Gå til innhold

Hvist barnet ditt dytter,slår,lugger,biter eller lignende andre barn,

Anbefalte innlegg

Skrevet

sier dere fra eller unnskylder dere oppførselen? Jeg har en jente som biter og slår men hun er jo bare litt sliten etter en lang dag, mener ikke alltid noe ondt med det men fikk høre i dag av svigermor at jeg må sette grenser, ble fornørmet jeg asså. Er det jeg eller svigermor som er på bærtur her? Ja og så sier hun fra til jenta mi og det irriterer meg, så lenge jeg ikke sier noe så burde jo ikke hun heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At et barn er sliten etter en lang dag,betyr ikke at det har lov til å lugge,bite eller slå.Selvfølgelig sier man fra til barnet!

Skrevet

Man sier fra og forklarer. Du trenger jo ikke bli sint, men forklare at det ikke er lov å gjøre sånn, og gjerne trøste det andre barnet og forklare at det ikke var slemt ment, men at barnet ditt var slitent og gjorde noe galt.

Tenk deg hvordan det føles for det andre barnet å bli slått, lugget, bitt eller dytta, mens det står voksne og ser på og "godkjenner" det. Du må jo faktisk tenke både på ditt barn og barnet det skader.

Skrevet

Å herregud! Er det mulig??

Kjenner jeg ble skikkelig forbanna nå! Det er klart du må sette tydelige grenser for ungen din når den biter og slår andre barn!!

Barnet må få forståelse for at dette ikke er akseptabel oppførsel, selv om man er sliten!

Du kan da ikke drive å unnskylde ungen din! Det du oppnår ved det er at du får en ufordragelig unge som ingen ønsker å omgås med, verken barn eller voksne!

Skrevet

selvølgelig må du si ifra til barnet!!

alle er slitne innimellom, men lugging, biting elr slåing o.l er ikke lov uansett.

beklager men det er nok du som er på bærtur!

Skrevet

selvfølgelig må du si ifra til barnet ditt.. det har jeg alltid gjort med datteren min. hun skal no lære seg at det ikke er lov å slå, bite osv.nå har hun aldri pleid å bite heldigvis.. men hun har slått osv. her forrige uke kastet hun sand på en annen jente i sandkassen. hun fikk det i øynene sine. da måtte jeg si at det var ikke lov og at jenten fikk au osv. hun prater enda om at det ikke er lov å kaste sand. for thea fikk det i øynene sine og fikk aua. har ikke kastet sand etter det som jeg har sett iallefall..;)

Skrevet

Ja, si fra. Det er visst viktig å ikke gi barnet for mye oppmerksomhet (negativ forsterkning). Si tydelig nei og ha øyenkontakt i barnets egen ansiktshøyde. Gi så de andre barnet positiv oppmerksomhet og la ditt eget barn skjemmer. Det er stort nok til å vite at det er galt nå.

Barn som ikke får grensesetting tidlig blir ofte problembarn senere. Det ser jeg mange eksempler på som lærer. Barn som ikke får grensesetting hjemme får også gjerne problemer med seg langt opp i skolealder.

Skrevet

Det er du som er på bærtur og klart svigermoren din må si fra når ikke du klarer det.

Skrevet

Jeg synes du, og ikke svigermoren din er på bærtur.

Er selv mamma til en liten jente som har blitt "overfalt" av en annen flere ganger, og som om ikke det er ille nok å måtte trøste et hva vi kan kalle "hjelpeløst" barn er det faktisk like ille å oppleve at foreldrene til dette barnet ikke gjør noen ting.. Hvordan hadde du selv synes det hadde vært om datteren din ble slått, bitt etc av et annet barn som moren forklarte med at var litt sliten?? Jeg håper seriøst du tuller... Barn forstår MYE, og de forstår også at de gjør noe galt når de blir forklart det. Sier ikke at du skal hyle og kjefte på ungen din, men det er absolutt på sin plass at du sier klart ifra at slik oppførsel ikke er akseptabel.

I tillegg til at dette er en stor uvane, kan din datter også bli oppfattet som "slem" av de andre barna, og dette kan følge henne oppover.

Skrevet

Uansett om det er andre barn eller dere voksne, som får unngjelde, "når datteren din er litt sliten", håper jeg virkelig at hun får tilbakemeldinger om at det ikke er greit å dytte o.s.v. I.o.m. at du spør her inne på smtr 2-3 år, regner jeg med at hun er rundt den alderen, og da bør hun absolutt lære seg å "være sliten" på en annen måte!

Egentlig høres dette mest ut som et "tulleinnlegg", men man kan jammen ikke vite!

Skrevet

Selvfølgelig må du si i fra!!! Slutte å unnskylde datteren din! Da blir hun rett og slett ufordragelig unge som tror hun kan gjøre akkurat det hun vil, for det eneste som skjer er jo at mamma unnskylder oppførselen. du kan Si at det er greitt at hun er sliten men da kan hun gå å slappe av og kvile seg litt, og at det ikke er lov å være slem med andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...