Kystrøya Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 Har noen spm. -Hvordan skjønte dere at noe var galt? - Hvordan var magen/avføringen til den lille? - Dro dere til legen for å få utført allergitest? - Hvilken type behandling får babyen og fungerer det? Min lille blir bare verre og verre i magen. Masse luft og gråter dagen lang pga dette. Har løs grønngul avføring morgen og kveld. Har prøvd det meste nå. Skiftet fra nan til hipp, malt i melka, minifom dråer, kiropraktor. Men han blir fortsatt bare verre og verre og mer og mer luftig. Så nå lurer jeg på om han har allergi (alt må utelukkes), da storesøsteren hans også var veldig var i magen. Han er 6 uker...
OsloMor Skrevet 27. april 2008 #2 Skrevet 27. april 2008 Uff da, stakkars liten:-(! Kan kanskje høres litt ut som melkeallergi eller kanskje bare vanlig mageonde. Begge mine jenter har hatt og har det. Med eldste ble det oppdaget da hun var 6 uker og yngste var kun 2-3 uker.. Eldste var hyperallergisk og gråt mye fra hun var 2-3 uker, hylte av smerter og hadde grønn, slimete diare 15 ganger i døgnet, etterhvert kom det masse rent blod i avføringen og vi ble sendt rett på barnesenteret på Ullevål, der fikk jeg beskjed om å kutte alt med melk i og da var snuppa helt fin etter en uke.. (Viste seg etterhvert at hun var allergisk mot soya, egg og fisk også.) Med yngste så gjenkjente jeg symptonene med en gang og begynte da på total melkefri diett igjen, også hun er allergisk mot soya (og egg) så jeg kuttet det også. Allergitest brukes sjeldent på barn under ett år, det gir et heller usikkert resultat, men eliminasjonsdiett er rimelig sikkert, og behandlinger er da selvfølgelig å føre en forsvarlig kost uten disse matvarene, i tillegg til å bruke melkeerstatning uten melkeproteiner (vi bruker Nutramigen). Vi får også nøye oppfølging av ernæringsfysiolog som er spesialist i barneernæring, slik at vi f.eks .vet hva slags kosttilskudd o.l. vi må gi (kalsium, tran osv) Prøv å kutte alt av melkeproteiner, så kanskje han blir bedre.. Lykke til iallefall:)!
Trulte76 Skrevet 27. april 2008 #3 Skrevet 27. april 2008 Jeg hadde..dvs hun vokste det av seg heldigvis (som de aller fleste gjør) Jeg drakk melk på sykehuset. etter 1 døgn så hadde jeg en unge som skrek og skrek..jeg trudde hun bare ville ha pupp for hun roet seg litt menst jeg amma. men skrek like mye etterpå. Fikk BF til å kjøpe smukk. Men det ville hun ikke ha (har aldri brukt smukk hell) Så kom jeg hjem. Hun sov 3 timer i et strekk når hun først sov. Når hun var våken skrek hun. Når vi skulle få beslk håpet jeg inderlig hun sov, for da sov hun som en sten. Tenkte er det sånn det er å ah en baby? hun fikk litt nupper i ansiktet også. Men så leste jeg i en sånn babybok jeg hadde fått da. Der stod det om kolikk. Der stod det at 20% av tilfella er at barnet reagerer på melk, så jeg kuttet all melk i kosten min bare for å se..å joda unen ble som en helt annen unge. Da hun skulle begynne med grøt så prøvde jeg med melk i..for hun tålte etterhver jeg hadde litt melk i kostholdet da hun var ca 3 mnd.. Men av grøt med melkepulver i spydde hun opp igjenn alt sammen Jeg begynte å kjøpe soyasemp på apoteket. Melkeerstatning som fungerer bar som morsmelkerstatning. Som jeg blandet i grøten, og som andre ga henne visst jeg var noen plass. Men den er veldig dyr da. 55kr for en liter. Men sånt får man på blå resept, så jeg dro til legen da hun var snart 6 mnd. legen søke igjennom trygdekontoret for sånn melk. Var en utenlansk lege , så han hadde skrevet som grunn jeg hadde for lite melk!! For jeg synes det tok litt lang tid før jeg fikk vedtaket fra trygdekontoret, så jeg ringte. de sa at den hadde de nettopp sett på men jeg fikk avslag. Avslag sa jeg, ja for legen hadde skrevet jeg hadde forlite melk..da sa jeg ja men er ikke derfor, er fordi hun reagerer på melk så jeg måtte til legen igjenn, da var hun sanrt 7 mnd..sa til han at det er fordi hun har melkeallergi ikke jeg har lite melk..så da tok han blodprøve da..ringte da han hadde fått svaret..sa til meg den var negativ. jeg ble jo kjempeglad..for jeg hadde ikke gitt henne noe med melk i på lenge, så jeg trudde hun ble kvitt det..spurte om den var 100% sikkert..ja det var den sa han jeg ga henne grøt med melkepulver i igjenn..å hun spydde. jeg ringte legen og sa hun fremdeles reagerer og lurte på om det kunne være melkeintoleranse da. ja det kunne det være, men det kunne de ikke teste før ungen var 2 år..så da fikk jeg ikke dekt den dyre melkeerstatninga jeg. hadde kvitteringer for over 3000kr. fikk bare beskjed at jeg skulle amme oftere. da var hun 7mnd gammel. Jeg ringte fortvilt nesten på gråten til helsestasjonen å sa hva legen hadde sagt osv.. Da skulle jeg få komme til legen der. Det var en turnus. Jeg fortalte alt, og hva symptomene hennes var. noen dager senere fikk jeg et koselig brev fra denne turnuslegen..han hadde snakket med overlegen på barneavd på sykehuset. og der hadde han sagt at til tros for blodprøven var negativ var det mistanke om melkeallergi. Så han hadde sendt henvisning til ernæringsfysiologen ang kosthold veiledning og bestilt time til sånn pirke test på sykehuset. Og sendt søknad til trygdekontoret, som jeg da fikk innvilget å fikk igjenn 3000kr jeg allerede hadde brukt.. Så det tok 7 mnd før hun fikk time til priketest. og den visste hun hadde 2+ i allergi (å da hadde allergien blitt litt mildere, så den var nok mere før) Så 1 år etter da hun var 2,5 så ble hun kaldt inn til ny test å da hadde hun bare en liten + og jeg kunne begynne forsiktig med melk i mat. Ble litt langt dette..men sånn var min historie for å få bekreftet hun hadde allergi Hun reagerte kun med hun fikk vondt i magen, og spydde alt opp igjenn da hun fikk grøt.. da jeg ammet var det kunn kolikk smrter hele tiden hun var våken men man kan få diare også ja.. Så jeg ville bare skrive min historie i tilfelle du skulle møte sånn motstand jeg fikk fra den legen jeg var hos. For en test trenger ikke vise positiv fordi. Den er ikke100% sikker som legen påstod til meg.
OsloMor Skrevet 27. april 2008 #4 Skrevet 27. april 2008 Lille meg venter nr3, fytte rakker'n og uflaks dere hadde med legen..., til meg sa spesialisten at 50 % får positiv test og da betyr det at de er allergiske, de andre 50 % får negativt resultat ogda betyr det ingen verdens ting....
Kystrøya Skrevet 27. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2008 Så da bør jeg prøve mme uten melkeproteiner? Nutramigen var det det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå