Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Hvor langt må det være? hvor bredt? Og hva slags stoff skal jeg bruke?? Takker for råd og hjelp?
stine1108 Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Hva slags stoff du bruker er avgjørende for hvordan sjalet er i bruk, og en av grunnene til at sjal som "bare" er noen meter stoff kan være nokså kostbare Om du finner et lett jaquardvevd stoff, eller noe som er lett og diagonalvevd, kan det ende det kan brukes til sjal. Lettert og twill egner seg ikke fordi det er for stivt. Jeg tror det har vært noen som ar brukt jaquard fra stoff og stil, men vet ikke akkurat hvilket stoff de har brukt. Sjalet bør være 4-5 meter langt og må ikke sys sammen av fler lengder, så du må kjøpe hele lengden og evt dele den i to på langs. 60-70 cm er en grei bredde.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 ÅÅ.. trodde bare man kunne bruke et stoff det var litt stretch i jeg??!!!
stine1108 Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Kan ikke tro det. Men du kan jo høre på en stoffbutikk også. Mye mulig de ha hørt om noen som har laget og hva de laget det av.
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Eg har sydd sjal av Luisa tøy fra jysk. Vet ikke om de selger det enda....Det koster 300 kr eller noe for nok stoff til 2 sjal....så deler du det bare i to på langs og syr inn kantene.... Ps...om du ikke finner noe, send meg en PM, så selger eg deg gjerne et sjal billig (enten Louisa eller et annet). Eg har mange.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Kan ikke sende PM til deg. Har du full postkasse kanskje??
Bergene Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Jeg har også kjøpt stoff fra yjsk(sånn det skrives?) og laget sjal av. Heter Lousia og koster 200 kr, da får du to sjal. Stoffet er svart og hvit, men jeg har farget mitt ene turkis, sånn at det ble svart og turkis ;-). Ellers kan du jo kjøpe fine girasol sjal eller kjempe stødige storchenwiege sjal for rundt en 500 kr pr. stk. hos lotusbarn ;-). Eventuelt kan du også sjekke kjøp og salg sidene inne på tettinntil og kjøpe deg et brukt et.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Hvor langt og bredt lagde du? Har du laget to enkle eller sydd turkis og svart sammen?? Lousia hva slags stoff er det?
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 oj, 200 var det ja, beklager;) Det blir vel 70 cm bredt....Stoffet er stripete (svart og hvitt) så du bare deler det på langs (det er vel 140 cm x 5 m, så da blir det 70 cm x 5 m) Så må du sy inn kantene så det ikke rakner..
Bergene Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Du kjøper et stoff som heter Louisa på jysk, dette kjøpes bare i 5 m. rull. Så tar du og deler stoffet på langst, da får du to sjal. Trenger ikke å klippe noe på bredden. Om du er slank kan du klippe litt av på endene (50 cm kanskje), om du er stor har du det bare 5 m. sånn som det er. Så syr du rundt hele veien sånn at det ikke rakner. Så er du ferdig. Om du vil kan du farge begge eller det ene. Jeg tok og farget det ene turkis (kjøpte farge på clas olson). Da ble de hvite stripene turkis, mens de svarte forble svarte. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Når man skal lage bæresjal må man ha stoff med stretch i!!! Man bør ikke bruke det louisa fra jysk...Det er det ikke stretch i.. men hvor får man kan i stretch stoff????
Bergene Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Jo man kan fint bruke det ;-). Det finnes to ulike typer sjal elastisk og vevd. Elastisk sjal er stretch i, mens vevd er ikke det. Noen synes elastisk er litt lettere for nybegynnere å lære seg (jeg syns ikke forskjellen er særlig stor), men det kan ikke brukes like lenge som vevd. Altså man må bruke vevd når bebisen begynner å bli tung, (om man skal bære lenge i gangen er det bedre med vevd fra 7-8 kg). Lousia stoffet fra jysk blir et vevd sjal. Hvis du vil ha elastisk kan jeg ikke hjelpe deg. Hva med å kjøpe brukt? Da blir det jo billig ;-)
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Bruker du stoff med stretch får du et elastisk sjal....bruker du Louisa (eller andre uten stretch) får du et vevd sjal. Forskjellen er at elastisk sjal kan vere lettere å bruke fordi du kan knyte det på og ta ungen ut og inn som du vil uten å knyte flere ganger. Men med elastisk sjal kan det blir tungt å bære når babyen nærmer seg 5-6 mnd. Med vevd sjal kan du bære fra babyen er nyfødt til 3-4 år, uten at det blir tungt. Personlig anbefaler eg vevd sjal, men det kommer vel ann på hva man liker. Louisa stoffet blir et fint vevd sjal det:) Vet om mange som har brukt det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå