Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 En av mine beste venner har ikke utdannelse. Han jobber på fabrikk, og har ikke særlig god råd. Når han møter de andre foreldrene i barnehagen føler han at de andre ser ned på han. At de med utdannelse, og penger, er i en høyere "klasse". (Selv har jeg utdannelse og grei økonomi, men føler vel det samme som han. Men det kommer av min elendig selvtillit...) Han har også dårlig selvtillit. Men han mener bestemt at dette ikke bare er noe han innbiller seg. Er det virkelig noen som ser ned på andre pga jobb og økonomi? Er dere uinteressert i å bli kjent med mennesker pga dette? Er det flaut å ha de som venner?
Willy Wonka Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 To av mine beste venner (gift med hverandre de to) har ingen utdannelse. Men, de er verdens morsomste mennesker og ikke minst livlige. Har masse moro sammen med dem. De har to friske, sunne og herlige unger. Har ikke spesielt god råd, men ungene ser ut som de har det de trenger uten luksus. Selv om jeg og min mann har høyere utdannelse ser vi ikke ned på dem. Nå fikk jeg lyst å ringe dem...de er rett og slett folk man blir godt humør av å tenke på. Synes synd på folk som tror de er bedre enn andre pga. utdannelse og penger m.v
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Nei. Men erfaringsmessig leker ofte like barn best; det skal gjerne mer til å finne tonen med noen som har en veldig ulik interessebakgrunn enn en selv.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Vi har en kamerat som er fabrikk arbeider og han tjener mer enn mange av oss andre i vennegjennen som har høyskoleutdannelse. så det er ingen som ser ned på han pga det. Mer mer irritert over en av mins manns bestevenner (Forlover når vi giftet oss) som mener at det er en mors ansvar å være hjemme med syktbarn og at far har høyere status som man må passe på. Tro jeg har vært sint noen ganger på han. Ja det er desverre mange som ser ned på andre pga penger og jobb, men jeg vil heller ha litt dårlig råd og kunne være sammen med mine barn, enn å ha alt som er siste mote og in akkurat nå. Jeg vil heller ha en som er menneskelig som enn enn som er "høy på pæra" fordi de har råd til alt mulig.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Nei, jeg ser ikke ned på folk uten utdannelse/fattige/fabrikkarbeidere. Det er jo tusen grunner til at folk kan være det ene eller det andre. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ser litt ned på folk som ikke klarer å drive det til noe pga latskap/manglende evne til å ta tak i ting. Da tenker jeg at de mangler styrke, som er en ressurs jeg setter pris på. Det har for øvrig ingenting med utdannelse eller penger å gjøre. Og jeg synes det er dumt når folk ikke utdanner seg, fordi de lukker mange dører for seg selv. Selv om man kanskje i dag mener at men ikke behøver en utdannelse, kan det komme andre tider. Og det er tungt å stampe i motbakke som 45-åring og måtte innse at man aldri kan få godt betalt arbeid fordi man valgte bort skolegang tidligere i livet (dette gjelder særlig kvinner ved skilsmisse...)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Nei,ser ikke ned på noen som tjener til livets opphold på ærlig vis.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg kommer fra et sted i landet der mange jobber på fabrikk o.l., derfor gjør mange av mine barndomsvenner også det. Men jeg merker at det ikke er alt jeg kan prate med disse vennene mine om. For eksempel så tror mange at studielivet er en dans på roser, med bare fritid og moro. Jeg opplever også ofte at de menneskene rundt meg som ikke har valgt utdannelse, gjør seg opp en mening om at mennesker med utdannelse er høye på pæra osv. uten at det egentlig er sant. Jeg har valgt universitetsutdannelse, og det er vanskelig for mange å forstå hvorfor. "Hva blir du da"?, hører jeg ofte fra de, med en hånlig stemme. Det er sårende det og! hehe, spora litt av nå, men konklusjonen er at jeg ikke ser ned på mennesker uten utdannelse. (Og det er ikke alltid de tjener så mye dårligere enn folk med utdannelse, det kommer an på hva man er utdannet som)
___ Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Mange ser ned på folk med slike jobber. Selv jobber jeg i jordbruket i et område der det er veldig uvanlig. Jeg har for eksempel opplevd at en mor stilte seg opp på jordekanten sammen med sønnen sin pekte på meg og sa: "Se, sån går det med folk som ikke gjør lekksene sine". Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke må kjøre traktor på dagtid da "det bor leger, direktører og andre viktige mennesker som ønsker å sove en stund midt på dagen." Jeg vil nok si at min erfaring er at ganske mange ser ned på folk med manuelle yrker her i nærheten i hvertfal.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Jeg ser opp til alle som er fornøyd med livet sitt, jeg! Bortsett fra hvis de tjener penger på uærlig vis da! Fabrikkarbeidere, bønder og leger, vaskepersonale og siviløkonomer, alle er like viktige! Hva skulle vi gjort hvis ikke noen vasket de offentlige toalettene for oss!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Ser ikke ned på folk i det hele tatt, men merker at folk ser mer ned på meg siden jeg "bare jobber på fabrikk" Men det snodigste med dette er at jeg har mer i lønn enn de fleste av mine venner, og når de får høre det, spiller fløyta en annen tone. Jeg har og utdannelse men fant ut at jeg tjener mer på å jobbe på fabrikk. Så da får folk bare prate. I dont care!
Gjest Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Det kommer an på hvor høye de er, eller om vi står i en trapp eller lignende.. HOHOHO
Hyacinth Bucket Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Nei, i utgangspunktet ikke, men jeg må ærlig innrømme at jeg ser litt ned på de selvforskyldt aldri klarer å beholde en jobb, ikke betaler regningene sine men har enormt forbruk av penger på unødvendig skit, samtidig som de får tilskudd fra sosialen til livsopphold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå