Gå til innhold

Er det noen her som mener at ARVEAVGIFT er rettferdig??!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne vært interesant å se om det er noen her som mener at den er rettferdig. I så fall, hvorfor og på hvilken måte?

Jeg finner ingenting rettferdig med den, hverken for fattig eller rik. Det kvalmeste er jo at pengene er skattet av x antall ganger før. Hvorfor i all verden skal det koste penger å arve?

Nei, det kommer jammen til å bli bedre når den tåpelige regjeringen vi har i dag må gå av!

Nå vil jeg høre deres meninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare signerer på det du har har skrevet jeg. Synes det er tullete..

Skrevet

Det finnes mer enn bare arveavgifter som er kvalmt...Men sånn er det bare idag. Det blir slik når vi finner oss i alt velferdsstaten bestemmer seg for!

Jeg unner de som utnytter systemet på det groveste.

Skrevet

Urettferdig kanskje, men også urettferdig med høye egenandeler, at gamle hjelpetrengende ikke får den hjelpen de trenger, at folk blir skrevet ut for tidlig fra sykehus, at narkomane ikke får et godt nok tilbud osv. Hvor skal vi ta pengene fra da?

Skrevet

Er det noe Norge har nok av så er det jo penger!! Det gjelder bare at de klarer å dele de mer riktig. Er helt enig i at arveagift er noe tull, i hvert fall så ekstremt høy som den er nå :(

Skrevet

Hvem er "velferdsstaten", babygullz, sånn i forhold til "vi"?

Skrevet

Helt enig med HI her!!! Signerer på den.

Skrevet

Ok. Man kan likevel arve 500.000 før man må betale arveavgift og det er mye penger.

Skrevet

250.000 kan man arve uten avgift og det er ikke mye...

Skrevet

Og arveavgift på bolig beregnes såvidt jeg kan huske av ligningsverdien, ikke faktisk verdi, det har mye å si det!

Skrevet

Det er dessverre ikke alt som er rettferdig her i verden...

Jeg er helt enig med HI, arveavgiften er kun en melkeku som staten har funnet for å kunne melke ut mer penger. Samme er det med f.eks. dokumentavgiften, vi kan like gjerne kalle det for "eierskifteskatt" for man må jo betale ekstra gebyr for de aktuelle dokumentene som skal tinglyses!

Men dessverre så har det seg slik at staten drar allerede inn MILLIARDER på disse melkekyrne, og dersom de fjerner en av de, så må de bare finne en annen plass å dra inn de samme summene. Så jeg vil nok ikke tro det er mulig at noen av disse blir fjerna, uansett hvor mye partiene maser om det før valgene. Det er, som så mangt annet, kun tomme løfter...

Skrevet

Men, jeg må bare tilføye, at jeg er uenig med Babygullz over her, som unner de som utnytter systemet på det groveste. Det er jo gjerne på grunn av de at staten trenger disse pengene, og derfor ikke har mulighet for å fjerne disse avgiftene.

Tro hvor mange milliarder i året som går med til de som, som Babygullz sier, utnytter systemet... Og fordi de utnytter systemet, så må vi andre betale mer!

Rettferdig? Nei!

Skrevet

Jeg arvet en god del penger, nok til å kjøpe meg hus. Men kunne ikke ta ut pengene før jeg ble 20 år. Tok ut litt for å kjøpe bil da jeg var 20. Og siden jeg tok litt da, måtte jeg betale 100000 for å få tatt de ut.

Nå rett før jul siden tok jeg ut resten og betalte huslånet mitt. Dermed ble jeg skylden 250000,- i skatt noe jeg visste da jeg tok dem ut så jeg satte av penger til det .. Dermed fikk jeg ikke betlat ned lånet mitt helt siden jeg måtte betale all den arveskatten da jeg tok ut alle pengene.. Er helt teit alt ned den arveskatten... jeg kunne hatt flere hundre tusen til hvis jeg ikke måtte betale den arveskatten der.. :/

Skrevet

Jeg ser faktisk ikke noe galt i arveavgiften. Hvorfor skulle det være mer galt med den enn andre skatter. Synes boligskatten er mer urettferdig.

Skrevet

I denne sammenhengen er det to måter å tenke rettferdighet på. Er det rettferdig at de som har mye slipper å dele, da er arveavgift urettferdig.

Dersom man tenker at basisen i velferdssamfunnet er at man utjevner noe av forskjellen mellom fattig og rik, så er arveavgift rettferdig.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er helt greit. Selvfølgelig ikke akkurat når den skal betales, men i det stor og hee synes jeg det er fornuftig at en del av arvede middler går til fellesskapet. For meg er det en selvfølge at alle skaffe seg de middlene de trenger selv og at det ikke er en selvfølge at barna bestandig skal få det som foreldrene ikke brukte opp selv.

Skrevet

Selvfølgelig er den rettferdig!!! Jeg for min del arver ikke en dritt. Synes ikke det er uretterdig, men når andre arver nok til å ha råd til å kjøpe seg boliger og alikevel klager over at de må bidra med en sum til fellesskapet, da vrir det seg i meg... Bortskjemte drittunger!

Er heldigvis såpass stolt at jeg ser det positive i å klare seg selv til tross for at det vil ta meg tiår med hardt arbeid og komme meg dit, økonomisk sett, andre på min alder arver seg til...

Skrevet

Synes den er rettferdig!

Man kan arve 500 000 (en halv million....) uten å skatte en krone. Det er kun det som kommer over den summen som må skattes for. Har du så masse penger klarer du fint å skatte litt også.

Hvis staten ikke fikk inn arveavgifter måtte de tatt pengene en annen plass, tenk litt på det!!!

Hvor tror dere pengene hadde blitt tatt fra da? Skolen? Eldreomsorgen? Eller kanskje høyere skatt på inntekt?

Dere som er mot arveavgift kan ikke tenke så veldig langt forstår jeg....

Skrevet

Arveavgift er kjip å betale når den kommer, skjønner jo det.

MEN, den har ingenting å gjøre med den sittende regjering i hvert fall, er ikke de som har innført den for å si det sånn. Arveavgiftsloven er fra 1964. Og det er stortinget som innfører lover, ikke regjeringen (selv om det selvsagt kan ha en sammenheng, spes. v/flertallsregjering).

Så hvordan det skal bli bedre når den tåpelige regjeringen vi har i dag må gå av, nei det vet jeg jaggu ikke. Historisk sett har det lite å si hvem som sitter med makta.

Skrevet

Jeg synes IKKE arveavgift er rettferdig! Det er jo allerede betalt skatt av dette opptil flere ganger av den som har tjent pengene. Hvorfor skal ikke foreldre kunne spare og gi til barna sine dersom de onsker det uten at det skal bli beskattet (noe det ikke hadde blitt i samme forstand om de hadde brukt pengene selv). Nei, synes det er ille!

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Det er markedsverdien du skattes ut fra.

Blir ganske teit når foreldrene dine f.eks kjøpte en hytte ved kysten på sørlandet for 200000 for tredve år siden. I dag er den verdt 10 mill. Dermed må arvingen ofte selge hytta fordi de ikke har råd til å betale arveavgift.

Ellers er jo all skatt kip, men det er nå pga. den vi har veldig billig helsevesen osv. her i landet.

Skrevet

hmm ikke at 10 mill i lomma(minus arveskatt) er å forakte da, men kjedelig om en heller ville hatt hytta da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...