Gå til innhold

Matrutiner for dere med babyer rundt 6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er snart 6mnd og har de siste 2-3 ukene spist grøt.

Vurderer å innføre ny grøttype når han snart er 6mnd samt middagsmat.

Slik er det nå:

ca 9 MM

ca 12 maisgrøt+MM

ca 15 MM

ca 18 maisgrøt+MM

ca 18.30 SOVNER

ca 22 MM

ca 02 MM

ca 05 MM

Som dere ser ammer han 3 ganger i løpet av sin natt, noe som jeg er litt sliten av, han våkner også utenom det i løpet av natten.

Tenkte å innføre middagsglass kl 15.

Har ikke gitt noe særlig vann enda, bør jeg tilby det ofte selv om det ammes mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 6,5 mnd og får grøt to ganger og middag i tillegg til mm. Jeg begynte med middag for et par uker siden og etter det har han stort sett sovet hele natten. Så det kan jo hende at det hjelper for deg også.

Jeg ammer alltid før maten for i det hele tatt å få i han mm. Ikke det han er mest interessert i for tiden og han klarer å spise mye mat tross i dette. Tror han bare drikker mm til han ikke er tørst lenger og derfor trenger han grøt/middag for å bli skikkelig mett. For at han ikke skal være tørst når vi er ferdige med et måltid grøt/middag gir jeg han vann å drikke ved siden av. (Nytter ikke å tenke på amming etter mat - da er han totalt uinteressert, men vann derimot er greit.) Han drikker av glass og syns det er kjempefestlig - gaper bare han ser glasset!

Skrevet

Gutten min er 6,5 mnd. Spist grøt siden han var ca 5 mnd.

kl.6. MM

kl.9. MM

kl.12. MM + grøt + evt fruktmos

kl.15 MM + evt litt middag

kl.18 MM + grøt

Skrevet

vi begynte med grøt 2ganger daglig da han var 5mnd (han har fått kun mme siden han var 6uker gammel så vi "måtte" begynne med grøt tidlig pga høyt inntak av mme)

middag inførte vi ved 6mnd.

så matrutinene hans ved 6mnd var slik:

0800 full posjon grøt og 100ml mme

1200 180ml mme ev. fruktmos og 120 ml mme

1530 middagsglass og 100ml mme og noen ganger dessert

1930 full posjon grøt og 100ml mme

han får vann utenom. eller babydrikke. (du kan godt prøve å venne han til vann nå slik at du kan gi vann som drikke til middagen, som tørstedrikke o.a.(

sover i tillegg hele natten(20-08) men det er vel mme'ns fortjeneste.

er de samme rutinene nå ved 8mnd bare litt større mengder og ei brødskive;)

for å avvenne et nattmåltid eller to:

gi større grøtposjone på kvelden. bedre at han blir mett av grøt enn av mm. han får i seg nok væske uansett gjennom mat og mm hele dagen. pump deg heller og bruk i grøten morgenen etter.

gi vann når han våkner om natta i en overgangsperiode. når babyen får så mye som 3måltider fast føde daglig trenger han ikke spise på natta.ikke såå mye hvertfall.

Skrevet

Takk for fine tilbakemeldinger.

R R R - håper innføring av middag gir mer uavbrutt nattesøvn her også.

Foreløpig har jeg ammet etter grøten og det har gått greit, selv om han ikke drikker så mye, kanskje jeg bør ta det før grøten.

Bør middagen være 15 og ikke 18, eller har det ikke noe å si?

Kanskje dumt å spise "tung" middag før man skal legge seg?

Benur, sover gutten din natten gjennom uten amming? Noen lure triks?

Skrevet

Her er det slik:

ca 7: mme

ca 11: grøt + vann

ca 15: fruktmos + mme

ca 19: grøt + mme

Har begynt sånn smått med grønnsaksmos, har prøvd før, men det er først nå han har begynt å like det ;-)

Tilbyr vann ved siden formiddagsgrøten, men han er sånn passe begeistret...drakk faktisk en del i dag da;-) Har tenkt å bytte ut fruktmosen med middag snart.

Skrevet

snart 6 mnd.

ca 7 MM

ca 9 grøt og MM

ca 12 fruktpurè og MM

ca 16 grøt og MM

ca 19 MM

ca 03 MM

Skrevet

Jenta mi er 6 mnd gammel og har hittil fått to måltid pr dag, lurer på om jeg skal innføre middag også..

*08-09:pupp

*ca 12: Grøt og pupp

*ca 15:pupp

*ca 18:grøt og pupp

*19-19.30 pupp (natta)

*05-06: pupp

Sånn er våres ca dag=) alt varierer som regel, men de to grøtmåltidene prøver jeg å ha i 12 tiden og i hal seks-seks tiden

Vil innføre middag i 15 tiden.

Hun drikker også av glass, det er stor stas når vannet kommer=) gaaper som bare det;) Men hun vil ikke ha vann fra verken flaske eller tutekopp, sikkert like greit å bare venne til at melk komme på flaske og pupp mens vannet kommer i glass, så vet hun hva hun har i vente;)

Skrevet

Jeg tror ikke det spiller noen rolle om middagen gis til kvelds eller tidligere. Hos oss kommer nok det til å variere litt alt ettersom. Veldig greit å ta med middagsglass og gi det om vi er ute på besøk om kvelden og gi det til kvelds og heller grøt tidligere f.eks. Er ikke så mye ute og farter nå som vi har tre - det er viktig med rutiner. Men var mye mer ute når vi bare hadde en og da varierte jeg når han fikk grøt og middag alt etter hva vi skulle.

Det der med amming før eller etter mat er jo og et diskusjonstema. Tror bare man må prøve seg frem til hva som fungerer. Det varierer fra barn til barn. Med minsten nå så fungerer det best hvis jeg gir mm før maten, men med storesøster så fungerte det best å amme etterpå. Storebror teller ikke for han fikk mme da han var 6 mnd. Den gav jeg forresten i glass ved siden av grøt og brød slik at det ble sånn som vi voksne spiser: melk til brødmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...