månedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå