Venezia 1 Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Hva mener du om smokk? Og dersom barnet ditt bruker/har brukt smokk - hvor gammel var h*n da h*n begynte med den? Håper på mange svar med fordeler og ulemper med smokk!
Gjest irismor Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Kjøpte smokker i alle farger og fasonger da snuppa ble født. Hun nektet å ta smokk, spyttet den bare elegant ut igjen. Så hun har aldri ville hatt smokk. Greit nok for vår del.
Mille** Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Har hatt en som har brukt smokk og en uten, syns det var mer lettvint med hun som ikke brukte. Hun som brukte smokk mistet den hele tiden, måtte opp flere ganger om natten for å finne den hærsens smokken, dette varte helt til hun sluttet som 2,5 åring. Hun som ikke brukte smokk sov hele natta fra hun var 7 mnd gammel. Slipper avvenning også. Hun begynte når hun var 2 dager gammel forresten, ammingen gikk helt supert, tok puppen når hun var noen minutter gammel bare. )
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Jeg har en gutt på 10 uker som tar smokk. Begynte å gi han den når han var en uke gammel ca- og er på en måte glad for det idag. Han brukte meg mye som smokk i begynnelsen, og det var ikke noe kjekt nei. Hadde kjøpt inn noen på forhånd og håpte at tok dem, ingen problem- han tar alle typer også. For meg er den store fordelen at når han er sutrete så er det å gi han smokken så roer han seg. Kan også funke om natten hvis han våkner, men ikke vil ha pupp. Istedet for å ligge å høre at han skriker er det bedre med smokken. Suger også litt på tommelen/hendene (de er det jo verre å avvenne han med) Ulempen er vel at en må ha avvenning når de blir oppi årene for at de skal slutte.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Lillegutt på 3,5 mnd er ikke noe særlig glad i smokken. Dessverre, syns jeg, for de få gangene han "tok" den (da han var mindre), så var det tydelig at han fant trøst i den. Suttebehovet er jo kraftig, og jeg skulle ønske at smokken kunne avlaste meg litt....puppen ute omtrent hele natta;-) Han fikk smokk av pleierne allerede på sykehuset, men mistet interessen da kolikken sto på som verst. Da var det ikke mye monn i en skarve smokk, nei. Men on the bright side: vi slipper å styre med avvenning;-)
Silje og Vaniljebollene Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Jenta mi brukte smokk til hun var cirka 3 mnd. Da vendte jeg henne av med det. Husker godt min egen avvenning, var fire år da, og det var helt forferdelig å slutte med smokken. Og jeg endte opp med 11 mm overbitt og maaange år med tannregulering. Så smokken er grei for de minste barna, men stopp i tide.
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Både ja og nei he he =) Storesøster tok smokk når hun var et par uker og har alltid vært avhengig av den. Når hun var litt over 1 år fikk hun kun ha den i bilen og når hun sov. Nå har jeg akkurat vendt henne av med den, og hun er snart 3 år. Det gikk over all forventing når hun sluttet. Lillebror ville aldri ha smokk og jeg prøvde ikke så lenge heller. Nå er han snart 9 mnd, og har ikke tenkt å begynne nå. Det skal jo kunne forebygge krybbedød, og noen barn har et stort sugebehov. Jeg synes det er en fin avlasting og en grei måte til å hjelpe barna å finne roen selv. Men det kan jo være et sant slit å få dem til å slutte igjen også.
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Eldste her bruker smokk (enda), dog bare på natta og i bilen. Og kanskje til kos... jeg aner ikke hvordan jeg skal få vent henne av med den! minste bruker også smokk, KUN i senga og bil. Han ville egentlig ikke ha, men av en eller annen grunn begynte jeg med det...DUMME DUMME meg... Så jeg er MOT smokk, så lenge det går!
Mamma2OO5 Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Min første ville ikke ha smokk og det synes jeg var helt greit. Minste tar smokken og det "avlaster" puppene mine en hel del he he;o) Men han bruker den ikke om natta, bare sånn av og til på dagen. Litt usikker på om jeg skal venne han fullstendig til det eller ikke.. Han begynte da vi kom hjem fra sjukhuset -2 dager gammel.
Kaffemocca Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Både ja og nei. Storebror brukte smokk til han ble tre og gud hvor godt det har vært å bare putte den inn i bilen ol. Men så har vi de gangen vi har glemt eller mista smokken og dte maset det fører med seg da.. Lillebror ville aldri ha smokk, noen ganger skulle jeg øsnke han brukte smokk, særlig da han var baby for han hadde et stort suge behov, men nå er jeg glad jeg slipper å vende han av med det.
Lille Vitamin har 3 minier Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Har to som har brukt og en som ikke ville i det hele tatt. De begynte med en gang, mens de var nyfødte. Og det er helt klart en fordel med snokk/tutt; Forebygger krybbedød! Og det er jo "bare" å prøve å begrense det (som med mine, bare når de sover og i kriser) og å vende dem av med det før de fyller 14 ;o) Men det viktigste er som sagt at det positivt i forhold til dette med krybbedød.
balsam Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 snuppa brukte smokk til hun var 2.. og mini i magen skal få smokk han også=) men ikke lenger enn 2 år!!
Småfolk Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Datteren min ville først ikke ha, men fant trøst i den da hun begynte å få tenner. De første tennene kommer jo forran og da var det tydelig at det hjalp å ha noe å suge på. Etter det ble hun helt avhengig og holdt det gående lenge. Ser på bildene hennes fra den tiden at smokken alltid var med i en smokketråd festet til genseren. Ikke alltid hun brukte den, men fant trøst i å vite at den var med hele tiden. O natten var smokken festet til puten slik at hun selv kunne finne den i søvne. Men rundt tre-års alderen sluttet hun. Hun er nå fire, så jeg må innrømme at jeg ikke helt husker hvordan vi fikk henne til å slutte. Tror det gikk seg litt til av seg selv. Jeg gjemte smokken og hun fikk den først om hun absolutt krevde den. Når hun ba om smokken "lette" vi liksom etter den og fant da tilfeldigvis andre ting vi heller kunne leke med. Etterhvert gikk det lengre og lengre tid mellom hver gang hun skulle ha smokken. Natt-, bil- og trøstesmokken når hun var lei seg var det som tok lengst tid. Men plutselig hadde det gått flere dager hvor hun ikke hadde brukt smokken. Da var vi glade da! Enda en milepæl vel overstått. Det beste tipset er vel å ikke stresse for mye med avvenningen. Gjør det som er riktig for deg og ditt barn. Noen trenger en brå avslutning, andre må ha en langsom prosess hvor de selv liksom bestemmer seg for å glemme. De sier at man ikke skal bruke smokk etter fire år, pga overbitt.
Småfolk Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet. Jeg er vel egentlig for smokk selv om jeg var mektig lei den gummibiten til tider. Selv brukte jeg ikke smokk da jeg var liten, men sugde til gjengjeld på tommelen til jeg var 7-8 år gammel! Har ikke fått overbitt heldigvis. Husker moren min smurte sånn antibitenegl-greier på tommelfingeren som skulle smake så vondt at jeg skulle slutte å putte den i munnen. Men da bare stappet jeg tommelen under tungen til smaken hadde gått bort. Det som gjorde at jeg sluttet var at mine venner hele tiden komenterte at jeg sugde på totten. :-)
hit og dit Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Har babyen eit suttebehov som overskrider behovet for mat så kvifor ikkje. Eldre unger/babyer trenger ikkje smokk på dagtid, men for min del må dei gjerne ha det i senga si, eller kostestunder. Mallo ville aldri ha smokk fast. Ho har brukt den aktivt to eller tre ganger. Ellers er ho totalt uinteressert. Ho har den gjerne inn feil veg eller opp ned og krabber rundt og tuller, for så å kaste den i femteveggen og bytte den ut med ei leike (også i munnen). Lillebroren min brukte smokk. Det var lettere å få han til å slutte med den, enn søstra mi som brukte tommelfingeren. Hadde eg kunnet velge så hadde eg foretrukke smokk framfor finger, men no vil ikkje mallo ha noko av delane.
Alba44 Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 Ja til smokk ) Gutten min fikk smokk fra dag 1 etter anbefaling fra intensiven på sykehuset. Han ble født for tidlig og pga mange smertefulle prøver og undersøkelser, så anbefalte de smokk som trøst. Han er i dag 10,5 mnd. og bruker smokk stort sett bare når han skal sove. Han er veldig glad i den da og har sjelden hatt problemer med å sovne i senga eller vogna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå