Gå til innhold

Tilberedning av MME.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på Flaskeposten:

Vær oppmerksom på at WHO i desember 2007 kom med nye retningslinjer for tilberedning og vanntemperatur. For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret.

Dette er jo noe helt annet enn det som står på pakken- NAN 1.

Hva gjøre?

Jeg har blandet pulveret i ca 40 grader som på pakken, er det farlig da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må nesten velge om man vil følge pakken eller who sine anbefalinger..usikker selv.

Men jeg setter kokt vann på flasker i kjøleskapet og varmer de opp til 40 grader ca i micro og tilsetter pulvet..så ferdig!

Skrevet

Det KAN være farlig, noe som er grunnen til WHO sine nye rettningslinjer. Men som alt annet så er det dere som foreldre som må bestemme om dere vil ta den risikoen. Alt innebærer jo en risiko..

Jeg har alltid blandet pulveret i vann rundt 70 grader og så kjølt det ned til drikketemp etterpå, men du må gjøre det som passer deg best.

Skrevet

Nei,ikke farligt.Har blandet mme i alle år,og har gått helt fint.Bare melka vi blander ikke står over 1 døgn i kjøleskapet..Jeg har kokt vann,ventet vannet ble litt kaldere.Rørt i pulver og malt.Pleier og blande til en hel dag:) Men er alltid noe nytt som kommer osv.

Skrevet

Farlig og farlig- forskning viser at det en sjelden gang kan oppstå bakterier om en blander i kaldere vann, at mange har laget for et døgn om gangen og det har gått bra motbeviser ikke forskningen.

De langt fleste vil ikke bli syke av å gjøre det på andre måter, men det kan skje. Jeg blander ved over 70 grader og fyller på med kaldt vann slik at nedkjølingen skjer raskt og gutten slipper å vente lenge, å kjøle langsomt ned øker og sjansen for bakterievekst.

Skrevet

Jeg òg har flaskebaby.På sykehuset fikke jeg beskjed om at det var ok å blande ut MME for et døgn av gangen,men dog med høyere temp.enn 40 grader,men ikke nødvendigvis 70 grader,og avkjøle raskest mulig.

Dette har fungert bra hos oss ihvertfall.

De nye retningslinjene til WHO er basert på steder hvor de ikke har tilgang på rent nok vann i springen,da særlig u-land.

Er enig i at det er forvirrende at det på NAN pakningen står en ting og at WHO anbefaler noe annet....

Skrevet

Nan må ikke lages i forveien, men Collett kan man lage for et døgn. Bruker du nan kan du koke vann og blande i malt og sette i kjøleskapet. Så er det bare å varme vannet og ta i pulvere. Sønnen min hadde ikke tid til å vente på at vannet skulle bli kaldt om jeg varmet det til 70grader så da måtte vi finne en annen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...