Maud Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Har tenkt å plante et par-tre busker. Hadde tenkt meg en sånn busk der det kommer gule blomster før det kommer blader. Mange sånne rundt omkring har jeg sett. Trodde den het gullregn, men i går mente faren min at gullregn er giftig. Er det noen som vet hva den jeg mener heter og om den er giftig? Tenkte også på en sjærsmin, tror jeg... Noen som har andre idéer? Ikke altfor høy og med blomster. Ikke syrin, jeg liker ikke lukten av dem.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Du tenker nok på hengegullbusk, den blomstrer tidlig og er ikke giftig, i motsetning til Gullregn som er svært giftig!! Hengegullbusk: DROGER / ANVENDTE PLANTEDELER Forsythia suspensae fructus: Frøkapslene av hengegullbusk. Samles om høsten, enten som grønne, eller etter at de er helt modne. Blomster, blad, greiner og røtter brukes også, men i mye mindre grad enn frøkapslene. Hengegullbusk er i følge Urtelisten fra Statens legemiddelverk klassifisert som 'Ikke-legemiddel' ('Handelsvare'). INNHOLDSSTOFFER Forsythin, matairesinosid, betulinsyre, phyillygenin, pinoresinol, koffeinsyre, flavonoider og lignaner. Innholdet av vitamin P styrker i kapillærårene. URTENS EGENSKAPER OG VIRKNING En bitter, astringerende urt som stimulerer nervesystemet, hjertet og galleblæren. Fjerner innvendig ”hete” og giftstoffer fra blodet, og utvendig ”vind-hete”. Virker styrkende, febersenkende, betennelseshemmende, urindrivende, avførende, smertestillende, avgiftende, bakteriehemmende, sopphemmende, parasittmiddel, menstruasjonsfremmende, livmorstyrkende, hostestillende, kvalmedempende, brekningshemmende, svakt blodtrykksenkende og som en antidot. URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER ”Hete i blodet”, feber, allergier, influensa, forkjølelser med feber og tung hoste, meslinger, brennkopper, byller og verkende hudsår som kommer av allergiske reaksjoner og innvendige giftstoffer, tørste, kvalme, oppkast, allergisk utslett, varmeutslett, brystsvulster, betennelser i huden, halsen, munnen og gummene, betente mandler, oppsvulmede og infiserte lymfeknuter på halsen og i nakken, skrofula, infeksjonssykdommer, urinveisinfeksjoner og netthinneblødninger. Gis sammen med andre urter mot dysenteri og hudinfeksjoner. I kinesisk urtemedisin brukes urten mot brystkreft. Vår blomstrer nå allerede den!
phantomet Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Jeg kjenner en gutt som i en alder av 2 år tok en smak av Gullregn...Heldigvis oppdaget mammaen hva han drev med, slik at han kom raskt til sykehuset, for det var på håret at han overlevde. I ettertid viser det seg at gutt fikk en hjerneskade som følge av smaksprøven... Jeg tror nok ikke at du ønsker å ha noe slikt i hagen... Og dersom du har sett noen slike, er de antakeligvis i svært gamle etablerte hager, for i nyere hager vil ingen ha dem... Phantom-mannen kjøpte en utrolig fin liten busk/tre med nydelige blomster for noen år siden. Betalte en liten formue for den, men det var greit for den var så fin. Så kom svigerinnen min på besøk og påstod at det var Gullregn han hadde kjøpt... Stor ståhei, og planten ble forsiktig fjernet fra hagen....og der han kjøpte planten ble konfrontert med dette ved neste besøk... Da tok damen ham bort til samlingen hun hadde av slike gule vakre busker...og viste ham at dette var den sjeldne Russiske tebusken... hahahaha... til hundrevis av kroner.... Litt overilt, men man tar jo ingen sjanser når man har barn...
Maud Skrevet 28. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2008 Takk for svar! Du har rett, det er en sånn jeg mener. Den blomstrer her i nabolaget også :-)
Gjest Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Du tenker på forsythia, fin når den blomstrer, stygg og kjedelig ellers. Sjærsmin er fin, men også over ein kort periode. Dersom eg skulle hatt tre buskar, sentralt plassert, ville eg valgt noko som hadde lengre periode, hvis du forstår. I det minste ville eg sørga for å ha buskar som var pene til ulik tid. - vingebeinved eller sakalinbeinved. Forsåvidt giftig, men får ikkje bær el l som er fristande for barn. - prydlønn / japansk lønn - prydeple, f.eks sargenteple, finnes både som busk og tre, liten, pen fra vår til vinter (nydelige røde frukter) - buddeleia / sommerfuglbusk
Maud Skrevet 29. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2008 Det er sånne som deg jeg håper at skal svare når jeg lurer på noe. En som virkelig kan det jeg spør om. Det er fint med andre svar også altså, men veldig fint med sånne klare svar og tydelige anbefalinger. Tusen takk!
Gjest Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Kan jo ikkje sitte og sjå på at ei så hyggelig dame får kjedelig hage, vel... Vi fikk forresten returnert pus til broren min. Lykkelig for det!
Maud Skrevet 29. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2008 Så fint at det ordnet seg med katten. Maud-mannen snakker fortsatt om den fine skogkatten vi sa nei til...
Plutseliten :) Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Slenger meg bare på her jeg og sier...lykke til med plantekjøp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå