Gå til innhold

Til dere erfarne ammere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min på 3 mnd har den siste tiden ønsket pupp OFTE om natten. Jeg vet at hun er inne i en vokseperiode, men synes det er utrolig slitsomt og er usikker om hun får i seg nok mat. Jeg har noen kvelder gitt mme da jeg ville ta med et par glass vin og da har hun sovet fra 20 til ca. 03 el 04, og sover igjen da til ca 07. Det mest logiske er jo å gi ekstra mme etter jeg har ammet henne om kvelden, men da ødelegger jeg jo det naturlige med amming. Mitt spørsmål er; reguleres det alltid av seg selv slik at det ikke skal være nødvendig med mme eller er det noen som må gi mme i tillegg. Håper på mange svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vad menar du med att hon vill ha pupp da? vill hon spise eller bara kosa litt o sen sova`? min lille er 3 mån snart och vaknar ofta på natten. jag brukar ge han en flaska med utpumpat melk ca. 100 l runt 11 tiden o då sover han till ca kl.4

du kanske kan prøva det? kan ikke du skriva till ammehjelpen o høra? det gør jag ofta, de er flinka till å svara snabbt.

jag tror dessutom att du helt sikkert kan ge henne litt mme på kvelden om det hjelper

Skrevet

Nå har ikke eg måttet gi mme, men svarer litt likevel..;)

Hvor lenge har dette vart? Kan det vere økedøgn?

Vi har også hatt perioder der snuppa har spist mer på natten, men det har stort sett regulert seg selv etterhvert. Eg har da bare gitt henne den melka hun ville ha på kvelden og natten og håpt at det skulle gå over igjen;) Hun la på seg normalt og det er jo viktig å sjekke om de gjør det. Visst ikke må du jo på en eller annen måte få i henne mer melk. Kan du pumpe på morgenen og gi det om kvelden (visst du har lite melk på kvelden kansje)?

Når snuppa var litt over 4 mnd, ble vi (sammen med HS enige om å gi grøt på kvelden. Hun fikk fremdeles pupp på natta, men eg slapp at hun fikk pupp sammehengende fra 7 tida om kvelden til 9-10 (ja, det gjorde hun, hang i puppen i timesvis...) Hun sov ikke bedre på natta av den grunn....våknet vel 2-3-4 ganger for å få pupp...

Eg ville først og fremst sjekket om hun fikk i seg nok mat(på vekta) og deretter vurdert hva som må til....

Skrevet

Tre mnd er en ganske typisk økeperiode, min holdt på i to uker med oppvåkning 4-5 ganger i løpet av natten (men han fikk tenner og da...)

Det skal regulere seg selv og mman må nok bare regne med litt natte våk med de små. Jeg syns ikke du skal begynne med mme da det kan kludre med økingen.

Og YoLa... vær forsiktig med å snakke om vekta værså snill, mm ernærnerte babyer er veldig vanskelig å måle på vekta, min har hatt perioder hvor han har lagt på seg 30g i uka og spist kjempe mye og andre perioder hvor han har spist lite men lagt på seg 200g iuka.

Han har hele tiden vært en fonødy og blid liten gutt som er aktiv og utvikler seg kjempe fint.

Skrevet

Hei. Jeg har ei jente på 6 mnd. Kjenner igjen det du skriver. Hun har helt sikkert ammedøgn, de kan vare fra ett par dager til 14. Høres forferdelig ut når en er oppi det. MEN det er ett par ting du kan gjøre for å selv få fortgang i det. Kjøp deg en elektrisk pumpe. Den er det mye lettere å få melka ut med. Pump deg hver morgen. Så kjøper du amme-te, jeg har en som heter Kloster ammete, den kjøpte jeg på helsekost. Jeg har drukke av den til tider når jeg har merka at jeg har hatt lite melk. Har ofta hatt spreng på natta, og då får jeg jo en mett unge..

Hvordan finne ut at du har lite melk, er jo at hun ikke virker mett etter alle måltidene.

1. Pump deg å se om du får ut noe etter at hun er ferdig. På det verste har jeg fått ut 10ml når hun var ferdig, og på det beste 120. Jeg har pumpa på kvelden for å finne ut dette.

2.Når hun er ferdig å amme, prøver du med fingrene om du klarer å få ut noe, hvis strålen står fint etter 10 ganger har du mye igjen. Hvis det bare kommer helt hvite feite dråper på puppen så er det tomt, men det vil jo alltid sive ut litt..

Hvis du gir mme fordi du syns hun er sulten så ville jeg pumpa flere ganger på dagen, ellers regulerer mm seg nedover i takt med bruken...

Helsesøstera mi sa forresten at hun gav en stund mme til sine barn om kvelden, men med pumping kom hun seg opp til ett nivå der hun klarte seg uten. Jeg og har pumpa hver morgen i en mnd og to når hun var så liten, plutselig en dag slapp jeg, lenge siden nå.

Dette ble veldig langt, men jeg mener at det går an å fortsette hvis en bare har teknikken. Måtte gi meg med amming å gå over til å pumpe hver 3.time med første mann, i fra hun var 7 uker til hun var 6 mnd.. Situasjone tilsa det pga hun hadde en vond arm.

Minsten på 6 mnd får mot alle mine prinsipper mat kl 01, 04 og 7 nå :-) + to fulle grøtmåltid morgen og kveld.... HOLE

Lykke til! Du klare det fint!

Skrevet

Men jeg kan ikke pumpe meg. Hun trenger den melken jeg har. Ammer henne hver andre time og begge brystene. Men takk for tips om amme- te:-)

Skrevet

vet ikke om dette hjelper men har hørt att du får massa melk av gresskar... har prøvd selv og tror at det hjelper....

du kan prøva laga suppe på det..

Skrevet

Bare prøv å pump litt etter hver amming, om du bare får ut 20ml så hjelper det. Og holder du på litt så skal du se at det kommer mer etterhvert.

Om du begynner å erstatte mm måltider med mme så får du hvertfall ikke mer melk.

Skrevet

Ja jeg mener det samme som Audacious Angel, du må allikevel pumpe etter måltidet for å få ut litt. Øke etterspørsel.

Jeg gjorde som dette; pumpa ut ett par ganger til dagen - min elektriske tar begge puppene samtidig - så satte jeg de få ml i kjøleskap, og det jeg fikk ut med pumpa fikk hun på kvelden som en ekstra påfylling. MEN for hver dag så ble denne mengden større, tipper på at innen en uke så har du øka kraftig og hun har ikke behov mer enn toppen hver 3. time på dagtid.

Det anbefales, framfor MME. Jeg har hatt ett halvår med MME, greit det også men ikke så greit som MM.

Du bestemmer selvsagt, jeg vil bare prøve å gjøre det enklere for deg med ammingen. Jeg har nemlig banna kraftig, noe jeg aldri ellers gjør, og irritert meg med tårer og elendighet over denne ammingen, men nå priser jeg meg lykkerlig over at jeg fortsatte, min lille snupp har vært tett i nesen helt siden fødsel og til tider svært forkjølt, takka være 2 åringen i barnehagen drar med seg mye "artig" hjem... og tette neser og amming passer dårlig sammen. Så ville prøvd pumping..

Skrevet

Det er ikke snakk om å erstatte med mme, men gi mme etter jeg har ammet. 20 ml er det jeg klarer å pumpe ut uten og amme.... Jeg skjønner at mme ødelegger hele mm greia, men er litt rådvill. Vil jo ikke at datteren min skal sulte. Dette startet ca. 15. april, snart 2 uker siden.... Litt vel lenge å ha økedøgn...?

Skrevet

Men da må du jo bare pumpe deg for å øke etterspørselen, eller la henne ligge å suge litt lenger.. For går du over til å gi mme istedet, vil du jo ikke stimulere produksjonen..

Bedre å pumpe ut melk og ha det stående i kjøleskapet og gi det, istedet for mme også!

Hvis du pumper deg på dagen, og hun plutselig vil ha mat etterpå, kan du jo prøve å amme først. Er du da tom, kan du jo bare gi henne det du nettopp pumpet ut..

Men sørg for å øke produksjonen din, og ikke gi mme uten at du MÅ!

Skrevet

Jeg har hatt flere runder med økedøgn i to uker jeg altså. Men du må finne ut hva som passer for dere.Jeg har heldigvis nok melk for jeg orker ikke å pumpe, men når knøttet var mindre så hang han jo i puppen på kvelden. Det er og normalt da man har mindre melk på kvelden etter en hel dag med amming. Da han var rundt tre mnd ammet jeg vel hver time fra 17 - 21... Nå får han før han legger seg (dvs. han sovner ved puppen i 19 tiden) og da holder det til ca. 04 før han får påfyll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...