Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 På småtroll 0-1 er det mye skriv om det å gi sukker til barna og tilvenning til dette. Skal vi ta en uformell undersøkelse på om det har noen innvirkning på barna om man gir dem smaksprøver fra tidlig av eller ikke???? Jeg er av de som ikke er så nøye på det. Barna har fått smakt siden de var 5- 6 mndr gamle... Godteri hører helger/fest til, men en sjelden gang får de en liten sjokolade/kjærlighet på pinne/is på en vanlig ukedag.... Det jeg prøver å vektlegge er at godteri IKKE er belønning for noe, eller noe annet "hellig" og spesielt. Jeg fikk lyst til å gi det til dem og that's it..... Vi spiser mye frukt og prøver ofte å lage kos rundt fruktfatet...Ikke dessert om middagen ikke er spist opp etc... Mine barn velger like så gjerne frukt fremfor sjokolade om noen spør om de vil ha noe godt.... Får de spørsmål om donaldblad eller lørdagsgodt blir det som regel blad.... De har flere gang når vi har vært på besøk latt være å ta fra smågodtskåla som står fremme,- heller brukt tiden på alle nye lekene der vi er.... Lørdagsgodt varer ofte to lørdager,.... Fler har kommentert at mine barn er bemerkelsesverdig "sunne" i valgene sine......Til å være under 6 år iallefall.. Kanskje har vi bare vært heldige,- eller har vi valg "rett" fremgangsmåte??? Kanskje er det rett fremgangsmåte for VÅRE barn, men ikke for andre??? Hvordan er det hos dere, og hvordan har barna blitt??
Anonym bruker Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Vi prøver å holde snop til bursdager og lørdag, men det hender vi skeier ut litt i ukene også. Tulla her har fått smake fra tidlig av, har ikke orket noe hysteri rundt dette. Hun er veldig glad i søtsaker, men elsker frukt så det er ikke noe problem å finne frem en skål med frukt, fremfor en skål med sjokolade. veldig glad for det
alvefrøken Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 vi ventet lenge med å gi søtsaker. Hun var vel 15 mnd, når hun fikk smake litt is. Og hun fikk ikke sjokolade før hun var 20 mnd. Hun er veldig glad i søtsaker! men også tørket frukt etc Vi holder oss til lørdag og bursdager
ALIICE Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Her har vi et avslappa forhold til søtsaker. Det har resultert i at mini ikke synes det er så veldig spennende. Han er ikke så begeistret i godis, men biola derimot, det elsker han! Så det beste lørdagsgodiset han får er biola el drikkeyoghurt. Får han kinderegg åpner han det får å se hva som er inni, sjokkisen deler han ut til mamma og pappa:)
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 er skjelden hun får noe, men spiser vi feks en is får hun smake..men har aldri kjøpt noe eget godt til henne. forutenom sånn liten pose med gullfisker av og til hvis vi skal noe:D men jeg ser at hun er mer og mer intr i godterhyllene på butikken hehe så da får hun lakerol å gomle på, godt og sukkerfritt:)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Vi har ikke vært strenge på snop og godteri og har fått en som har begrenset interesse av søtsaker. Mine foreldre gjorde det samme med oss. Ingen av oss spiser noe sælig med søtsaker. Mine søsken har også gjort det samme med sine barn og det fungerer der også. Mulig vi har vært heldige hele gjengen, men vi er nå 2 generasjoner med "fri tilgang" og ingen av oss spiser spesielt mye godter. Spurte de jeg jobber sammen med. Vi var 2 som hadde fått "fri tilgang" til godteri i barndomen, mens de 6 andre hadde "kun litt på lørdag"-regel. Vi som er vant til "fri tilgang" har skapet fullt av godteri, men spiser lite. De som er vant til "kun litt på lørdag" har problemer med å få kontroll på søtsuget i voksen alder. Nå er dette en liten undersøkelse, men det virker som om de som ser på godteri som belønning/kosemat/"noe forbudt" har mer problem med å kontrollere inntaket enn vi som ikke er vant til å kobler følelser til godteri. Når det er sagt tror jeg ikke det finnes EN oppskrift som passer til alle, så noen må nok ha streng kontroll for at det ikke skal skli helt ut.