Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Hvilke prosesser må man igjennom for at jeg skal få de pengene jeg skal ha osv? Hvor starter jeg? Please hjelp meg... Jeg har aldri gjort dette før, og det skremmer meg å være alene, papirer som må ordnes, avtaler som må inngåes, jeg har ikke peiling! Vi har et barn på 5 måneder.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Hei.. Ta deg en tur på trygdekontoret og snakk med noe der. De vet alt og setter igang prosessen for deg. Iallefall er de veldig behjelpelige her jeg bor. Ring å bestill en time, eller reis ned og hør om noen har tid til å snakke med deg. Samværet ellers må jo avtales mellom deg og barnefar... Det samme med barnebidrag...han må jo betale deg en sum i mnd. utifra hva han tjener. (dette kan også trygdekontoret hjelpe deg med å regne ut) For dere skal sikkert ikke ha 50/50 omsorg nå som barnet er så lite...!? Ble du noe klokere? Uff, ikke godt å bli alene....håper det ordner seg for deg og den lille, og at dere får det godt i fremtiden=)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Takk for det... Ble ikke så mye klokere, men 50/50 blir det nok ikke nei. Det er bare det at jeg har dårlig erfaring med trygdekontoret, og liker å vite hva jeg skal før jeg tropper opp der. Synes å lese om noe meglingspapirer som måtte underskrives for at jeg kunne få de pengene fra nav som jeg skal ha (ekstra barnetrygd og overgangsstønad)...? Huff, jeg hater papirer!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Ja,for at du skal få ekstra barnetrygd og overgangstønad må dere ha hatt mekling. Da må du ta kontakt med familievernskonotoret og få en time der,hvis dere da ikke ønsker å gjøre det privat. Det er nok med en time,så lenge dere bare er samboere,gifte må ha tre,forstå det den som kan.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Ok, takk... men hva går egentlig mekling ut på da? Og hvordan gjør man det privat?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 må ikke ha hatt mekling for at hu skal få overgangsstønad? jeg fikk det, og vi hadde ikke no mekling. de bare ordnet det. dobble barnetrygd fikk jeg også. nå ble jeg sammen med barnefar igjenn, så jeg ringte bare å sa ifra om at jeg ikke skulle ha det lengre. tror du må ta deg en tur på ditt NAV kontor lokalt. der hjelper de deg med alt. jeg bare fyllte ut en søknad på overgangsstønad jeg, så var det i orden.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Hm, ok... Men må barnefar skrive under på noe også på den søknaden? Bekrefte at vi ikke bor sammen eller noe?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Man må bare ha megling for å få den ekstra barnetrygden.. Synd å høre at det blir brudd.. Jeg har akkurat vært igjennom det selv, så jeg vet hva dere går til.. Det er mye som skal ordnes. Ta deg en tur ned på nav, få snakket med dem. Søk om overgangsstønad. Ring familievernkontoret å få satt opp time til megling. Da snakker dere om hvordan dere vil ha samværet, hvis dere ikke vil sette opp en privat avtale. Ellers snakket hvertfall vi om hvordan vi skulle gjøre ting i fremtiden (for vi ville sette opp en kontrakt med dem).. Så må du få ordnet med barnebidrag. Dette kan også gjøres privat eller via nav. Vi tar det privat, så jeg har ikke helt peil på hvordan det gjøres via nav. Ta deg en tur inn på aleneforeldredebatten. Masse all righte folk der, å mange gode råd! Lykke til=) Ps.: Du vil klare deg kjempefint! Bare få ordnet de nødvendige tingne, å komme i rute, så går det så bra så=)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Tusen takk! Jeg synes det er kjempeskummelt, og er mulig jeg faktisk bare blir i forholdet for å slippe alt stresset. Men nå har jeg litt mer kontroll oppe i hodet, så kanskje jeg orker. Takk for hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Det går egentlig ganske greit. Det høres ut som det er mye mer enn det egentlig er. Det meste kan ordnes på de to kontorene. Det "verste" er vel kommunikasjonene dere i mellom. Hvis dere klarer å ordne ting sammen, så går det veldig bra. Men det blir seff. alltid vanskeligere om en vil ut, mens den andre vil bli i forholdet. Ingenting er jo bedre enn om dere forblir sammen, fordi dere virkelig vil. Men ikke bli i forholdet bare fordi du ikke gidder å gjøre det som må til. Babyen, du og mannen skal jo ha det bra. Man har bare ett liv.. Nå vet ikke jeg om dere er gift. Men er dere det, så må dere ha megling 3 ganger, mot 1 hvis dere bare er samboere. Forresten så kan det hende du har krav på bostøtte, da kan du gå inn på husbannken.no. Du skal forresten også over i skatteklasse 2. Greit å få med seg=)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Ta deg en tur på NAV trygd du Da får du igang overgangstønaden visst du har rett på det. Ang ekstra barnetrygd så har det kommet nye regler om at man må til megling først. Å da får dere besteille en time hos familierpdgiver. var ike sånn da jeg gikk fra min ex, men er nytt som har kommet nå. så ringer du eller du kan sikkert få gjort det på nettet også, å skifter fra skattekl1 til skattekl2 Så kan du søke om stønad til barnepass på NAV også. Det må søkes på nytt juni hvert år. Igrunn ikke så veldig mye som skal ordnes..
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Gifte trenger ikke lengre 3 timer mekling. Vi var kun på en time og fikk meklingsattesten.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Vi var gift (er det fortsatt da, FORELØPIG) og måtte IKKE ha 3 timer, bare 1...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå