Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil anbefale alle å kreve at babyen får Emla-krem på hælen før de tar den smertefulle blodprøven derfra. Dette gjør veldig vondt for babyen, og det at det ikke er rutine på dette, er bare slurv og tankeløshet fra avdelingene sin side. Hilsen sykepleiestudent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emla-kremen gjør derimot at blodårene trekker seg litt sammen, så det er jo en negativ bivirkning av den da. med tanke på blodprøvetaking. dessuten er det vel så effektiv med sukkervann som smertestillende middel. De fleste babyer jeg tar prøve av reagerer minimalt ved blodprøvetaking, og det er jo fort gjort. :)

hilsen bioingeniør

Skrevet

Hvorfor er det så smertefullt? Det er jo bare et bittelite kutt??

Skrevet

Det brukes ikke emla krem på nyfødte såvidt meg bekjent. Det har vært gjort studier på nyfødte ved nyfødt intensiv avdelinger rundt omkring for hva som fungerer som smertestillende, og her brukes det kun sukkervann som smertestillende når det taes prøver. Disse barna taes det mange blodprøver av - er nok ikke fullt så ille på friske "normale" nyfødte, som stikkes en eller to ganger i løpet av sykehusperioden. Morsmelk har også veldig god effekt, likeså en mett og fornøyd baby.

I felleskatalogen står det følgende om Emla til nyfødte; "Det er ikke vist effekt ved stikk i hel til nyfødte", og i tillegg virker Emla litt kjølende/trekker sammen blodårene, som gjør at en må presse mer for å få ut blod (dette er det mest smertefulle) - så tror det er grunner til at det ikke benyttes til nyfødte.

Det som letter blodprøvetakingen utenom en mett og fornøyd baby (og evt litt morsmelk/sukkervann), er at foten er god og varm slik at det blir minst mulig klemming av foten for å få ut blod. Be evt om en varm klut eller at personale fyller en hanske med temperert vann og legge på/ved foten noen minutter før blodprøvetaking.

Skrevet

Jenta vår lagde ikke en liten lyd en gang når vi tok den føllingsprøven (er det ikke det den heter, tro?). Så såå vanvittig smertefull er den vel ikke, og det er jo fort gjort?

Skrevet

Vet ikke noe om Emla-krem og hvordan det evt. virker, men det jeg vet etter 1.mann er at sukkervann rotet til alle rutiner etter blodprøvene ble tatt. Trodde vi gjorde det beste for gutten vår da vi sa ja til å gi sukkervann, men ungen ble helt rabiat! Ville ikke sove eller spise på mange timer etterpå! Vær kritisk til sukkervann!!!

Skrevet

Ingen av mine barn har fått krem på hølen, og ingen har skreket eller vist at det har gjort vondt. Men mulig vi har vært heldige, kan jo være forskjell på den som skal ta prøven?

Skrevet

Men som noen andre skrev, lurt at babyen er god og varm. Vår nr 2 ble lett kald på beina som baby, så da han skulle ta prøven så fikk vi med en varmepose som vi la under beina hans i vogna en liten stund før de tok prøven.

Skrevet

hmmm,du sykepleier student....?

jeg jobber på barneavdeling og grunnen til at vi ikke bruker emla på de under 10-12 måneder er ikke tankeløshet eller latskap, men som endel påpeker over her at blodårene blir umulig å stikke med emla krem. noe som igjen medfører til flere stikke forsøk..... og dermed mer ubehag. grunnen til at de skriker er jo ofte ikke at det er så fryktelig vondt, men ubehagelig/skummelt å bli holdt fast osv.

slikt lærer man med litt erfaring.

hilsen sykepleier;)

Skrevet

Jeg er ikke sykepleier, men hadde sommerpraksis for noen år siden som inkluderte en uke på labben. Da vi tok blodprøver av nyfødte husker jeg at ungene begynte å skrike allerede før vi stakk (om de skrek i det hele tatt). Jeg fikk også følelsen av at de skrek fordi de ikke fikk sparke fritt når vi holdt fast foten. :) Hehe.. Jeg husker fortsatt de nybakte mødrenes "morderblikk" når vi kuttet babyene i hælen og de skrek. Mye hormoner og morsinnstinkt i høyspenn på føden! :)

Skrevet

Enig med det som er skrevet over her, har lang erfaring med stikking på nyfødte. Jeg har mange ganger testet ut hvorfor babyen skriker, om jeg lar være å holde fast foten og lar den ligge i ro i noen sekunder stopper skrikingen også. Så du som er sykepleierstudent og påstår dette, bør kanskje skaffe deg litt mer erfaring innen området før du kommer med en påstand igjen!! Erfaring kommer med årene, heldigvis:))) Min baby skal værtfall ikke ha emla på hælen sin......

Skrevet

Det ble stille i fjøset gitt... ;) Fra HI...

Skrevet

OK, jeg bare siterte læreren min på sykepleiehøgskolen, jeg. Hun har mange års erfaring fra som barnesykepleier, og brenner virkelig for dette med bevisstgjøring ang. smerter hos barn. Trodde jeg kunne stole på det som undervises av "de erfarne" ........

Skrevet

Dette var jo en veldig morsom tråd!

Hadde forventet et "kor" av engstelige mødre som krever embla-krem til sine nyfødte. Men den gang ei...

Hilsen Nei til Emlakrem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...