Gå til innhold

Er det lov å ha lysekrone på badet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i div interiørblad o.l at noen har lysekroner i taket på badet. Det vil jeg også gjerne ha! Men jeg har alltid trodd at i våtrom må det kun brukes belysning godkjent for dette. Og de er jo ikke alltid så pene. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ha lamper som er beregnet for våtrom ja :) men man får lysekroner som er det ;)

Skrevet

NB

Bare husk at i standard norkse hjem er det ofte små bad eller lavt under taket for en lysekrone .

Vi hadde det der vi bodde för, - men hadde og da bad på 28 kvm så det passet inn - nå er badet vårt på 11 kvm og den lysekroene hadde sett helt teit ut der :o)

Vennepar har det på doen sin - (knött liten) men det er i en gammel bygård med höyt under taket ,- der ser det kjempe stilig ut med lysekrone

Skrevet

Den trenger ikke å være godkjent for våtrom om den er så og så langt borte fra "våtsonene". Skal den henge over vasken for eks må den være godkjent for våtrom.

Det finnes veldig få, fine lamper som er godkjent for våtrom. Vi skulle ha pendel lamper over den ene vasken på badet, endte med å ta noen som ikke var godkjent, men vi håper og satser på at det går bra. :-)

Skrevet

ok, så hvis den skal henge midt i rommet og er "langt " fra for eksempel badekaret så er det ok? kanskje en elektiker ellernoenmed elektrikermann )kan svare...?

Skrevet

Hei!

Hvis det er mer enn 120 cm fra puktet til badekar/dusjkant så kan du bruke en vanlig lysekrone som har mulighet for å jordes.

Er det mindre enn 120 cm, men mer enn 60 cm må du ha IP20.

Mindre enn 60 Cm !P44.

Jobber med lamper og det er ikke lett å finne en lysekrone som har en IP grad, så krysser fingrene for at det er mer enn 120 cm til punktet ditt:-)

Skrevet

Okei, takk skal du ha! Har ikke målt enda, men så veldig stort bad har jeg jo ikke da.

Hvis det er så strengt så tipper jeg at noen av disse bildene jeg har sett kanskje er litt juksa til da? Kanskje det ikke er så vanlig med lysekroner likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...