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det presenteres som enten eller her - enten må du få ofte, og da bryr du deg ikke, eller så må du ALDRI får og da blir du sukkergal. Hva med oss som både fikk og ikke fikk alt etter som og som ikke bryr oss? Og hva er dette med "streng kontroll"? Jeg har da ikke "streng kontroll" på sukkerinntaket til hverken meg selv eller datra mi, men vi spiser jommen ikke mye søtsaker likevel... Altså, hvorfor i alle dager skal jeg kjøpe is å ha i frysen når dette ikke er noe vi pleier å ha? Eller drops å ha i skapet? eller sjokolade i skuffen? Jeg skjønner bare ikke vitsen, JEG spiser det ikke til hverdags, SAMBO spiser det ikke til hverdags, UNGEN spiser det ikke tilhverdags - og det handler ikke om at vi må ha "streng kontroll" for eller skeier vi ut, men om at dette ikke er "vanlig mat" i våre øyne og dermed ikke en del av hverken bevisstheten eller rutinene til hverdags. Og til denne "undersøkelsen" Vi bakte sjokoladekake til 2-årsdagen (for herreguuuuud, ikke vær sååååå hyyyyysteriiiiiiisk, ungen må jo få kooooose seeeeg), så brakk hun seg og ville heller ha nybakte rundstykker med ost og fruktsalat med vaniljeyoghurt. Så det så. Og det syns også JEG er bedre enn kake, så hva er poenget?? Dette handler ikke om noe terrorregime med en hysterisk mor over skuldra, men om at vi liker og velger og prioriterer andre ting enn is og brus og kaker. Argh, blir så irritert på dette hysterimaset! Dessuten er det bevist gang på gang at sukker øker lysten på sukker. Altså, er du vant til å spise søtsaker jevnlig vil kroppen få mer lyst på søtt. Hvorfor tror dere slankere oftest "kriger" mest mot søtsuget de første to ukene etter en livsstilsendring?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Det med at sukker øker lysten på sukker stemmer sikkert. I mini-undersøkelsen min er det "fri tilgang" som spiser minst godteri, mens lørdag/spesielle anledninger spiser mer og har problem med å kontrollere søtsuget. Når det gjelder "streng kontroll" så sier jeg ikke at DU har det. Jeg sier at NOEN barn trenger det. Vet ikke hvordan dine barnebursdager var, men da jeg var liten var det alltid 1 eller 2 i klassen som ikke var med å leke etter maten for de ville heller bruke tiden på å spise mest mulig kake og gele. De var vant til at foreldrene stoppet dem, så når de var i en bursdag uten foreldrene klarte de ikke å stoppe selv, men spiste til de ble kvalme.
Babykilo Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Jeg er en av dem som ble konstant "slanket" da jeg var liten og som aller nådigst fikk en tier til godt på lørdager. Jeg har hele livet hatt et nærmest tvangsforhold til sjokolade etc. Ikke noe kult. Det kvalifiserer nok ikke som forskning, men er en egen erfaring.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Har vært litt streng på at godteri får de i helgene, og første gang de har fått smake, har vært på 1 årsdagen deres. Bruker oppdelt frukt som kos, og det er barna svært glade i, og de spiser nok heller det, istedenfor godterier. De kjøper lørdagsgodt, men mye av det, blir liggende igjen i posen, og blir gammelt, og kastes (de får kjøpe for ca 20,-) Dersom jeg setter frem et fat med oppkuttet frukt, sammen med en skål godteri, så er det helst frukten som forsvinner først. 2 åringen vår reagerer dessuten negativt på godterier Han blir helt hyper, og har det ikke særlig godt heller. Blir svært urolig i kroppen. Regner med at det er E-stoffene som gjør dette. Han tåler fint kake ol.
mumsima Skrevet 2. mai 2008 #11 Skrevet 2. mai 2008 Interessant! Mine foreldre var veldig strenge ifht godteri. Fikk kun bittelitt lørdager. Og så fort jeg begynte å tjene litt egne penger, gikk mye til godteri. Også nå er jeg helt avhengig, må ha godteri hver dag! Jeg skal være forsiktig med å legge hele skylden på mine strenge foreldre, men i forhold til mine egne barn er jeg iallefall litt mer avslappet på det. De får smake litt selv om det ikke er lørdag. Nå sitter jeg faktisk her og koser meg med godteri og brus, men jenta mi på snart tre vil ikke ha! Det er helt uinteressant for henne, hun liker frukt bedre... :-)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 2. mai 2008 #12 Skrevet 2. mai 2008 Jeg har ikke et anstrengt forhold til godteri. Og jeg mener at dersom vi voknse fokuserer så mye på å være streng når det gjelder godteri, kan det ha motsatt virkning. Det som er forbudt, blir ofte mer spennende. Jeg mener at et sunt kosthold inneberer variasjon og sunne vaner. Og jeg er opptatt av at gutten min skal få et sunt og variert kosthold, som inneholder masse frukt og grønt, kornprodukter osv. Samtidig vil jeg ikke gjøre dette med godteri og snacks til noe "nei-mat" som enkelte kaller det. Jeg legger heller ikke skjul på at jeg også syns det er godt med godteri. For det er jo det, og det skjønner jo barna like godt som oss. Lillegutt får godteri på lørdager og i bursdager..og han er veldig glad i det. Nå koser vi oss mamma! sier han;) Han er veldig klar over at vi spiser godteri på lørdager, og ikke i ukedagene. Men det hender også at vi skeier ut av og til i ukedagene. Enten det er kake, is eller sjokolade. Jeg tror at for mye fokus på "forbudt mat" "nei mat" osv. Kan føre til spiseproblemer i tidlig alder. Barn er barn. Selvsagt vet det at godteri er godt! Vi som voksne må styre inntaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå