Gå til innhold

Hva tror dere om dette?

Har ei tulle med øyne blå <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samsoving gir trygge barn.

Sove i egen seg gir mer selvstenige barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja...det kan stemme her..

han har alltid sovet i egen seng,sovner av seg selv hver kveld,leker fint alene på gulvet, osv...vet ikke om det var det du mente men..=)

Skrevet

Har samsovet men babyen min er både trygg og selvstendig;)

Skrevet

Samsoving kan jo selvfølgelig gi selvstedige barn også... men blir de mer trygge enn di som ikke gjør det og omvendt er vel spørsmålet...

Skrevet

Jeg tror barna har sin egen personlighet.

Så, jeg tror ikke samsoving automatisk gir trygge barn og sovin i egen seng automatisk gir mer selvstendige barn.

Begge mine har sovet i egen seng fra fødselen av. Eldstemann er selvstendig, men litt usikker og forsiktig når det kommer til nye ting. Kan være litt sjenert og nervøs i møte med nye situasjoner og nye mennesker.(sånn har han vært hele veien.) Han er en tenker, grubler mye. En ganske alvorlig gutt.

Minsta er den rake motsetning. Hun er også selvstendig, men mye mer sikker og "frampå". Virker "lettere til sinns"(om man kan si det sånn om et barn). Smiler veldig lett og mye. Tar sjanser og prøver seg fram.

Skrevet

Alt er relativt, tror ikke dette er en absolutt sannhet. Det som har noe å si, er hva som blir gjort med og mot barnet i sin helhet.

Gjest gründerjente
Skrevet

Hva jeg tror om dette...

* Det jeg tror er at trygghet er ubetinget positivt.

* For et barn i 0-2 års alderen er trygghet viktigere enn selvstendighet.

* Selvstendighet behøver ikke nødvendigvis å være positivt. Det kan også bety at barnet (litt for tidlig) lærer seg at det må klare seg selv, fremfor å selv søke kommunikasjon og stimuli hos foreldre/andre, hvilket er viktig for læring og generell utvikling.

Når det er sagt, er det vel strengt tatt meningen i fra naturens side at vi selvfølgelig skal samsove med våre barn. Dette vil man jo se gjøres i alle primitive kulturer. Vi, som foreldre, har instinktivt et behov for å passe på våre barn, og barnet har et enormt behov for trygghet. Det er jo ikke uten grunn barnet gråter når det ligger alene....

Så, selvstendighet som argument, er det veldig lite hold i, i en slik debatt.

Skrevet

Kan stemme her. Største har alltid sovet alene og er selvstendig. Men hun er jo også veldig trygg. Minste er ikke selvstendig, og vi har samsovet mye og gjør det ennå. Han virker mye mer avhengig av oss voksne enn det største gjorde.

Skrevet

Spennende :)

Skrevet

Barn i vestlig kultur gråter fordi det er dere måte å si fra om at nå er det noe som ikke er riktig. I samfunn hvor de bærer barna inntil kroppen gjennom dagen, har barna andre måter å si fra på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...