FrkForsiktig Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Hva kan jeg forvente av SFO? Kan jeg forvente tilbakemelding ang barnet mitt? Eller bare hvis det er noe "galt"? Da jeg hadde vært på foreldresamtale med kontaktlæreren traff jeg SFO-lederen utenfor. Hun stoppet og pratet en stund, jeg sa vi hadde vært på samtale og "hvordan går det egentlig på SFO?", spurte jeg. "Jeg vet ikke. Det går sikkert bra," sa hun....... Må ærlig innrøma at jeg ble litt paff da.....
Gjest Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Hei, jeg har jobbet på sfo tidligere. Vi lærte å kjenne ungene, hadde oversikt, sa fra hvis ungene var dårlige, sørga for å holde kontroll at alle var til stede. Lederen deltok like mye som oss andre når det om til aktivitetene. Vi kjente alle ungene på navnene også etter noen uker. Spørs hvor stor sfo, jeg har jobba på en stor og en liten. Litt lettere på en liten avdeling enn en stor. Så ja, det er ikke rart du ble paff, men spørs hvor mye hun sitter på kntoret og størrelsen på sfoèn... Ofte er det grupper også og noen av personalet blir jo edre kjent men enkelte barn, mens andre mere kjent med andre...sånn er det ofte. Jeg hadde kunsthåndverk gruppe så jeg hadde gleden av å bli kjent med alle barna på det viset siden alle var innom "min stasjon" og jeg fikk jobbe litt tett med med over et par dager i små grupper. Snakka endel med foreldrene under henting og levering også så jeg kunne goi tilbakemeldinger i forhold til hvordan ungene trivdes, hva de hadde gjort den dagen osv.
Arb.ledig husmor Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Tror du må spørre de som jobber på den avd. der barnet ditt går.. Sfo-lederen har jo mange barn og kan jo ikke vite alt... Men da jeg jobbet på SFO sa vi ikke noe om hvordan dagen hadde vært med mindre foreldrene spurte eller det var noe spesielt som hadde skjedd.
scoobidoo Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Er det en stor skole med flere SFO-avdelinger? I såfall kan det jo være at SFO-leder ikke jobber på barnet ditt sin avdeling? Jeg jobber ikke på SFO, men er lærer, og må innrømme at jeg føler at enkelte foreldre "forlanger" litt mye av oss når det gjelder tilbakemelding. Det er annerledes nå enn da barna gikk i barnehagen. De ansatte har flere barn å ta seg av, og barna er i tillegg blitt eldre, slik at de selv kan fortelle hvordan det går på skole/SFO. Når dette er sagt, synes jeg at SFO-leder godt kunne uttrykt seg annerledes. Jeg hadde aldri svart på den måten.
FrkForsiktig Skrevet 27. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2008 Jeg forstår at jeg ikke kan forvente den samme tilbakemeldingen som jeg fikk i barnehagen, men jeg lurer på om det er vanlig at SFO gir tilbakemeldinger utenom i hente- og bringesituasjoner..!? Eller om all tilbakemelding går gjennom kontaklærer. En kontaktlærer er jo forpliktet til å ha foreldresamtaler, og det er en også i barnehagen (det står jo svart på hvitt i Rammeplanen). Men finnes det noe tilsvarende for SFO? Dette er en liten skole med ca 20 elever på SFO, og SFO-lederen kjenner mitt barn veldig godt. Jeg kjenner henne også litt privat... Hun har adm.tid mens barna har undervisning, så hun er tilstede på SFO hele tiden. Det var derfor jeg ble så overreasket over svaret jeg fikk
Sabina og gjengen Skrevet 27. april 2008 #6 Skrevet 27. april 2008 SFO lederen er ikke akkurat så mye på avd... Sånn var det iallefall der vi jobbet, hun var nede hos oss når hun hadde tid, men hun var mye på kontoret, på møter i bydelen, på kurs/info ting osv.. Hvis foreldrene ville vite måtte de spørre, vi gav jo selvsagt beskjed dersom det var noe spesielt. Var inegen som klaget på dette hos oss, men vi hadde en del tavler med bilder fra turer vi var på, morsomme ting barne gjorde. Hade tavle med bilde og navn på alle de ansatte. Hadde info tavle der vi informerte om nyttige og unyttige ting.. Det hender det er en fordel å snakke med de som jobber på sfo avd til vanlig.. Det er jo de som omgås barnet ditt mest og ser barnet ditt i matsituasjon, lek, stilletid, ryddetid, turer andre aktiviteter osv... Ta deg litt tid en dag du henter barnet ditt, slå av en prat, bli med barnet inn å se hva barnet leker med, hva de gjør hvos osv.. Da vil du jo uansett få et visst inntrykk.
Sabina og gjengen Skrevet 27. april 2008 #7 Skrevet 27. april 2008 så ikke svaret ditt over før jeg hadde postet mitt.. da synes jeg jo det hele var litt merkelig ja.. Kanskje hun hadde en dårlig dag og eller dårig tid?
FrkForsiktig Skrevet 27. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2008 Virket ikke som hun hadde så dårlig tid...stod og pratet lenge... Men, men jeg har inntrykk av at det går fint, og barnet mitt trives veldig godt. Og forteller stort sett veldig mye selv. Lurte egentlig på om jeg kunne forvente noe?
Sabina og gjengen Skrevet 27. april 2008 #9 Skrevet 27. april 2008 Jeg har ingen erfarling med liten SFO, vi hadde ve runt 150 barn hos oss. Men med bare 20 barn så ville vel jeg også antatt at sfo personelet hadde sagt litt mer enn hei og ha det. Du kan jo kanskje høre med noen som har/ har hatt barn der og hva de har opplevd? Tror også det er veldig individuellt fra kommunene, fylkene og hva slags mennesker som jobber på SFO.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå