Sessa ruger igjen... Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.5508369
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Jeanette Roede har vel ingen som helst kompetanse verken på barn eller barns kosthold? Med andre ord ren synsing. Jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden om at det barn ikke får vil de på død og liv ha. At sukker er en naturlig del av kostholdet og ikke bør totalfjernes (det har jeg da heller aldri opplevd en barnehage som har gjort) er selvsagt korrekt, men derfra til å si at unger bør få sukra yoghurt er et ganske stort hopp.
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2008 Jeg har opplevd at barn som har vært holdt unna sukker har gått i spinn når de har fått tilgang på det... flere tilfeller til og med. Et med tragisk utfall. Jeg tror bare det må være opp til hver enkelt familie hvordan de løser det, og så lenge det finnes sukker i matvarer for salg så kommer man til å kjøpe det... Jeg tror at det beste er å finne en balansegang!
Manhattan skyline Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Bare et lite apropos - det er faktisk ikke vitenskapelig bevist at sukker gir mer "hyperaktive" barn. I alle fall ikke ifølge et par professorer jeg snakket med da jeg laget sak på temaet.
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Hva så? Jeg har opplevd at barn som har vært holdt unna produkter med raffinert sukker ikke har gått i spinn når de har fått tilgang til det. Det beviser vel ingenting i noen retning. Klart det beste er et balansert kosthold. Men vi har fra naturens side minimalt behov for raffinerte sukkerprodukter. Jeg ser ikke et eneste godt argument for at unger skal fores med sukkertilsatt yoghurt i barnehagen i hvert fall.
Mamama Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Med tragisk utfall? Vil det si at det skjedde noe tragisk fordi barnet ble holdt unna sukker? dramatisk.. synes det er veldig ok at barnehagene holder streng kontroll på usunne ting. da får de iallefall ikke dobbelt opp når de kommer hjem og foreldrene har lyst til å skjemme bort barna litt Og vi som foreldre har bedre kontroll på hvor mye usunt de får i seg.
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2008 Nei, men mine erfaringer gjør at jeg ikke ønsker å være like strikt med tanke på å holde ungene unna sukker... Men jeg holder igjen nå som de er små og uansett ikke har noen forståelse av hva det innebærer. Når det gjelder sukkerholdig yoghurt så ser jeg liksom ikke helt poenget med å forby det i bhg... Er visstnok sånn i bhg hvor frøkna skal begynne. Hun får det jo av og til hjemme, som et mellommåltid, da det er begrenset hva slags frukt hun tåler bl.a. Jeg er mer for at man skal droppe alle kakene på bursdagene i bhg. Er jo ganske mange i løpet av et år liksom, det er unødvendig synes jeg... Da er det bedre med frukt, eller en oppsamlingsfeiring i slutten av mnd...
nickoline og supermann Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 klarer ikke hun jeanett roede jeg altså... alt med måte.... det gjelder det meste her i livet. har en gutt med ørebetennelse og halsbetennelse her. så her går det i solrik, risifrutti og youghurt. samt is.... han får akkurat det han vil ha. bedre enn ikke noe!
Gjest -<<- Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Nei, siden jeg jevnt over driter i om andre fucker opp kostholdet til ungene sine, er jeg ikke spesielt opptatt av å forby noe som helst i barnehager så lenge det er snakk om ting ungene har med hjemmefra. Men det ville være uakseptabelt om barnehager skulle drive og pushe sukkermat til alle kidsa. Jeg syntes bare artikkelen var tullete. "Hvis vi forbyr vanlige matvarer med sukker, får barna et unaturlig forhold til matvarene." Hva er et "naturlig" forhold til f.eks sukkerholdig yoghurt, liksom?
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. april 2008 Ja, jente som rett og slett ble nektet godteri og kaker gjennom hele oppveksten. Spiste som en gal når hun overnattet hos andre. Utviklet spiseforstyrrelser og døde altfor ung fordi hjertet ikke tålte mer. Dette er selvfølgelig et ekstremt tilfelle, og jeg skjønner at det er sjelden det går så langt... Bhg bør selvfølgelig kunne tilby sunn mat, men det er da vitterlig opp til oss som foreldre og bestemme hva barna skal og ikke skal spise mener nå jeg. Nå har jeg ikke bhg barn selv ennå så det kan jo være jeg endrer holdning etterhvert... Jeg bare følte det var greit med et innpill i saken av en som i hvertfall kan litt om kosthold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå