Gå til innhold

noen som kan hjelpe...særemne

Anbefalte innlegg

Skrevet

her sitter eg ganske så gravid,hodet virker ikke normalt,har en 1 åring som er hyper, hun er over alt for tiden...på toppen av dette har eg 14 timers norsk eksamen om noen uker....har særemne om amalie skram,naturalismen og hellemyrs folket...noen som har hatt dette til særemne? strever spesiellt med problemstillinga hvorfor er hellemyrsfolket naturalistisk diktning? da en må sammenligne naturalismen med hellemyrsfolket....huff...håper virkelig eg er så heldig at noen kan gje meg litt råd..har lett bøker,internett leksikon..osv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

finn fram kjennetegnene til naturalismen, sett dem opp som punktliste og så begynner du på punkt en og leter gjennom bøkene etter eksempler på akkurat det punktet. Gjerne flere eksempler. Så fortsetter du nedover lista. Skrive sammenhengende tekst ut i fra dette. + generelt om boka som helhet og hvordan den faller inn i den naturalistiske tendensen, kan trekke paralleller til andre kjente naturalistiske verk, "forrådt" amalie skram f.eks. Dette med determinismen i romanene er jo viktig å få med for å skille det fra realismen, da. Alt er skjebnebestemt og du kommer ikke ut av din skjebne, man er født inn noe, kan ikke endre det selv om du prøver, gjerne slik at forfedres handlinger/valg styrer etterkommernes liv...

Hjalp det noe? :-)

Skrevet

tusen takk for hjelpen folkens;) har litt mye å gjøre for tida....så kommer dette på toppen,liker jo å lese og lage oppgaver ,men akkurat nå blir det litt i meste laget...problemet er vel at eg ikke finner noen særtrekk i naturalismen,utover at den kritiserer realismen,skjebnen er forutbestemt utifra arv og miljø,den er negativ og tar opp sammfunsproblemer,men går lengre enn realismen....så har naturalismen et syn på kristendommen,ekteskapet og familie livet,men finner ikke ut hvilket...det står ingen plasser...rekner med det er negativt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...